Uitgebreid zoeken - Zoekresultaten
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 42
- pagina 43
- pagina 44
- ...
- pagina 59
- volgende pagina
Blogs van Michel Groothuizen, voorzitter van de Kansspelautoriteit.
Er zijn twee situaties mogelijk:
- Een speler kan de geldprijs op zijn speelrekening laten staan. De speler kan dat geld dan inzetten zonder iets te storten.
- Een speler neemt de geldprijs wel op.
Voor beide situaties geldt dat dat een geldprijs niet een (normaal) inkomen is, maar een toevallig gewonnen bedrag. De geldprijs maakt wel deel uit van het vermogen van een speler (liquide middelen). In artikel 3.1.12 staat dat het een signaal is als een speler meer dan 30% van zijn liquide gelden aanwendt voor deelneming aan kansspelen. Ook als de speler een grote geldprijs helemaal of voor een aanmerkelijk deel verspeelt, is dat een signaal van onmatige deelname.
De gegevens die door vergunninghouders via dit format worden verstrekt delen wij niet met derden. Wij gebruiken de gegevens voor analyses om risicogestuurd toezicht te kunnen houden.
Deze analyses met geaggregeerde data gebruiken wij behalve voor toezicht ook om voorlichting en informatie over kansspelen te geven. Tot slot kunnen wij op basis van de informatie de minister voor Rechtsbescherming gevraagd en ongevraagd advies geven over het kansspelbeleid.
Deze interventie staat in artikel 3.1.13 van de Beleidsregel. Hallen verwijderen een speler uit de hal om deelname aan kansspelen te blokkeren.
Deze interventie leidt soms tot agressieve reacties. De veiligheid van het personeel en andere aanwezigen in de hal moet te allen tijde gewaarborgd blijven. Indien de interventie de veiligheid in gevaar brengt, kan er door de hal gekozen worden voor een alternatieve aanpak. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat de betreffende speler eerst wordt uitgenodigd voor een gesprek. Indien noodzakelijk kan de toegang van de speler tot de hal bij een volgende gelegenheid worden geweigerd, of kan een langer onvrijwillig toegangsverbod worden opgelegd.
- U voldoet aan integriteitseisen
Aan een vergunning voor het exploiteren van speelautomaten stellen wij strenge integriteitseisen. Als u een vergunning aanvraagt doen wij daarom een uitgebreid en diepgaand integriteitsonderzoek.
- Als vergunninghouder heeft u een zorgplicht: u dient in ieder geval kennis en inzicht te hebben van risico’s van kansspelverslaving, de negatieve gevolgen van kansspelverslaving, hulpverlening bij kansspelverslaving, de wet- en regelgeving die verband houden met kansspelen en de binnen de branche geldende gedragscodes. Lees meer hierover in art. 6 Besluit werving, reclame en verslavingspreventie.
Kansspelwijzer
Aanbieders van online kansspelen hebben verplichtingen bij het uitbetalen van spelerstegoeden. Vergunninghouders zijn zelf verantwoordelijk voor het nakomen van wet- en regelgeving. Deze informatie kan daaraan bijdragen.
Als vergunninghouder voor risicovolle kansspelen bent u verplicht om bezoek, signalen en interventies te registreren.
Oneerlijk spel, niet uitbetalen, onvoldoende oog voor kansspelverslaving, illegaal aanbod waardoor geen toezicht mogelijk is, fraude en oplichting met kansspelen, onjuiste of onvolledige voorlichting, deelname door minderjarigen, witwassen: komt u dit soort problemen tegen? Meld het ons
Voor alle wijzigingen in het spelsysteem volgt u artikel 4.41, vierde lid, BKoa.
Wat moet u melden? En wanneer?
- Wijzigingen in niet-kritieke onderdelen van het spelsysteem die niet voorafgaand aan invoering zijn gekeurd.
Artikel 1.1 Bkoa omschrijft het begrip ‘niet-kritiek onderdeel van het spelsysteem’ als "een onderdeel van het spelsysteem dat in het systeem voor wijzigingsbeheer, bedoeld in artikel 4.41, niet is aangemerkt als kritiek voor de verantwoorde, betrouwbare en controleerbare organisatie van de vergunde kansspelen".
U meldt deze wijzigingen één keer per kwartaal bij de Kansspelautoriteit, zoals omschreven in artikel 3.9, tweede lid van de Beleidsregels Informatieplicht en artikel 4.51, tweede lid, Bkoa.
- Wijzigingen in kritieke onderdelen van het spelsysteem die niet voorafgaand aan invoering zijn gekeurd.
Wijzigingen van kritieke onderdelen van het spelsysteem mogen worden ingevoerd zonder voorafgaande keuring als de wijzigingen noodzakelijk zijn voor de verantwoorde, betrouwbare en controleerbare organisatie van de vergunde kansspelen. Bijvoorbeeld spoedeisend onderhoud of herstel van geconstateerde kwetsbaarheden in het spelsysteem.
U meldt deze wijzigingen onverwijld bij de Kansspelautoriteit, zoals zoals omschreven in artikel 3.9, tweede lid van de Beleidsregels Informatieplicht en artikel 4.51, tweede lid, Bkoa.
Let op! Er is dus geen verplichting tot melden omdat een onderdeel van het spelsysteem wijzigt, maar omdat u deze wijziging invoert voorafgaand aan de keuring van deze wijziging. Een wijziging moet altijd gekeurd worden, maar dat mag in dit geval dus ook ná invoering van de wijziging.
Heeft u een vergunning online kansspelen, een vergunning voor een speelhal of casinospelen? Dan controleert u elke speler in het Cruksregister.
De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit is eindverantwoordelijk voor alle besluiten. De minister voor Rechtsbescherming, Justitie en Veiligheid, benoemt en ontslaat bestuursleden, maar zij zijn onafhankelijk in hun besluitvorming.
Vanaf 12 maart 2024 gebruikt de Kansspelautoriteit (Ksa) een nieuw aanvraagformulier voor exploitatievergunningen voor speelautomaten.
Heeft u een aanwezigheidsvergunning voor een speelhal, een vergunning voor het aanbieden van online kansspelen of een vergunning voor het organiseren van een speelcasino? Dan bent u verplicht om in te grijpen bij problematisch speelgedrag van een speler. Hebben uw maatregelen onvoldoende effect? Dan bent u verplicht om de Kansspelautoriteit hierover te informeren via de kennisgeving problematisch speelgedrag. Wij kunnen dan besluiten om de speler in te schrijven in Cruks.
Een gewoon (interventie)gesprek kan op ieder moment gevoerd worden. Naar aanleiding van een signaal vraagt u de speler bijvoorbeeld kort hoe het gaat.
Een persoonlijk onderhoud is een zwaarder gesprek waarin bepaalde elementen aan bod komen, zoals speelgedrag en de gevaren van kansspelverslaving, voorzieningen om speelgedrag te beperken, de mogelijkheden van hulp en mogelijke schade voor de speler of zijn naaste omgeving. Dit gesprek u moet voeren bij een redelijk vermoeden van onmatige deelname aan kansspelen of kansspelverslaving. Als u na het persoonlijk onderhoud redelijkerwijs moet vermoeden dat er sprake is van onmatig speelgedrag of kansspelverslaving en de speler daardoor schade aan zichzelf of naasten kan toebrengen, dan is de volgende stap dat u de speler bij de Ksa aandraagt voor onvrijwillige uitsluiting in Cruks.
Ja, de stortingsblokkade (artikel 3.1.13, tweede lid, onder a van de Beleidsregel verantwoord spelen 2024) is een interventiemaatregel zoals bedoeld in artikel 6 van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie. Op elke interventiemaatregel volgt een periode dat geen bonussen mogen worden aangeboden. In het specifieke geval van de stortingsblokkade is het echter mogelijk om voldoende, correct en controleerbaar vast te stellen dat een individuele speler beschikt over voldoende middelen om meer netto-stortingen te verrichten dan de genoemde € 700,- . Als dat wordt vastgesteld, bijvoorbeeld aan de hand van actuele bankafschriften, kan de toegepaste stortingsblokkade vervallen en daarmee ook de bonusblokkade.
Het beschikken over voldoende financiële middelen betekent niet dat er geen andere signalen kunnen zijn die wijzen op onmatige deelneming aan kansspelen of kansspelverslaving waarbij een interventie moet volgen en er alsnog een bonusverbod geldt.
Recent publiceerden wij onze Strategie 2020-2024. De belangrijkste verandering ten opzichte van de vorige strategie betreft onze missie. Dat was ‘Veilig spelen op een eerlijke markt’. In de praktijk bleek dit soms tot enige verwarring te leiden, omdat uit deze zin niet voor iedereen duidelijk werd wat de (ultieme) doelstelling van de Kansspelautoriteit was.
Tessa Leusink werkt als Junior Inspecteur Handhaving op de afdeling Handhaving.
Heeft u een kansspel gezien of gespeeld waarbij u vermoedt dat de aanbieder zich niet aan de regels houdt?
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 42
- pagina 43
- pagina 44
- ...
- pagina 59
- volgende pagina