Uitgebreid zoeken - Zoekresultaten
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 40
- pagina 41
- pagina 42
- ...
- pagina 61
- volgende pagina
MEMORANDUM of UNDERSTANDING (MoU) tussen de
Kansspelautoriteit en de Kansspelcommissie
Als vergunninghouder voor risicovolle kansspelen bent u verplicht om bezoek, signalen en interventies te registreren.
Speech René Jansen bij IMGL, 2 februari 2024
Momenteel loopt de zogenoemde consultatie voor onze Marktvisie kansspelen. Marktordening en markttoezicht vanuit de publieke belangen. Ik roep de lezers van dit blog graag op kennis te nemen van deze marktvisie en desgewenst erop te reageren.
Door de coronamaatregelen zijn speelhallen, speelcasino’s en horecalocaties met speelautomaten het afgelopen jaar overwegend dicht geweest. Kreeg het illegale kansspelaanbod daardoor meer kans?
Bekijk welke onderdelen van het spelsysteem gekeurd moeten worden door een keuringsinstelling, de specificaties van de inhoud en vorm van de keuringsrapporten.
Oneerlijk spel, niet uitbetalen, onvoldoende oog voor kansspelverslaving, illegaal aanbod waardoor geen toezicht mogelijk is, fraude en oplichting met kansspelen, onjuiste of onvolledige voorlichting, deelname door minderjarigen, witwassen: komt u dit soort problemen tegen? Meld het ons
Speech by René Jansen during Gaming in Germany, in Berlin, 19 September 2022.
Speech by René Jansen, Thursday 22 September 2022, EL/WLA CSR-Responsible Gaming Seminar: Reunite Responsibly, Amsterdam, hosted by NLO
Voor alle wijzigingen in het spelsysteem volgt u artikel 4.41, vierde lid, BKoa.
Wat moet u melden? En wanneer?
- Wijzigingen in niet-kritieke onderdelen van het spelsysteem die niet voorafgaand aan invoering zijn gekeurd.
Artikel 1.1 Bkoa omschrijft het begrip ‘niet-kritiek onderdeel van het spelsysteem’ als "een onderdeel van het spelsysteem dat in het systeem voor wijzigingsbeheer, bedoeld in artikel 4.41, niet is aangemerkt als kritiek voor de verantwoorde, betrouwbare en controleerbare organisatie van de vergunde kansspelen".
U meldt deze wijzigingen één keer per kwartaal bij de Kansspelautoriteit, zoals omschreven in artikel 3.9, tweede lid van de Beleidsregels Informatieplicht en artikel 4.51, tweede lid, Bkoa.
- Wijzigingen in kritieke onderdelen van het spelsysteem die niet voorafgaand aan invoering zijn gekeurd.
Wijzigingen van kritieke onderdelen van het spelsysteem mogen worden ingevoerd zonder voorafgaande keuring als de wijzigingen noodzakelijk zijn voor de verantwoorde, betrouwbare en controleerbare organisatie van de vergunde kansspelen. Bijvoorbeeld spoedeisend onderhoud of herstel van geconstateerde kwetsbaarheden in het spelsysteem.
U meldt deze wijzigingen onverwijld bij de Kansspelautoriteit, zoals zoals omschreven in artikel 3.9, tweede lid van de Beleidsregels Informatieplicht en artikel 4.51, tweede lid, Bkoa.
Let op! Er is dus geen verplichting tot melden omdat een onderdeel van het spelsysteem wijzigt, maar omdat u deze wijziging invoert voorafgaand aan de keuring van deze wijziging. Een wijziging moet altijd gekeurd worden, maar dat mag in dit geval dus ook ná invoering van de wijziging.
Heeft u een vergunning online kansspelen, een vergunning voor een speelhal of casinospelen? Dan controleert u elke speler in het Cruksregister.
In de regelgeving en in de Beleidsregel verantwoord spelen 2024 wordt zowel de term ‘maand’ als de term ‘kalendermaand’ gebruikt.
In de Beleidsregel verantwoord spelen 2024 wordt het begrip ‘kalendermaand’ gebruikt. Met een kalendermaand wordt 1 van de 12 maanden in het jaar bedoeld en dus niet 30 opeenvolgende dagen. In de beleidsregel is een kalendermaand via de nettostortingsgrenzen (artikel 3.1.12, zesde lid, aanhef en onderdeel e) gekoppeld aan het (doorgaans) maandelijkse inkomen van een speler.
In de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag wordt gesproken over een ‘maand’. Dit is een kalendermaand en niet een periode van 30 dagen.
Ook hier geldt dat de maandelijkse stortingslimieten verband houden met het (doorgaans) maandelijkse inkomen van een speler. In de toelichting op de regeling komt dit een aantal keren terug (Stcrt 2024, 19648,o.a. pagina 7). Daarnaast heeft de regelgever ook bij de toelichting bij het spelersprofiel van artikel 3.23, onderdeel b, van de Regeling kansspelen op afstand een verband gelegd tussen speellimieten en netto-inkomen (Stcrt 2021, 4507, p. 73).
Waar de regelgever een periode van 30 dagen bedoelt, heeft hij dat ook uitdrukkelijk zo bepaald. Zie bijvoorbeeld artikel 6, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.
De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit is eindverantwoordelijk voor alle besluiten. De minister voor Rechtsbescherming, Justitie en Veiligheid, benoemt en ontslaat bestuursleden, maar zij zijn onafhankelijk in hun besluitvorming.
Vanaf 12 maart 2024 gebruikt de Kansspelautoriteit (Ksa) een nieuw aanvraagformulier voor exploitatievergunningen voor speelautomaten.
Heeft u een aanwezigheidsvergunning voor een speelhal, een vergunning voor het aanbieden van online kansspelen of een vergunning voor het organiseren van een speelcasino? Dan bent u verplicht om in te grijpen bij problematisch speelgedrag van een speler. Hebben uw maatregelen onvoldoende effect? Dan bent u verplicht om de Kansspelautoriteit hierover te informeren via de kennisgeving problematisch speelgedrag. Wij kunnen dan besluiten om de speler in te schrijven in Cruks.
De Belastingdienst maakt specificaties voor het belastinggedeelte van uw CDB beschikbaar via het platform voor ondersteuning digitaal berichtenverkeer, ofwel ODB.
Naar verwachting doen zij dit in april 2021. De auditfiles en aanvullende specificaties voor het belastinggedeelte van uw CDB zijn genaamd XML Auditfile Kansspelen op afstand, ofwel XAK.
- U heeft een ODB account nodig om gebruik te maken van dit platform. Dit kunt u op elk moment kosteloos bij hen aanvragen.
- Met uw ODB account kunt u zich ook abonneren op berichten om op de hoogte te blijven van wijzigingen van de auditfiles.
De Belastingdienst adviseert om op tijd een account aan te maken voor het ODB platform. Dan heeft u zo snel mogelijk de beschikking over de dataset en bijbehorende eisen van de Belastingdienst.
Een gewoon (interventie)gesprek kan op ieder moment gevoerd worden. Naar aanleiding van een signaal vraagt u de speler bijvoorbeeld kort hoe het gaat.
Een persoonlijk onderhoud is een zwaarder gesprek waarin bepaalde elementen aan bod komen, zoals speelgedrag en de gevaren van kansspelverslaving, voorzieningen om speelgedrag te beperken, de mogelijkheden van hulp en mogelijke schade voor de speler of zijn naaste omgeving. Dit gesprek u moet voeren bij een redelijk vermoeden van onmatige deelname aan kansspelen of kansspelverslaving. Als u na het persoonlijk onderhoud redelijkerwijs moet vermoeden dat er sprake is van onmatig speelgedrag of kansspelverslaving en de speler daardoor schade aan zichzelf of naasten kan toebrengen, dan is de volgende stap dat u de speler bij de Ksa aandraagt voor onvrijwillige uitsluiting in Cruks.
Wat betekent het bereiken van de sessielimiet als bedoeld in art 4.14, onder a Bkoa (max speelduur)?
Het bereiken van de sessielimiet betekent dat de speler niet verder kan spelen. De speler kan zijn sessielimiet verhogen volgens artikel 4.14, derde lid, Besluit kansspelen op afstand (Bkoa). Het is niet toegestaan dat de aanbieder de limiet verhoogt, ook niet als de speler daarom vraagt.
Er zijn aanbieders die bijzonder hoge sessielimieten toestaan (12 tot 18 uur per etmaal). Wanneer sprake is van een dergelijk hoge speelduur kan dat duiden op onmatig speelgedrag of kansspelverslaving. In de Beleidsregel verantwoord spelen 2024, artikel 3.1.12, vijfde lid, onder h, en de toelichting daarop, wordt in ieder geval een speelduur van 6 uur per etmaal als signaal hiervoor genoemd.
Ja, de stortingsblokkade (artikel 3.1.13, tweede lid, onder a van de Beleidsregel verantwoord spelen 2024) is een interventiemaatregel zoals bedoeld in artikel 6 van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie. Op elke interventiemaatregel volgt een periode dat geen bonussen mogen worden aangeboden. In het specifieke geval van de stortingsblokkade is het echter mogelijk om voldoende, correct en controleerbaar vast te stellen dat een individuele speler beschikt over voldoende middelen om meer netto-stortingen te verrichten dan de genoemde € 700,- . Als dat wordt vastgesteld, bijvoorbeeld aan de hand van actuele bankafschriften, kan de toegepaste stortingsblokkade vervallen en daarmee ook de bonusblokkade.
Het beschikken over voldoende financiële middelen betekent niet dat er geen andere signalen kunnen zijn die wijzen op onmatige deelneming aan kansspelen of kansspelverslaving waarbij een interventie moet volgen en er alsnog een bonusverbod geldt.
Vragen en antwoorden
Recent publiceerden wij onze Strategie 2020-2024. De belangrijkste verandering ten opzichte van de vorige strategie betreft onze missie. Dat was ‘Veilig spelen op een eerlijke markt’. In de praktijk bleek dit soms tot enige verwarring te leiden, omdat uit deze zin niet voor iedereen duidelijk werd wat de (ultieme) doelstelling van de Kansspelautoriteit was.
Heeft u een kansspel gezien of gespeeld waarbij u vermoedt dat de aanbieder zich niet aan de regels houdt?
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 40
- pagina 41
- pagina 42
- ...
- pagina 61
- volgende pagina