Uitgebreid zoeken - Zoekresultaten
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 24
- pagina 25
- pagina 26
- ...
- pagina 65
- volgende pagina
Als KOA-vergunninghouder moet u wijzigingen melden aan de Kansspelautoriteit. Op deze pagina leest u wat u moet doorgeven en wat u moet rapporteren, wanneer u dat moet doen en hoe.
Wanneer een speler bij een storting boven de nettostortingsgrens uit komt, vindt de Ksa het in beginsel passend dat de aanbieder voor de rest van de kalendermaand verdere stortingen van die speler blokkeert. Een onderdeel van de zorgplicht is dat aanbieders maatregelen treffen die nodig zijn om zoveel mogelijk te voorkomen dat spelers door onmatig storten en inzetten kansspelverslaafd raken. In de Beleidsregel verantwoord spelen 2024 heeft de Ksa opgenomen hoe zij in haar toezicht de nettostortingsgrens (in beginsel) bepaalt. Aanbieders mogen toestaan dat spelers een bedrag boven de nettostortingsgrens inzetten, zolang dat in het kader van de zorgplicht verantwoord is en ook aan alle andere wettelijke verplichtingen is voldaan.
Hoe hoger de nettostortingsgrens is overschreden, hoe meer reden er kan zijn om een interventie te plegen, bijvoorbeeld de interventie in artikel 18, eerste lid, sub f, Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.
Eindelijk is het dan zover: De Wet Kansspelen op afstand is in werking getreden. Een goed moment om even stil te staan bij waar het ook alweer om begonnen is.
In de regelgeving en in de Beleidsregel verantwoord spelen 2024 wordt zowel de term ‘maand’ als de term ‘kalendermaand’ gebruikt.
In de Beleidsregel verantwoord spelen 2024 wordt het begrip ‘kalendermaand’ gebruikt. Met een kalendermaand wordt 1 van de 12 maanden in het jaar bedoeld en dus niet 30 opeenvolgende dagen. In de beleidsregel is een kalendermaand via de nettostortingsgrenzen (artikel 3.1.12, zesde lid, aanhef en onderdeel e) gekoppeld aan het (doorgaans) maandelijkse inkomen van een speler.
In de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag wordt gesproken over een ‘maand’. Dit is een kalendermaand en niet een periode van 30 dagen.
Ook hier geldt dat de maandelijkse stortingslimieten verband houden met het (doorgaans) maandelijkse inkomen van een speler. In de toelichting op de regeling komt dit een aantal keren terug (Stcrt 2024, 19648,o.a. pagina 7). Daarnaast heeft de regelgever ook bij de toelichting bij het spelersprofiel van artikel 3.23, onderdeel b, van de Regeling kansspelen op afstand een verband gelegd tussen speellimieten en netto-inkomen (Stcrt 2021, 4507, p. 73).
Waar de regelgever een periode van 30 dagen bedoelt, heeft hij dat ook uitdrukkelijk zo bepaald. Zie bijvoorbeeld artikel 6, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.
Vanaf 12 maart 2024 gebruikt de Kansspelautoriteit (Ksa) een nieuw aanvraagformulier voor exploitatievergunningen voor speelautomaten.
De kansspelmarkt gaat verder dan de dynamiek tussen speler en aanbieder. In deze blog gaat René Jansen in op de partijen aan de buitenkant van de markt, de periferie.
Om gokverslaving te voorkomen stelt de Wet kansspelen op afstand extra eisen aan aanbieders van risicovolle kansspelen ten opzichte van de huidige wet.
Aanwijzing 2 online kansspelaanbieders vanwege overtreden Wwft
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft drie aanbieders een aanwijzing gegeven in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Uit onderzoek blijkt dat zij zich niet aan de (richtlijnen van de) Wwft gehouden hebben. Daarom wordt ze nu opgedragen deze overtredingen te beëindigen. De Ksa ziet marktbreed dat er op het gebied van de Ksa nog zaken te verbeteren zijn en roept aanbieders op daar scherp op te zijn.
Sinds de legalisering van online kansspelen in 2021 heeft de Nederlandse kansspelmarkt een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Na een paar jaar van enorme groei, is het tij voor de legale markt gekeerd. Wat begon als een ambitieus project om spelers beter te beschermen en illegaal aanbod te bestrijden, is uitgegroeid tot een complexe realiteit vol uitdagingen, keuzes en dilemma’s. Inmiddels vier jaar later is het tijd om de balans op te maken, en vooruit te kijken. Welke lessen trekken we bijvoorbeeld uit reclame, spelersbescherming en de aanpak van illegaal?
Wilt u een pokertoernooi of pokeravond organiseren? Dat mag niet zomaar. Lees hier waar u aan moet voldoen.
Veel van de activiteiten rond een loterij mogen online, maar de trekking zelf mag u niet online doen. De trekking moet u organiseren op een fysieke locatie waar mensen bij aanwezig kunnen zijn.
U mag de loterij online aankondigen en er online reclame voor maken. Ook mag u met een vergunning van de Kansspelautoriteit online loten verkopen. Mensen die een lot kopen, moeten een bewijs van deelname krijgen. Dit kan per post, e-mail of via afschrijving op de bankrekening. Op het deelnamebewijs moet staan om welke loterij het gaat. Ook moet de vergunninghouder aan de deelnemer duidelijk maken:
- wat het goede doel is waarvoor het kansspel wordt georganiseerd
- hoeveel loten er verkocht mogen worden en wat een lot kost
- wanneer en waar de trekking plaatsvindt
- waar nadere informatie te krijgen is
- wat het nummer en de afgiftedatum van de door ons afgegeven vergunning is, en
- of de kansspelbelasting voor rekening komt van de vergunninghouder of van de winnaar(s)
De loterijtrekking mag plaatsvinden via een digitaal en/of geautomatiseerd systeem. Maar ook in dit geval moet de trekking wél op een fysieke locatie plaatsvinden.
De uitkomsten van de loterijtrekking mag u ook online bekend maken. En na afloop van de loterij mag u ook de winnaars online bekendmaken.
Het is niet mogelijk voor een online loterij een vergunning aan te vragen. Dit is geregeld in artikel 2.1 Besluit kansspelen op afstand.
Donderdag 14 oktober was ik te gast bij het programma ‘Zaken doen’ van BNR Nieuwsradio om te praten over de opening van de online markt.
Als vergunninghouder voor risicovolle kansspelen bent u verplicht om personeel te trainen in het herkennen van gokverslaving.
René Jansen beschouwt 1 jaar legale online kansspelmarkt en de uiteenlopende reacties op de monitoringsrapportage die de Ksa recent publiceerde.
Om een vergunning in het kader van de Wet Koa aan te vragen, moeten beleidsdocumenten worden overlegd. Als dat leidt tot een vergunning, wil dat niet zeggen dat de Kansspelautoriteit die documenten heeft goedgekeurd.
Als vergunninghouder voor risicovolle kansspelen bent u verplicht om bezoek, signalen en interventies te registreren.
Wob besluit 13978
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft in de aanloop naar het WK Voetbal bij drie acties van legale kansspelaanbieders ingegrepen. De overtredingen zijn gestaakt.
De afgelopen weken was ik te gast bij verschillende gelegenheden waar de kansspelsector bijeen was: CMS Gambling Conference in Londen, het Annual Gaming Industry Event in Amsterdam en de beurs ICE VOX, ook in Londen. Dit zijn allemaal bijeenkomsten waar vertegenwoordigers van de sector en direct betrokkenen, zoals hun adviseurs en toeleveranciers, aanwezig waren. Stuk voor stuk waren het voor een belangrijk deel netwerkbijeenkomsten – elkaar bijpraten over de stand van zaken in de verschillende landen stond hoog op de agenda’s.
Voor een veilige online gokomgeving zijn twee zaken van het grootste belang: een strenge aanpak van illegale aanbieders én een strikte naleving van de zorgplicht door legale aanbieders.
Vanaf 30 juni mogen er geen rolmodellen in gokreclames worden gebruikt.
Bestuursvoorzitter Michel Groothuizen sprak de online branche toe op het Annual Gambling Industry Event en vertelde onder meer over de prioriteiten in het toezicht door de Ksa voor 2025.
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 24
- pagina 25
- pagina 26
- ...
- pagina 65
- volgende pagina