Uitgebreid zoeken - Zoekresultaten
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 11
- pagina 12
- pagina 13
- ...
- pagina 60
- volgende pagina
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft eind december 2022 boetes opgelegd van opgeteld ruim 26 miljoen euro aan 5 partijen die illegaal (zonder de vereiste vergunning) spelers in Nederland lieten deelnemen aan online kansspelen.
In de toelichting op deze bepaling (Stcrt 2024, 19648) is opgenomen dat deze bepaling dient om bij de speler bewustwording te creëren dat hij zijn geld kan kwijtraken. En hoe hoger de stortingslimiet in zijn account (artikel 3.19d, Regeling kansspelen op afstand), hoe hoger het verlies.
De vraag is op dat moment niet of de speler die hoge stortingslimiet kan betalen, maar of hij zich bewust is dat hij dat geld kan verliezen en of hij ook bereid is dat geld te verliezen. Als de speler wel een hoger bedrag wil storten, maar kennelijk niet wil verliezen, is dat vanuit het perspectief van de zorgplicht een reden om die hogere storting te weigeren. Er is geen verplichting om een hogere storting te accepteren als een speler dat geld niet wil of kan verliezen.
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft voorlopige eindversies van de Beleidsregels vergunningverlening Koa en de Beleidsregels verantwoord spelen online gezet. Het gaat hier om beleidsregels in het kader van de Wet Kansspelen op afstand.
Nieuwe wetgeving die sinds 1 april 2021 van kracht is verplicht alle vergunninghouders, dus ook houders van een aanwezigheidsvergunning, om kansspelverslaving zoveel mogelijk te voorkomen.
Het gaat vooral om aanpassingen op het gebied van verslavingspreventie.
- Houders van een aanwezigheidsvergunning moeten sinds 1 oktober 2021 controleren of bezoekers geregistreerd staan in het Cruksregister. Als dat het geval is, moet de toegang geweigerd worden
- Ook moeten houders van een aanwezigheidsvergunning het speelgedrag van spelers registreren en analyseren
- Bij (vermoedens van) onmatig speelgedrag moet er een gesprek met de speler plaatsvinden
- Als er aanleiding is, moet de speler worden geadviseerd tot vrijwillige inschrijving in Cruks
- Als de speler dit advies niet opvolgt, moet de Kansspelautoriteit worden gewaarschuwd door de houder van de aanwezigheidsvergunning via de kennisgeving problematisch speelgedrag
- Verder moeten houders van een aanwezigheidsvergunning beleid voor jongvolwassenen ontwikkelen
- Ook gelden er ten opzichte van de Wet op de kansspelen aangescherpte eisen op het gebied van verslavingspreventiebeleid, onder meer wat betreft de eisen die er worden gesteld aan het personeel
Zie ook Voorkomen verslaving voor zakelijke aanbieders
Aanvullend op deze vraag: En hoeveel signalen zijn nodig om tot een redelijk vermoeden te komen? Zowel redelijk vermoeden als signaal worden gedefinieerd in de Beleidsregel verantwoord spelen 2024, artikel 1, onder 12, respectievelijk onder 18. Een redelijk vermoeden kan volgen uit de analyse van het speelgedrag van een speler en dus ook mede op basis van het signaal of de signalen met betrekking tot die speler. Voor de analyse zie artikel 3.1.12, eerste lid, Beleidsregel verantwoord spelen 2024. Er is geen wettelijke bepaling noch een beleidsregel die een minimum aantal signalen noemt om tot een redelijk vermoeden te komen.
‘De Kansspelautoriteit staat voor een veilig en verantwoord kansspelaanbod dat niet gericht is op mi
Hoe bescherm je jongeren tegen risicovol gedrag? En in het bijzonder: hoe bescherm je jongeren tegen kansspelmarketing en de risico’s van gokken? Met deze vraag trapte Joop Pot, bestuurslid Kansspelautoriteit, zijn toespraak af voor de expertmeeting van het centrum voor Verantwoord Spelen.
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 11
- pagina 12
- pagina 13
- ...
- pagina 60
- volgende pagina