Uitgebreid zoeken - Zoekresultaten
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 39
- pagina 40
- pagina 41
- ...
- pagina 61
- volgende pagina
Gaat uw vraag over het belastinggedeelte of over de belastingheffing?
- Vragen over het belastinggedeelte van uw CDB of over auditfiles van de Belastingdienst stelt u via odb.belastingdienst.nl
- Vragen over de belastingheffing stelt u via koa@belastingdienst.nl
Overige vragen over uw CDB kunt u stellen aan de Kansspelautoriteit.
- Vragen tijdens de voorbereiding van uw aanvraag kunt u stellen via info@kansspelautoriteit.nl
- Bent u al bezig met een aanvraag in het digitale portaal of heeft u al een aanvraag ingediend? Gebruik dan het contactformulier voor aanvragers Koa-vergunning.
Zodra u een vergunning krijgt van de Kansspelautoriteit voor het aanbieden van kansspelen op afstand krijgt u van de Belastingdienst een contactpersoon.
Als consument of medewerker van aanbieder
Bent u consument of medewerker van een kansspelaanbieder en heeft u het vermoeden dat de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme - de Wwft - wordt overtreden door een kansspelaanbieder die onder het toezicht van de Kansspelautoriteit valt?
Als vergunninghouder kansspelen
Een vergunninghouder meldt vermoedens of feiten van witwassen of matchfixing op een andere manier. Lees er meer over bij toezicht op de Wwft en matchfixing.
In deze kolom vult u de rechtspersoon die een vergunning heeft bij de Kansspelautoriteit onder artikel 30 H van de wet op de Kansspelen in.
Wanneer u als vergunninghouder gebruik maakt van de mogelijkheid om namens meerdere speelhallen te rapporteren dan vermeldt u in deze kolom de totalen van de vestigingen die u vertegenwoordigt. Dit totaal kan worden verhoogd met informatie op landelijk niveau, zoals over uitgaven voor werving en reclame.
Voorbeeld: U heeft in 3 vestigingen uitgaven voor werving en reclame. Daarnaast heeft u een landelijke campagne die niet onder een specifieke vestiging valt. In de kolom Vergunninghouder staat dan het totaal van de landelijke én de lokale uitgaven.
Mag ik voor betaaltransacties met spelers betaalinstrumenten gebruiken die een EGI heeft uitgegeven?
Ja, u mag voor betaaltransacties met spelers betaalinstrumenten gebruiken die door een elektronischgeldinstelling (EGI) zijn uitgegeven. De minister voor Rechtsbescherming bereidt een wijziging van de artikelen 1.1, 4.25 en 4.27 van het Besluit kansspelen op afstand voor. Daarop vooruitlopend staat de Kansspelautoriteit vast toe dat vergunninghouders gebruik mogen maken van betaalinstrumenten die zijn uitgegeven door elektronischgeldinstellingen. Het is wel belangrijk dat daarbij aan alle overige wettelijke eisen wordt voldaan. Zo moeten de betreffende elektronischgeldinstellingen beschikken over de benodigde vergunningen en moeten de betaalinstrumenten altijd ondubbelzinnig zijn te herleiden tot de persoon van de speler.
Als u geen elektronische handtekening gebruikt stuurt u alleen het - met de hand ondertekende - aanvraagformulier per post. Alle verdere bij uw aanvraag benodigde documenten dient u uitsluitend via het portaal in.
Als u ons andere documenten dan het aanvraagformulier per post opstuurt, kan dit het proces voor de vergunningaanvraag vertragen.
U stuurt de uitdraai van uw aanvraagformulier naar:
Kansspelautoriteit
Afdeling vergunningen kansspelen op afstand
Postbus 298
2501 CG Den Haag
Nee, dat is niet toegestaan. Het maken van reclame voor kansspelen waarvoor (nog) geen vergunning is verleend, kan een antecedent opleveren dat meeweegt bij de betrouwbaarheidstoets. Let op: reclame is een breed begrip. Wervende uitspraken in een interview vallen hier ook onder, net als naamsbekendheid genereren.
U mag wel bekend maken dat u een vergunning heeft aangevraagd. Het aanvragen van een vergunning, de betaling van leges, het doorlopen van de aansluittest CRUKS, of een andere stap in de aanvraagprocedure, betekent niet automatisch dat u ook een vergunning krijgt. Wij adviseren u dan ook zeer zorgvuldig te zijn met publieke uitlatingen over een nog niet verleende vergunning.
Blogs van Michel Groothuizen, voorzitter van de Kansspelautoriteit.
Er zijn twee situaties mogelijk:
- Een speler kan de geldprijs op zijn speelrekening laten staan. De speler kan dat geld dan inzetten zonder iets te storten.
- Een speler neemt de geldprijs wel op.
Voor beide situaties geldt dat dat een geldprijs niet een (normaal) inkomen is, maar een toevallig gewonnen bedrag. De geldprijs maakt wel deel uit van het vermogen van een speler (liquide middelen). In artikel 3.1.12 staat dat het een signaal is als een speler meer dan 30% van zijn liquide gelden aanwendt voor deelneming aan kansspelen. Ook als de speler een grote geldprijs helemaal of voor een aanmerkelijk deel verspeelt, is dat een signaal van onmatige deelname.
De gegevens die door vergunninghouders via dit format worden verstrekt delen wij niet met derden. Wij gebruiken de gegevens voor analyses om risicogestuurd toezicht te kunnen houden.
Deze analyses met geaggregeerde data gebruiken wij behalve voor toezicht ook om voorlichting en informatie over kansspelen te geven. Tot slot kunnen wij op basis van de informatie de minister voor Rechtsbescherming gevraagd en ongevraagd advies geven over het kansspelbeleid.
Het vooraf inkopen van spellen waarna deze verplicht moeten worden afgespeeld is een vorm van automatische spelen. Een dergelijke inrichting van het spelaanbod is in strijd met Artikel 3.8 van de Regeling Kansspelen op afstand. Volgens de regelgeving moet een speler een geïnformeerd en een weloverwogen besluit kunnen nemen voor elk afzonderlijk spel. Bij het vooraf inkopen van spellen committeert de speler zich aan meer dan één spel tegelijkertijd.
De Kansspelautoriteit bepaalt in artikel 8.1 lid 4 van de Beleidsregels vergunning Koa dat wij van iedere aanvrager een zekerheidsstelling verwachten van €50.000. Dat bedrag is gebaseerd op artikel 5.4 van het Besluit kansspelen op afstand waarin staat dat de Kansspelautoriteit bevoegd is om de hoogte van de financiële zekerheid te bepalen, maar dat het bedrag niet hoger mag zijn dan de geldboete van de 6e categorie.
Deze interventie staat in artikel 3.1.13 van de Beleidsregel. Hallen verwijderen een speler uit de hal om deelname aan kansspelen te blokkeren.
Deze interventie leidt soms tot agressieve reacties. De veiligheid van het personeel en andere aanwezigen in de hal moet te allen tijde gewaarborgd blijven. Indien de interventie de veiligheid in gevaar brengt, kan er door de hal gekozen worden voor een alternatieve aanpak. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat de betreffende speler eerst wordt uitgenodigd voor een gesprek. Indien noodzakelijk kan de toegang van de speler tot de hal bij een volgende gelegenheid worden geweigerd, of kan een langer onvrijwillig toegangsverbod worden opgelegd.
- U voldoet aan integriteitseisen
Aan een vergunning voor het exploiteren van speelautomaten stellen wij strenge integriteitseisen. Als u een vergunning aanvraagt doen wij daarom een uitgebreid en diepgaand integriteitsonderzoek.
- Als vergunninghouder heeft u een zorgplicht: u dient in ieder geval kennis en inzicht te hebben van risico’s van kansspelverslaving, de negatieve gevolgen van kansspelverslaving, hulpverlening bij kansspelverslaving, de wet- en regelgeving die verband houden met kansspelen en de binnen de branche geldende gedragscodes. Lees meer hierover in art. 6 Besluit werving, reclame en verslavingspreventie.
Poker is, net als roulette en blackjack, een kansspel. Volgens de Wet op de kansspelen is het in Nederland alleen toegestaan om fysieke casinospellen aan te bieden met een vergunning. Sinds 1975 heeft alleen Holland Casino deze vergunning voor het fysiek aanbieden van casinospellen, waaronder poker. Sinds de inwerkingtreding van de Wet Kansspelen op afstand (Koa) op 1 april 2021, mogen vergunde aanbieders ook online poker aanbieden binnen strikte wettelijke kaders.
Kansspelwijzer
Bekijk welke documenten nodig zijn bij een vergunningaanvraag voor kansspelen op afstand voor het aantonen van betrouwbaarheid.
De Wet op de kansspelen hanteert een ander beoordelingskader voor het weigeren van een vergunningaanvraag dan voor het intrekken van een vergunning. Toezichtantecedenten kunnen leiden tot weigering van een aanvraag op grond van artikelen 31c en 31h van de Wok, maar ook tot weigering binnen de integriteitsbeoordelingen op grond van artikel 31i, lid 1 en 3 van deze wet. Paragraaf 20 van de BRVKOA 2026 behandelt deze integriteitsbeoordelingen echter niet. Zoals in paragraaf 3 van de beleidsregels is aangegeven, gelden hiervoor aparte, algemene beleidsregels van de Kansspelautoriteit.
De weging van toezichtervaringen met een vergunninghouder is er met name op gericht te bepalen of er bij vergunningverlening aanleiding is om bijzondere voorschriften of beperkingen op te leggen, bijvoorbeeld met betrekking tot de categorieën genoemd in artikel 2.1, lid 1, van het Besluit kansspelen op afstand. Ook kan de raad van bestuur besluiten om na vergunningverlening tijdelijk gerichter toezicht te houden. Tot slot kunnen toezichtantecedenten leiden tot weigering van een aanvraag op grond van artikelen 31c en 31h van de wet.
De Kansspelautoriteit heeft in artikel 3.3 van de BRVKOA 2026 expliciet bepaald dat de betrouwbaarheid van een aanvrager in ieder geval niet buiten twijfel staat wanneer deze geen uitvoering geeft aan een onherroepelijk vonnis of een uitvoerbaar bij voorraad verklaard vonnis van een Nederlandse rechter. Dit leidt tot weigering van de vergunning. De Ksa acht dit onacceptabel, vooral wanneer het gaat om verplichtingen die voortvloeien uit het aanbieden van kansspelen, zoals het verstrekken van spelergegevens of het uitbetalen van winsten. Om dit te waarborgen is in artikel 19.1, onderdeel e, een vergunningsvoorschrift opgenomen dat uitvoering aan dergelijke vonnissen verplicht stelt.
De Kansspelautoriteit heeft in artikel 3.3 van de BRVKOA 2026 expliciet bepaald dat de betrouwbaarheid van een aanvrager in ieder geval niet buiten twijfel staat wanneer deze geen uitvoering geeft aan een onherroepelijk vonnis of een uitvoerbaar bij voorraad verklaard vonnis van een Nederlandse rechter. Dit leidt tot weigering van de vergunning. De Ksa acht dit onacceptabel, vooral wanneer het gaat om verplichtingen die voortvloeien uit het aanbieden van kansspelen, zoals het verstrekken van spelergegevens of het uitbetalen van winsten. Om dit te waarborgen is in artikel 19.1, onderdeel e, een vergunningsvoorschrift opgenomen dat uitvoering aan dergelijke vonnissen verplicht stelt.
Het besluit is genomen! Minister Sander Dekker stuurde deze week een motiebrief naar de Tweede Kamer, waarin hij ook reageert op moties die nog niet behandeld waren.
Elk land heeft eigen kansspelwetgeving. Dat zal ook zo blijven. Toch is internationale samenwerking door toezichthouders van groot belang.
Aanbieders van online kansspelen hebben verplichtingen bij het uitbetalen van spelerstegoeden. Vergunninghouders zijn zelf verantwoordelijk voor het nakomen van wet- en regelgeving. Deze informatie kan daaraan bijdragen.
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 39
- pagina 40
- pagina 41
- ...
- pagina 61
- volgende pagina