Uitgebreid zoeken - Zoekresultaten
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 41
- pagina 42
- pagina 43
- ...
- pagina 59
- volgende pagina
Kansspelen moeten veilig en eerlijk zijn. Wat veilig en eerlijk is, staat in de wet- en regelgeving en vergunningsvoorwaarden. De Kansspelautoriteit is toezichthouder op de markt voor de kansspelen. Onze taken zijn onder andere vastgelegd in de Wet op de kansspelen.
Publieke doelen van de Kansspelautoriteit: Bescherming van de speler; Voorkomen van kansspelverslaving; Bestrijden van illegaliteit en criminaliteit.
Sinds 1 oktober 2021 kunt u alleen gokken bij online bedrijven die een vergunning hebben. De meeste bedrijven zonder vergunning hebben intussen hun website gesloten. U kunt daar dus niet meer gokken.
Om goed in te kunnen schatten waar risico’s met kansspelen zich voordoen is uw melding van groot belang.
Wilt u een bingo of rad van fortuin organiseren? In sommige gevallen moet u dat melden bij uw gemeente. Een online bingo mag alleen in besloten kring (een bestaande groep van mensen die elkaar kennen zoals een gezin, familie, verzorgingstehuis, een bedrijf of leden van een vereniging).
Spelers kunnen vrijwillig of onvrijwillig worden opgenomen in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen, ofwel Cruks. Cruks is een belangrijk middel tegen kansspelverslaving. In de Beleidsregels onvrijwillige inschrijving beschrijven wij de procedure om een speler onvrijwillig in Cruks te laten inschrijven.
Als aanbieder van kansspelen mag u reclame niet richten op kwetsbare groepen van personen, zoals minderjarigen en personen die kenmerken van risicovol spelgedrag vertonen. Aanbieders van online kansspelen speelcasino’s of speelautomatenhallen mogen reclame, waaronder ook bonussen, ook niet richten op jongvolwassenen. Aanbieders van online kansspelen mogen bovendien geen ongerichte reclame maken.
Voor vergunninghouders voor het aanbieden van online kansspelen geldt de verplichting om ‘gegevens met betrekking tot het speelgedrag van de speler systematisch te registreren en analyseren’. Het doel hiervan is risicovol speelgedrag tijdig te onderkennen, zodat op tijd ingegrepen kan worden in het speelgedrag van de betrokken speler.
Gokelementen in games - het is een onderwerp dat kansspeltoezichthouders overal ter wereld bezighoudt. Het is namelijk onmiskenbaar een trend dat elementen die tot voor kort kenmerkend waren voor kansspelen, opduiken in games. Het is een ingewikkeld onderwerp: wij gaan over kansspelen, niet over games. Het is nog eens extra ingewikkeld doordat kansspelwetgeving in geen land hetzelfde is; wat in het ene land wel mag, is in het andere land verboden.
Als aanbieder van kansspelen mag u bonussen aanbieden aan spelers. Het aanbieden van bonussen is wel aan beperkingen gebonden. Bekijk welke eisen op uw bonusaanbod van toepassing zijn.
In artikel 3.1.12, zesde lid, onder f, Beleidsregel verantwoord spelen 2024 wordt als signaal genoemd het aanwenden van meer dan 30% van zijn liquide gelden (het vermogen van de speler, zoals spaargeld) voor deelname aan kansspelen. Daarbij is relevant het moment waarop vergunninghouder de financiële check doet en inzicht krijgt in de liquide gelden. Hij weet wat op dat moment 30% van dat totaal aan liquide gelden is. Liquide gelden zijn uitdrukkelijk geen onderdeel van het maandelijkse inkomen als bedoeld in 3.1.12, zesde lid, onder e, Beleidsregels verantwoord spelen 2024. Als een speler meer dan 30% van zijn liquide gelden wil aanwenden voor deelneming aan kansspelen moet een aanbieder opnieuw nagaan of de speler nog steeds de gevolgen van zijn speelgedrag kan dragen. De aanbieder moet op grond van zijn zorgplicht hierbij ook andere, niet financiële signalen, betrekken in zijn beoordeling.
De Wet op de kansspelen bepaalt dat de aanwezigheidsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd wordt verleend, en bevat geen beperkingen aan de looptijd.
Een gemeente mag alleen een aanwezigheidsvergunning verlenen aan een inrichting met een DHW-vergunning, en is verplicht de aanwezigheidsvergunning in te trekken als er geen DHW-vergunning meer van kracht is.
Als gemeente gaat u dus voortdurend na of er geen aanwezigheidsvergunningen bestaan zonder bijbehorende DHW-vergunning.
Om de uitvoeringslasten voor de gemeente te beperken, wordt aangeraden de aanwezigheidsvergunning van rechtswege te laten vervallen als de DHW-vergunning voor de betrokken inrichting niet meer van kracht is.
Blogs van René Jansen, voorzitter van de Kansspelautoriteit.
De gegevens die door vergunninghouders via dit format worden verstrekt delen wij niet met derden. Wij gebruiken de gegevens voor analyses om risicogestuurd toezicht te kunnen houden.
Deze analyses met geaggregeerde data gebruiken wij behalve voor toezicht ook om voorlichting en informatie over kansspelen te geven. Tot slot kunnen wij op basis van de informatie de minister voor Rechtsbescherming gevraagd en ongevraagd advies geven over het kansspelbeleid.
Als consument of medewerker van aanbieder
Bent u consument of medewerker van een kansspelaanbieder en heeft u het vermoeden dat de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme - de Wwft - wordt overtreden door een kansspelaanbieder die onder het toezicht van de Kansspelautoriteit valt?
Als vergunninghouder kansspelen
Een vergunninghouder meldt vermoedens of feiten van witwassen of matchfixing op een andere manier. Lees er meer over bij toezicht op de Wwft en matchfixing.
In deze kolom vult u de rechtspersoon die een vergunning heeft bij de Kansspelautoriteit onder artikel 30 H van de wet op de Kansspelen in.
Wanneer u als vergunninghouder gebruik maakt van de mogelijkheid om namens meerdere speelhallen te rapporteren dan vermeldt u in deze kolom de totalen van de vestigingen die u vertegenwoordigt. Dit totaal kan worden verhoogd met informatie op landelijk niveau, zoals over uitgaven voor werving en reclame.
Voorbeeld: U heeft in 3 vestigingen uitgaven voor werving en reclame. Daarnaast heeft u een landelijke campagne die niet onder een specifieke vestiging valt. In de kolom Vergunninghouder staat dan het totaal van de landelijke én de lokale uitgaven.
Nee, dat is niet toegestaan. Het maken van reclame voor kansspelen waarvoor (nog) geen vergunning is verleend, kan een antecedent opleveren dat meeweegt bij de betrouwbaarheidstoets. Let op: reclame is een breed begrip. Wervende uitspraken in een interview vallen hier ook onder, net als naamsbekendheid genereren.
U mag wel bekend maken dat u een vergunning heeft aangevraagd. Het aanvragen van een vergunning, de betaling van leges, het doorlopen van de aansluittest CRUKS, of een andere stap in de aanvraagprocedure, betekent niet automatisch dat u ook een vergunning krijgt. Wij adviseren u dan ook zeer zorgvuldig te zijn met publieke uitlatingen over een nog niet verleende vergunning.
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 41
- pagina 42
- pagina 43
- ...
- pagina 59
- volgende pagina