Uitgebreid zoeken - Zoekresultaten
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 38
- pagina 39
- pagina 40
- ...
- pagina 63
- volgende pagina
De wet maakt geen onderscheid tussen grote speelautomatenhallen en kleine speelautomatenhallen. De regels om kansspelverslaving zoveel mogelijk tegen te gaan gelden voor aanbieders van online kansspelen, de speelcasino’s (Holland Casino) en alle speelautomatenhallen.
1. Wilt u zelf live casinospelen organiseren vanuit een land buiten de EU of EER?
Houd u dan rekening met het volgende. Artikel 4.42, eerste lid, van het Besluit Kansspelen op afstand bepaalt dat de elektronische middelen die worden gebruikt bij het organiseren van kansspelen op afstand, moeten worden geplaatst in Nederland, of in een staat die partij is bij het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie of de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte.
Een dealer in een live casino kan niet opereren los van de elektronische middelen, zoals een camera en een verbinding met de speler.
2. Wilt u het organiseren van live casinospelen uitbesteden aan een derde partij buiten de EU of EER?
Als vergunninghouder bent en blijft u verantwoordelijk voor de naleving van de regelgeving. Dit staat in artikel 4.3 van het Besluit kansspelen op afstand. Een van de regels die de vergunninghouder moet naleven, is artikel 4.42 van dit Besluit.
Meer over de organisatie van live casinospelen is opgenomen in artikel 3.9a van de Regeling Kansspelen op afstand. In de toelichting op deze bepaling is opgenomen: Ongeacht de locatie moet de vergunninghouder bij de organisatie van live casinospelen waartoe hij de speler (in Nederland) op afstand toegang toe biedt zich houden aan de voorschriften die gelden bij of krachtens de Wok.
In de toelichting op de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen (Rwrvk) (Stcrt 2024 nr. 19648, pagina 34) is opgenomen dat een dergelijk bericht (deze soort pop up) geen interventiemaatregel is. Zie ook: Is een pop up in een online kansspel ook een interventiemaatregel?
Kansspelwijzer
De houder van een vergunning voor het organiseren van kansspelen op afstand is zelf verantwoordelijk om te zorgen dat zij voldoet aan de geldende wet- en regelgeving, ook als hier derden bij betrokken zijn. Dit geldt ook voor het verbod op sportsponsoring. Daarmee is het voor de kansspelaanbieder van belang dat de gesponsorde sportvereniging, sportorganisatie of sporter vanaf 1 juli 2025 geen enkele vorm van wervings- of reclameactiviteiten vertoont namens de kansspelaanbieder.
Nee, het is houders van een vergunning voor het organiseren van kansspelen op afstand (online aanbieders) op geen enkele wijze toegestaan wervings- en reclameactiviteiten te ondernemen door middel van sportsponsoring. Dit betekent dat het ook niet is toegestaan om via tussenpartijen, zoals nieuwssites of sportsites, financiële of andere bijdragen te doen aan sport.
Heeft u een vergunning voor online kansspelen? Dan meldt u ons alle merknamen, domeinnamen en applicatienamen die u gebruikt bij het aanbieden van kansspelen op afstand onder deze vergunning.
Ja, voor uw CBD moet u een exitplan hebben. Het exitplan voor uw CBD maakt onderdeel uit van het overkoepelende exitplan waarin alle aanbieders van kansspelen op afstand die 1 januari 2026 of later een vergunningaanvraag hebben ingediend moeten voorzien. Meer informatie over de vereisten waaraan het exitplan moet voldoen vindt u op de pagina over het exitplan.
Half december ontvangt u van ons bericht over de aangifte kansspelheffing van het lopende jaar. Wij vragen u aan te geven wat uw jaaromzet was. U moet hiervoor gebruik maken van het aangifteformulier. (pdf, 92 kB)
Let op: als u in 2025 geen kansspelen aanbood, moet u tóch aangifte doen.
Half december ontvangt u van ons bericht over de aangifte kansspelheffing van het lopende jaar. Wij vragen u aan te geven wat uw jaaromzet was. U moet hiervoor gebruik maken van het aangifteformulier (pdf, 109 kB).
Let op: als u in 2025 geen kansspelen aanbood, moet u tóch aangifte doen.
Bent u zakelijk aanbieder van kansspelen? Bekijk wat er nodig is om een vergunning te krijgen of om uw vergunning te behouden.
Ja dat klopt. Daaronder wordt verstaan een ‘geheel van warme gerechten die ten minste bestaan uit de volgende drie, niet met elkaar gemengde bestanddelen: vis, vlees, gevogelte of wild (eventueel te vervangen in geval van een vegetarisch menu); groente; en aardappelen, rijst of meelspijzen’. De Wet op de kansspelen is echter van 1964; algemeen geaccepteerd is dat er een categorie restaurants is die geen traditionele maaltijden serveren, maar die toch als restaurant zoals bedoeld in de Wet op de kansspelen kunnen worden beschouwd. Een aanwezigheidsvergunning voor kansspelautomaten mag daarom in beginsel niet worden geweigerd omdat er geen driecomponentenmaaltijd wordt geserveerd. De andere criteria voor hoogdrempelig zijn:
- een vergunning in het kader van de Drank- en Horecawet;
- geen andere activiteiten ontplooien dan café of restaurant;
- en de activiteiten moeten in belangrijke mate gericht zijn op personen ouder dan 18 jaar.
Aan al deze criteria moet worden voldaan om als hoogdrempelig te kunnen worden bestempeld.
Hier komt vanaf 1 april 2021 de pagina waarmee u een account aanmaakt en inlogt in het digitale portaal van de Kansspelautoriteit.
Ja. De rapportageplicht rust op de houders van een aanwezigheidsvergunning, deze wordt uitgegeven door de gemeente.
Indien u als vergunninghouder tot het exploiteren van kansspelen (artikel 30 H wet op de kansspelen) over meerdere aanwezigheidsvergunningen beschikt, dan kunt u namens de aanwezigheidsvergunninghouders rapporteren. U stuurt dan u een e-mail naar RMA@kansspelautoriteit.nl met daarin de volgende gegevens:
- U geeft aan dat u gebruik wilt maken van de mogelijkheid om een gezamenlijke rapportage aan te leveren
- Wie de contactpersoon namens uw organisatie is (naam, telefoonnummer en mailadres)
- Een lijst van de aangesloten speelhallen voor wie u de rapportage verzorgt (naam en adres speelhal, naam en adres van de houder van de aanwezigheidsvergunning).
Na ontvangst van de gegevens ontvangt uw contactpersoon de inloggegevens en een wachtwoord voor het gebruik van File Cloud. Via dit kanaal kunt u de rapportage aan ons verzenden.
Gemeenten en Kansspelautoriteit kunnen (persoons)gegevens uitwisselen ten behoeve van deze integriteitsbeoordelingen en zo ondermijning tegengaan. Deze gegevensuitwisseling is geregeld in het Reglement bescherming persoonsgegevens Kansspelautoriteit(verwijst naar een andere website).
- Voor de validatie van de gegevens uit de CDB. Dit is een van de manieren om de juistheid en compleetheid van informatie uit de CDB te controleren.
- Voor ons toezicht is het soms nodig om meer gegevens op te vragen dan beschikbaar in de CDB. We vragen dan de gehele dataset op.
- Soms kunnen we gegevens uit de CDB tijdelijk niet gebruiken, bijvoorbeeld door een storing, vertraging in verwerking of de additionele kwaliteitscontroles. Ons toezicht mag hier geen hinder van ondervinden.
- Het doel, de inhoud en het gebruik van de CDB is in de Wet op de kansspelen beperkt. Daarom kan het noodzakelijk zijn om gegevens via een andere route op te vragen. Gegevens worden dan niet opgevraagd op grond van de Wet op de kansspelen, maar op grond van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 5.17).
Een aanbieder moet zo snel mogelijk signalen van onmatig deelnemen aan kansspelen of (een risico op) kansspelverslaving herkennen en daarop kunnen ingrijpen. Meestal kan een aanbieder van online kansspelen (vrijwel) onmiddellijk en automatisch ingrijpen. Dit gebeurt via software die signalen automatisch herkent. Ook een medewerker van een speelcasino of speelautomatenhal moet deze signalen zo snel mogelijk kunnen herkennen en, als het nodig is, onmiddellijk kunnen ingrijpen.
Als de aanbieder niet onmiddellijk kan ingrijpen, gaat de Ksa er in beginsel van uit dat de aanbieder binnen een uur het signaal onderkent en vervolgens binnen een uur kan ingrijpen. De aanbieder moet dus in beginsel kunnen ingrijpen binnen in totaal twee uur nadat het relevante speelgedrag zich voordoet. De aanbieder moet kunnen uitleggen waarom hij niet direct heeft ingegrepen.
Signalen kunnen, net als interventiemaatregelen, verschillen in zwaarte. Zie bijvoorbeeld ook artikel 19, eerste lid, Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Centraal staat de speler, diens speelgedrag en welke passende interventies nodig zijn om onmatige deelname en kansspelverslaving zoveel mogelijk te voorkomen (artikel 18 Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen). Het spreekt voor zich dat het ene signaal zwaarder kan wegen dan het andere. Bijvoorbeeld: een aanzienlijke toename van de speelfrequentie in een korte tijd, is niet hetzelfde als het eenmalig gebruik van een creditcard. Het gaat om een deskundige beoordeling van een signaal of een combinatie van signalen en een passende reactie daarop.
Beschrijf welke waarborgen u heeft getroffen ter voorkoming van eerder vastgestelde overtredingen op de geldende wet- en regelgeving.
Regels & leidraden
Voor het aanbieden van online kansspelen gelden strenge integriteitseisen. De Kansspelautoriteit (Ksa) beoordeelt via een integriteitstoets of een aanbieder voldoende integer is. Deze toets vindt plaats bij vergunningaanvragen, wijzigingen of wanneer er risicosignalen zijn.
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 38
- pagina 39
- pagina 40
- ...
- pagina 63
- volgende pagina