Uitgebreid zoeken - Zoekresultaten
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 42
- pagina 43
- pagina 44
- ...
- pagina 62
- volgende pagina
Nederland kent een willekeurig systeem van kansspelbelasting. Ons land is daarmee zeker niet het enige Europese land. Europese harmonisatie zou een oplossing kunnen zijn tegen deze willekeurigheid, maar lijkt vooralsnog niet haalbaar. Te leren valt er van Denemarken.
In artikel 3.1.12, zesde lid, onder f, Beleidsregel verantwoord spelen 2024 wordt als signaal genoemd het aanwenden van meer dan 30% van zijn liquide gelden (het vermogen van de speler, zoals spaargeld) voor deelname aan kansspelen. Daarbij is relevant het moment waarop vergunninghouder de financiële check doet en inzicht krijgt in de liquide gelden. Hij weet wat op dat moment 30% van dat totaal aan liquide gelden is. Liquide gelden zijn uitdrukkelijk geen onderdeel van het maandelijkse inkomen als bedoeld in 3.1.12, zesde lid, onder e, Beleidsregels verantwoord spelen 2024. Als een speler meer dan 30% van zijn liquide gelden wil aanwenden voor deelneming aan kansspelen moet een aanbieder opnieuw nagaan of de speler nog steeds de gevolgen van zijn speelgedrag kan dragen. De aanbieder moet op grond van zijn zorgplicht hierbij ook andere, niet financiële signalen, betrekken in zijn beoordeling.
De Wet op de kansspelen bepaalt dat de aanwezigheidsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd wordt verleend, en bevat geen beperkingen aan de looptijd.
Een gemeente mag alleen een aanwezigheidsvergunning verlenen aan een inrichting met een DHW-vergunning, en is verplicht de aanwezigheidsvergunning in te trekken als er geen DHW-vergunning meer van kracht is.
Als gemeente gaat u dus voortdurend na of er geen aanwezigheidsvergunningen bestaan zonder bijbehorende DHW-vergunning.
Om de uitvoeringslasten voor de gemeente te beperken, wordt aangeraden de aanwezigheidsvergunning van rechtswege te laten vervallen als de DHW-vergunning voor de betrokken inrichting niet meer van kracht is.
Blogs van René Jansen, voorzitter van de Kansspelautoriteit.
Een exitplan CDB is verplicht bij de vergunning voor het aanbieden van kansspelen op afstand.
Met uw exitplan voldoet u aan de eisen in artikel 5:3 Besluit Koa, de leden 3 (toegang), 4 (bescherming van gegevens tegen verlies en onrechtmatige verwerking) en 5 (veilige overdracht van gegevens) bij beëindiging van een CDB.
In het bijzonder moet uw exitplan een oplossing bieden voor voor de 12-maanden-termijn (artikel 4.13, vierde lid, RKoa) bij beëindiging van de CDB.
De gegevens die door vergunninghouders via dit format worden verstrekt delen wij niet met derden. Wij gebruiken de gegevens voor analyses om risicogestuurd toezicht te kunnen houden.
Deze analyses met geaggregeerde data gebruiken wij behalve voor toezicht ook om voorlichting en informatie over kansspelen te geven. Tot slot kunnen wij op basis van de informatie de minister voor Rechtsbescherming gevraagd en ongevraagd advies geven over het kansspelbeleid.
Nee, u mag als kansspelaanbieder geen minimum speellimiet vragen aan een speler. Niet in geld en niet in tijd. De speler moet zelf zijn speellimiet kunnen instellen. Als aanbieder bent u verplicht om de financiële speellimiet standaard op nul te zetten.
Volgens artikel 4.14 van het Besluit Kansspelen op afstand geeft een speler zijn speellimiet aan als hij een account aanmaakt bij de vergunninghouder. Daarmee geeft hij aan:
- hoe lang hij wil spelen per dag, week of maand
- wat hij maximaal wil uitgeven per dag, week of maand en
- het maximale tegoed op de speelrekening
Gaat uw vraag over het belastinggedeelte of over de belastingheffing?
- Vragen over het belastinggedeelte van uw CDB of over auditfiles van de Belastingdienst stelt u via odb.belastingdienst.nl
- Vragen over de belastingheffing stelt u via koa@belastingdienst.nl
Overige vragen over uw CDB kunt u stellen aan de Kansspelautoriteit.
- Vragen tijdens de voorbereiding van uw aanvraag kunt u stellen via info@kansspelautoriteit.nl
- Bent u al bezig met een aanvraag in het digitale portaal of heeft u al een aanvraag ingediend? Gebruik dan het contactformulier voor aanvragers Koa-vergunning.
Zodra u een vergunning krijgt van de Kansspelautoriteit voor het aanbieden van kansspelen op afstand krijgt u van de Belastingdienst een contactpersoon.
Als consument of medewerker van aanbieder
Bent u consument of medewerker van een kansspelaanbieder en heeft u het vermoeden dat de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme - de Wwft - wordt overtreden door een kansspelaanbieder die onder het toezicht van de Kansspelautoriteit valt?
Als vergunninghouder kansspelen
Een vergunninghouder meldt vermoedens of feiten van witwassen of matchfixing op een andere manier. Lees er meer over bij toezicht op de Wwft en matchfixing.
Mag ik voor betaaltransacties met spelers betaalinstrumenten gebruiken die een EGI heeft uitgegeven?
Ja, u mag voor betaaltransacties met spelers betaalinstrumenten gebruiken die door een elektronischgeldinstelling (EGI) zijn uitgegeven. De minister voor Rechtsbescherming bereidt een wijziging van de artikelen 1.1, 4.25 en 4.27 van het Besluit kansspelen op afstand voor. Daarop vooruitlopend staat de Kansspelautoriteit vast toe dat vergunninghouders gebruik mogen maken van betaalinstrumenten die zijn uitgegeven door elektronischgeldinstellingen. Het is wel belangrijk dat daarbij aan alle overige wettelijke eisen wordt voldaan. Zo moeten de betreffende elektronischgeldinstellingen beschikken over de benodigde vergunningen en moeten de betaalinstrumenten altijd ondubbelzinnig zijn te herleiden tot de persoon van de speler.
Als u geen elektronische handtekening gebruikt stuurt u alleen het - met de hand ondertekende - aanvraagformulier per post. Alle verdere bij uw aanvraag benodigde documenten dient u uitsluitend via het portaal in.
Als u ons andere documenten dan het aanvraagformulier per post opstuurt, kan dit het proces voor de vergunningaanvraag vertragen.
U stuurt de uitdraai van uw aanvraagformulier naar:
Kansspelautoriteit
Afdeling vergunningen kansspelen op afstand
Postbus 298
2501 CG Den Haag
Blogs van Michel Groothuizen, voorzitter van de Kansspelautoriteit.
Er zijn twee situaties mogelijk:
- Een speler kan de geldprijs op zijn speelrekening laten staan. De speler kan dat geld dan inzetten zonder iets te storten.
- Een speler neemt de geldprijs wel op.
Voor beide situaties geldt dat dat een geldprijs niet een (normaal) inkomen is, maar een toevallig gewonnen bedrag. De geldprijs maakt wel deel uit van het vermogen van een speler (liquide middelen). In artikel 3.1.12 staat dat het een signaal is als een speler meer dan 30% van zijn liquide gelden aanwendt voor deelneming aan kansspelen. Ook als de speler een grote geldprijs helemaal of voor een aanmerkelijk deel verspeelt, is dat een signaal van onmatige deelname.
De gegevens die door vergunninghouders via dit format worden verstrekt delen wij niet met derden. Wij gebruiken de gegevens voor analyses om risicogestuurd toezicht te kunnen houden.
Deze analyses met geaggregeerde data gebruiken wij behalve voor toezicht ook om voorlichting en informatie over kansspelen te geven. Tot slot kunnen wij op basis van de informatie de minister voor Rechtsbescherming gevraagd en ongevraagd advies geven over het kansspelbeleid.
Het vooraf inkopen van spellen waarna deze verplicht moeten worden afgespeeld is een vorm van automatische spelen. Een dergelijke inrichting van het spelaanbod is in strijd met Artikel 3.8 van de Regeling Kansspelen op afstand. Volgens de regelgeving moet een speler een geïnformeerd en een weloverwogen besluit kunnen nemen voor elk afzonderlijk spel. Bij het vooraf inkopen van spellen committeert de speler zich aan meer dan één spel tegelijkertijd.
De Kansspelautoriteit bepaalt in artikel 8.1 lid 4 van de Beleidsregels vergunning Koa dat wij van iedere aanvrager een zekerheidsstelling verwachten van €50.000. Dat bedrag is gebaseerd op artikel 5.4 van het Besluit kansspelen op afstand waarin staat dat de Kansspelautoriteit bevoegd is om de hoogte van de financiële zekerheid te bepalen, maar dat het bedrag niet hoger mag zijn dan de geldboete van de 6e categorie.
Deze interventie staat in artikel 3.1.13 van de Beleidsregel. Hallen verwijderen een speler uit de hal om deelname aan kansspelen te blokkeren.
Deze interventie leidt soms tot agressieve reacties. De veiligheid van het personeel en andere aanwezigen in de hal moet te allen tijde gewaarborgd blijven. Indien de interventie de veiligheid in gevaar brengt, kan er door de hal gekozen worden voor een alternatieve aanpak. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat de betreffende speler eerst wordt uitgenodigd voor een gesprek. Indien noodzakelijk kan de toegang van de speler tot de hal bij een volgende gelegenheid worden geweigerd, of kan een langer onvrijwillig toegangsverbod worden opgelegd.
Poker is, net als roulette en blackjack, een kansspel. Volgens de Wet op de kansspelen is het in Nederland alleen toegestaan om fysieke casinospellen aan te bieden met een vergunning. Sinds 1975 heeft alleen Holland Casino deze vergunning voor het fysiek aanbieden van casinospellen, waaronder poker. Sinds de inwerkingtreding van de Wet Kansspelen op afstand (Koa) op 1 april 2021, mogen vergunde aanbieders ook online poker aanbieden binnen strikte wettelijke kaders.
Kansspelwijzer
Bekijk welke documenten nodig zijn bij een vergunningaanvraag voor kansspelen op afstand voor het aantonen van betrouwbaarheid.
De Wet op de kansspelen hanteert een ander beoordelingskader voor het weigeren van een vergunningaanvraag dan voor het intrekken van een vergunning. Toezichtantecedenten kunnen leiden tot weigering van een aanvraag op grond van artikelen 31c en 31h van de Wok, maar ook tot weigering binnen de integriteitsbeoordelingen op grond van artikel 31i, lid 1 en 3 van deze wet. Paragraaf 20 van de BRVKOA 2026 behandelt deze integriteitsbeoordelingen echter niet. Zoals in paragraaf 3 van de beleidsregels is aangegeven, gelden hiervoor aparte, algemene beleidsregels van de Kansspelautoriteit.
De weging van toezichtervaringen met een vergunninghouder is er met name op gericht te bepalen of er bij vergunningverlening aanleiding is om bijzondere voorschriften of beperkingen op te leggen, bijvoorbeeld met betrekking tot de categorieën genoemd in artikel 2.1, lid 1, van het Besluit kansspelen op afstand. Ook kan de raad van bestuur besluiten om na vergunningverlening tijdelijk gerichter toezicht te houden. Tot slot kunnen toezichtantecedenten leiden tot weigering van een aanvraag op grond van artikelen 31c en 31h van de wet.
- vorige pagina
- pagina 1
- ...
- pagina 42
- pagina 43
- pagina 44
- ...
- pagina 62
- volgende pagina