Laatst gewijzigde pagina's voor zakelijke aanbieders
In een normoverdragend gesprek verduidelijkt de Kansspelautoriteit de reikwijdte en toepassing van de norm om verdere (mogelijke) overtredingen te voorkomen. Een samenvatting wordt vastgelegd in een verslag, dat onderdeel is van het reguliere toezichtdossier van de vergunninghouder.
De Kansspelautoriteit zal bij de beoordeling van aanvragen zowel het algemene beeld van alle aanvragende vergunninghouders als het integrale beeld van de individuele aanvrager betrekken.
In beginsel kijkt de Kansspelautoriteit terug naar de periode van de lopende vergunning. Daarbij weegt zij mee hoelang het geleden is dat de betreffende gedraging plaatsvond én wanneer de sanctie of maatregel is opgelegd.
De weging van toezichtervaringen met een vergunninghouder is er met name op gericht te bepalen of er bij vergunningverlening aanleiding is om bijzondere voorschriften of beperkingen op te leggen, bijvoorbeeld met betrekking tot de categorieën genoemd in artikel 2.1, lid 1, van het Besluit kansspelen op afstand. Ook kan de raad van bestuur besluiten om na vergunningverlening tijdelijk gerichter toezicht te houden. Tot slot kunnen toezichtantecedenten leiden tot weigering van een aanvraag op grond van artikelen 31c en 31h van de wet.
Elke aanvrager is verplicht een exitplan op te stellen en aan te leveren conform artikel 2.4 van de BRVKOA 2026. De toelichting bevat voorbeelden van relevante scenario’s. De Kansspelautoriteit hecht hier waarde aan, omdat niet te voorspellen is of, wanneer en onder welke omstandigheden een vergunning voortijdig eindigt. Het exitplan is van belang voor aanbieders, spelers en de Ksa. De wettelijke basis ligt in artikel 31a van de Wok. Daarom moet het plan al bij de aanvraag worden ingediend. De Ksa acht de lasten voor het opstellen niet disproportioneel.
Aan de modelvergunning wordt een voorschrift toegevoegd over het hebben en naleven van een exitplan.
Een aanbieder mag er redelijkerwijs van uitgaan dat een vergunning wordt verleend als hij aantoonbaar aan alle regelgeving voldoet en de Kansspelautoriteit tijdens de aanvraag geen nadere vragen heeft gesteld, of als deze volledig en toereikend zijn beantwoord. In dat geval hoeft een exitplan niet in werking te gesteld.
Een vergunninghouder kan het voortijdig eindigen van zijn vergunning aanvragen met een eenvoudig schriftelijk verzoek. Dit valt onder artikel 4.2, lid 1, sub c van de Awb. Verdere vereisten zijn er niet, behalve dat de Kansspelautoriteit vraagt hoe de vergunninghouder het exitplan zal uitvoeren.
Voor de toepassing en praktische uitvoering van de Consignatiekas verwijst de Kansspelautoriteit naar Bureau Consignatie van het Ministerie van Financiën. Dit is toegelicht in de beleidsregels.
De Kansspelautoriteit heeft in artikel 3.3 van de BRVKOA 2026 expliciet bepaald dat de betrouwbaarheid van een aanvrager in ieder geval niet buiten twijfel staat wanneer deze geen uitvoering geeft aan een onherroepelijk vonnis of een uitvoerbaar bij voorraad verklaard vonnis van een Nederlandse rechter. Dit leidt tot weigering van de vergunning. De Ksa acht dit onacceptabel, vooral wanneer het gaat om verplichtingen die voortvloeien uit het aanbieden van kansspelen, zoals het verstrekken van spelergegevens of het uitbetalen van winsten. Om dit te waarborgen is in artikel 19.1, onderdeel e, een vergunningsvoorschrift opgenomen dat uitvoering aan dergelijke vonnissen verplicht stelt.
De Kansspelautoriteit heeft in artikel 3.3 van de BRVKOA 2026 expliciet bepaald dat de betrouwbaarheid van een aanvrager in ieder geval niet buiten twijfel staat wanneer deze geen uitvoering geeft aan een onherroepelijk vonnis of een uitvoerbaar bij voorraad verklaard vonnis van een Nederlandse rechter. Dit leidt tot weigering van de vergunning. De Ksa acht dit onacceptabel, vooral wanneer het gaat om verplichtingen die voortvloeien uit het aanbieden van kansspelen, zoals het verstrekken van spelergegevens of het uitbetalen van winsten. Om dit te waarborgen is in artikel 19.1, onderdeel e, een vergunningsvoorschrift opgenomen dat uitvoering aan dergelijke vonnissen verplicht stelt.