Laatst gewijzigde pagina's voor zakelijke aanbieders
- Vorige pagina
- pagina 1
- pagina 2
- pagina 3
- pagina 4
- ...
- pagina 7
- Volgende pagina
De Kansspelautoriteit hanteert een beslistermijn van zes maanden conform artikel 2.4 van het Besluit Koa. Deze termijn geldt vanaf het moment dat een volledige en inhoudelijk correcte aanvraag is ingediend. Wordt aanvullende informatie opgevraagd, dan wordt de beslistermijn opgeschort tot deze informatie is ontvangen. Hiervoor geldt doorgaans een reactietermijn van drie weken. De status van uw aanvraag kunt u in het Koa-portaal volgen.
Als de raad van bestuur van plan is een vergunningaanvraag af te wijzen, ontvangt de vergunninghouder een kennisgeving. Binnen 14 dagen na de kennisgeving kan de vergunninghouder een zienswijze indienen. Bij een afwijzing staat bezwaar en beroep open. Gedurende deze procedures mag de vergunninghouder zijn bedrijfsvoering voortzetten, zo lang hij nog een vergunning heeft. De reguliere beslistermijn blijft van kracht.
Als het verlenen van een nieuwe vergunning na afloop van de lopende vergunning plaatsvindt, is dit voor rekening en risico van de aanbieder. Is de vertraging uitsluitend aan de Kansspelautoriteit te wijten, zal de Ksa overwegen of een overgangsregeling of vorm van tijdelijk gedogen, eventueel onder strikte voorwaarden, passend kan zijn. Aanbieders kunnen hier echter geen rechten of verwachtingen aan ontlenen.
Deze werkwijze voorkomt dubbele beoordelingen van eerder beoordeelde of al bekende informatie. Vergunninghouders zijn wettelijk verplicht te voldoen aan de geldende eisen. Dit bevestigen zij via een verklaring in het portaal, door een vakje aan te vinken. In sommige modules volstaat deze verklaring; in andere is aanvullende documentatie vereist (zoals bij de CDB of het integriteitsbeleid). Wel moeten vergunninghouders achteraf zo nodig de juistheid van hun verklaring kunnen aantonen. Een onjuiste verklaring kan tot serieuze gevolgen voor de vergunning leiden.
De Wet op de kansspelen hanteert een ander beoordelingskader voor het weigeren van een vergunningaanvraag dan voor het intrekken van een vergunning. Toezichtantecedenten kunnen leiden tot weigering van een aanvraag op grond van artikelen 31c en 31h van de Wok, maar ook tot weigering binnen de integriteitsbeoordelingen op grond van artikel 31i, lid 1 en 3 van deze wet. Paragraaf 20 van de BRVKOA 2026 behandelt deze integriteitsbeoordelingen echter niet. Zoals in paragraaf 3 van de beleidsregels is aangegeven, gelden hiervoor aparte, algemene beleidsregels van de Kansspelautoriteit.
De Kansspelautoriteit richt zich uitsluitend op de rechtspersoon van de vergunninghouder.
Het betreft een open norm waarbij de Kansspelautoriteit vergunninghouders ruimte biedt om binnen hun bedrijfsvoering op maat invulling te geven aan het lerend vermogen. Dit verschilt per vergunninghouder, afhankelijk van bedrijfsvoering, aard en aantal overtredingen en de reacties daarop. De vergunninghouder toont aan hoe hij lering heeft getrokken uit eerdere overtredingen en de daaropvolgende interventie van de Ksa. Met dit document informeert de vergunninghouder de Ksa over alle genomen maatregelen, ook die nog niet gemeld zijn, zodat de toezichthouder kan beoordelen of deze toereikend zijn. Het is aan de vergunninghouder om te reflecteren op de afgelopen periode en zijn normconformiteit te onderbouwen.
De Kansspelautoriteit heeft (hooguit) gedeeltelijk inzicht in de maatregelen die een vergunninghouder heeft genomen, wat het belang en de noodzaak van deze informatie verklaart.
De Kansspelautoriteit vormt een integraal beeld van de concrete maatregelen die vergunninghouders hebben genomen. De verplichting tot het aanleveren van een document is passend en belangrijk voor aanbieders, spelers én effectief toezicht. Als een vergunninghouder eerder al voldoende communiceerde over een maatregel, kost het opstellen van dit document weinig extra voorbereiding. De Ksa beoordeelt alle vergunninghouders op een gelijkwaardige manier.
De Kansspelautoriteit verwacht dat de houding en cultuur zodanig zijn dat een vergunninghouder overtredingen ziet als verbeterpunten, waar hij actief mee aan de slag gaat. Ook verwacht de Ksa dat een vergunninghouder snel en volledig meewerkt aan informatieverzoeken.
- Vorige pagina
- pagina 1
- pagina 2
- pagina 3
- pagina 4
- ...
- pagina 7
- Volgende pagina