Bezinnen tijdens een zinderende sportzomer


Hoewel het weer soms anders doet geloven, komt er een prachtige zomer aan. Dan heb ik het dus niet per se over het aantal zonuren dat ons wordt beloofd (want dat moeten we nog maar gaan zien), maar wél over het sportaanbod. Met een Europees Kampioenschap voetbal in Duitsland, de Olympische Spelen in Parijs en de Tour de France kunnen sportliefhebbers hun hart ophalen. De liefde voor sport kent geen grenzen. Maar kansspelaanbieders en gokkers hopelijk wel!

We weten dat sport en weddenschappen hand in hand gaan. Al in de Romeinse tijd werd stevig gewed op wagenrennen en gladiatorengevechten. Gokken is dus, letterlijk, zeker zo oud als de weg naar Rome. Kansspelaanbieders weten dat natuurlijk ook. Grootse sportevenementen maken iets los bij een bevolking en spelen in op onze liefde voor Nederland. Marketingbedrijven buitelen over elkaar heen om ons aan juichspencers, buurthempies en oranje hamstermascottes te helpen. De marketingmachines van aanbieders van sportweddenschappen vormen daarop geen uitzondering.

Omdat ik weet dat de concurrentiestrijd op dit vlak hevig is, sluit ik niet uit dat aanbieders de grenzen van het toelaatbare opzoeken en daar mogelijk ook overheen gaan. Laat me duidelijk zijn: dit zullen we niet door de vingers zien. We hebben aanbieders in de aanloop naar de zomer met een brief gewaarschuwd en daarbij een duidelijke boodschap gegeven: regels zijn regels, ook nu. We gaan daar als Ksa, net als bij het vorige WK in Qatar, extra scherp op zijn. Toen deelden we een aantal stevige waarschuwingen uit om overtredingen per direct te stoppen. Ook dit keer zullen we ons richten op snelle interventies en korte klappen. Grote of herhaalde overtredingen kunnen natuurlijk ook leiden tot boeteprocedures.

Deze waarschuwing geldt uiteraard niet alleen voor het legale aanbod: ook het illegale aanbod wordt deze zomer extra scherp gemonitord. Reclame voor en aanbod van illegaal aanbod wordt zo snel mogelijk aangepakt, met als doel de illegale aanbieder terug te fluiten en de overtreding per direct te beëindigen.

De Ksa vraagt ook consumenten zich in deze mooie zomer te bezinnen. Met de campagne ‘Betje zetten? Speel geen spelletjes met je geld’ maken we jongvolwassenen bewust van de risico’s van sportweddenschappen. Zo willen we ze wapenen tegen de verleidingen die mogelijk over ze heen komen deze zomer, bijvoorbeeld door sportsponsoring. In samenwerking met Loket Kansspel roepen we jongeren met een social media campagne op hun sportplezier niet te vergokken. Het is de eerste keer dat de Ksa zo’n gerichte bewustwordingscampagne op poten zet, en daar ben ik trots op. We zien in onderzoeken dat jongvolwassenen sportweddenschappen vaak niet zien als gokken, en het gevoel hebben met alleen hun eigen sportkennis te kunnen ‘winnen’. We weten dat dit in de praktijk niet zo werkt. Een weddenschap inzetten op een sportwedstrijd is niet erg, maar dat moet op de lange termijn geen probleem worden.

Of het kwik nou door het dak gaat, Nederland Europees Kampioen wordt of we eindelijk weer eens een Nederlandse tourwinnaar krijgen: laat de hitte niet naar je hoofd stijgen. Ik roep iedereen, van aanbieder tot sportgokker, op het sportplezier niet te vergallen. Want hoewel ik dat bij een verloren voetbalwedstrijd (na enige bezinning) weleens wil zeggen, geldt ‘ach, het is maar een spelletje’ voor gokken lang niet altijd.