Vragen bij keuringsschema
Het vooraf inkopen van spellen waarna deze verplicht moeten worden afgespeeld is een vorm van automatische spelen. Een dergelijke inrichting van het spelaanbod is in strijd met Artikel 3.8 van de Regeling Kansspelen op afstand. Volgens de regelgeving moet een speler een geïnformeerd en een weloverwogen besluit kunnen nemen voor elk afzonderlijk spel. Bij het vooraf inkopen van spellen committeert de speler zich aan meer dan één spel tegelijkertijd.
Als vergunninghouder voor online kansspelen in Nederland bent u verplicht om de Nederlandse taal te gebruiken. Bij live casinospelen is het gebruik van de Engelse taal voor ‘small talk’ ofwel conversaties door een host (bijvoorbeeld croupier/dealer) toegestaan, mits u alle spelregels, spelinstructies en spelknoppen in de Nederlandse taal beschikbaar maakt.
Het gebruik van de Engelse taal is niet toegestaan bij informatie die van invloed is op het spelverloop of het spelgedrag en de spelbeslissingen van de speler.
Als u een vergunning heeft om kansspelen op afstand aan te bieden, dan gelden voor u de artikelen 4.34 en 4.38 van het Besluit kansspelen op afstand. In artikel 4.34 staat welke informatie u de speler moet geven. In artikel 4.38 staat dat de informatie in het Nederlands moet worden verstrekt. U bent vrij om informatie daarnaast ook in andere talen te verstrekken.
Let op: in verschillende bepalingen in de wet- en regelgeving staat dat informatie ‘duidelijk en begrijpelijk’ moet zijn. Bijvoorbeeld in de artikelen 3.24, 3.25 en 3.26 van de Regeling Kansspelen op afstand en de artikelen 2a en 8 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Informatie in de Nederlandse taal bevordert die duidelijkheid en begrijpelijkheid. Ook hier geldt dat u de informatie daarnaast in een andere talen kunt aanbieden.
Wat doe ik als aanbieder als de winstuitkering de financiële speellimiet van de speler overschrijdt?
Een winstuitkering moet u op de bankrekening van de speler storten als deze over zijn financiële speellimiet heen gaat, niet op zijn speelrekening. Niemand mag over de maximum stortingen en het maximum saldo op de speelrekening heen. Ook u als spelaanbieder niet. U richt het spelsysteem zo in dat u stortingen na het bereiken van de speellimiet weigert, of zonder onnodige vertraging terugboekt.
U berekent de maximale speeltijd als de totale duur dat een speler is ingelogd. Als de speler bijvoorbeeld heeft aangegeven 1 uur per dag te willen gokken, dan maakt het niet uit hoe vaak de speler in- of uitlogt. Als de speler in totaal 1 uur is ingelogd, is het maximum voor die dag bereikt.
Maximum bereikt tijdens het spel?
U zorgt ervoor dat de speler niet over zijn maximale speeltijd heen gaat. Deze grens kan echter worden bereikt als de speler nog deelneemt aan een spel dat nog niet is afgerond. In zo’n geval kunt u als aanbieder de speler bijvoorbeeld met een pop-up berichten dat zijn speeltijd voorbij is. De speler mag dit spel afmaken, maar na afloop mag de speler geen nieuw spel starten.
Nee, u mag als kansspelaanbieder geen minimum speellimiet vragen aan een speler. Niet in geld en niet in tijd. De speler moet zelf zijn speellimiet kunnen instellen. Als aanbieder bent u verplicht om de financiële speellimiet standaard op nul te zetten.
Volgens artikel 4.14 van het Besluit Kansspelen op afstand geeft een speler zijn speellimiet aan als hij een account aanmaakt bij de vergunninghouder. Daarmee geeft hij aan:
- hoe lang hij wil spelen per dag, week of maand
- wat hij maximaal wil uitgeven per dag, week of maand en
- het maximale tegoed op de speelrekening
Autoplay functionaliteit is slechts toegestaan als dit voor de voortgang van een spel noodzakelijk is. Denk hierbij aan een spel als poker. Meestal is autoplay niet noodzakelijk voor een spel en dus niet toegestaan.