24 januari 2020
De Raad van State, de hoogste bestuursrechter, heeft deze week de Kansspelautoriteit (Ksa) gelijk gegeven in een zaak over wervende teksten voor kansspelen. De hoogste rechter is het eens met de Ksa dat een wervende tekst gelijk staat aan reclame. Daarmee valt het publiceren van een wervende tekst onder bevorderen van kansspelen. De wet verbiedt dit als het kansspel in kwestie geen vergunning heeft.
De Ksa had eerder een last onder dwangsom opgelegd aan het bedrijf Content Publishing Limited op Malta. Dit bedrijf publiceerde op verschillende websites wervende teksten voor online kansspelen. Die zijn in Nederland per definitie illegaal, in afwachting van het van kracht worden van de Wet Kansspelen op afstand. Vanaf de websites van Content Publishing was het mogelijk door te klikken naar de sites waarop de online kansspelen daadwerkelijk te spelen waren. Met de last onder dwangsom wilde de Ksa bewerkstelligen dat Content Publishing zou stoppen met deze activiteit; op eerdere aanmaningen van de Ksa was onvoldoende gehoor gegeven.
‘Redactionele informatie’
Content Publishing voerde bij de rechtbank Den Haag aan dat de Ksa het bevorderingsverbod in de Wet op de kansspelen te ruim uitlegde en dat het om ‘redactionele informatie’ ging. De rechtbank ging hier niet in mee. In zijn uitspraak stelde de rechtbank dat er 'voldoende blijkt dat het primaire doel (..) bestond uit het doorsturen van potentiële spelers naar aanbieders van casinospelen online’ en dat de Ksa dit terecht ziet als het bevorderen van kansspelen.
Maatschappelijk belang
De Raad van State stelde deze week de Ksa in het gelijk. Ook vond Content Publishing bij de rechter geen gehoor in zijn bezwaar tegen de openbaarmaking door de Ksa van het besluit. De Ksa woog het maatschappelijk belang om de consument te informeren over, dan wel te waarschuwen voor handelspraktijken die in strijd zijn met de Wet op de kansspelen, zwaarder dan het belang van Content Publishing om openbaarmaking te voorkomen.