stappen eenmalige loterij organiseren
U bent verplicht minimaal 40 procent van de opbrengst van de loterij aan het doel van algemeen belang (sport en welzijn, cultuur, onderwijs en wetenschap, natuur en milieu, zorg, ontwikkelingssamenwerking, dierenwelzijn) af te dragen.
Dit betekent dat u van de opbrengst van de loterij maximaal 60 procent aan kosten mag besteden. Onder de kosten vallen onder meer:
- drukkosten voor loten en communicatiemateriaal
- notariskosten
- accountantskosten
- uitgaven voor de prijzen - zoals prijzengeld of goederen die zijn aangeschaft om te verloten
- vergoeding voor tussenpersonen die de loten verkopen
- kansspelbelasting
Bij de trekking is een notaris aanwezig. Ook moet iedereen die dat wil, bij de trekking aanwezig kunnen zijn.
De vergunning is 6 maanden geldig. Dit is de looptijd van de vergunning. De lotenverkoop, het eventueel reclame maken voor de loterij en de trekkingen moeten allemaal binnen deze 6 maanden plaatsvinden. De looptijd van een vergunning is de periode waarin een loterij mag starten en moet eindigen. U beslist zelf wanneer u start met de verkoop van de loten: op de startdatum van de looptijd of op een latere datum. De start- en einddatum van de looptijd staan vermeld in uw kansspelvergunning. U mag de loten ook online verkopen. Aan iedereen die een lot koopt verstrekt u een bewijs van deelname met daarop de naam van de loterij. Bijvoorbeeld per post, e-mail of via de afschrijving op de bankrekening.
Tijdens de looptijd van de vergunning mag u maximaal 13 trekkingen doen. Bij elke trekking mogen wel meerdere prijzen worden verloot. U communiceert vooraf over de te winnen prijzen.
Als vergunninghouder kunt u de organisatie of de gedeeltelijke uitvoering van de incidentele loterij uitbesteden aan een derde.
U moet daarvoor een schriftelijke machtiging geven aan die derde of een schriftelijke overeenkomst sluiten met die derde. Daarin staat in elk geval welke onderdelen u uitbesteedt.
Als vergunninghouder blijft u verantwoordelijk voor de organisatie en de uitvoering van het kansspel en voor de naleving van de vergunningvoorschriften.
Als vergunninghouder van een loterij moet u over de prijzen kansspelbelasting betalen aan de Belastingdienst. U kunt dit bedrag inhouden op de prijs van de loten, maar dat hoeft niet.
Uiterlijk 3 maanden na de laatste trekking moet u een financiële verantwoording indienen bij de gemeente of bij de Kansspelautoriteit, afhankelijk wie de vergunning verleende.
U dient dan in:
- ingevuld en ondertekend formulier rekening en verantwoording (pdf, 188 kB)
- beoordelingsverklaring accountant over het ingevulde formulier
- proces-verbaal van de trekking(en) van de notaris inclusief trekkingslijsten
- bewijsstukken van besteding van de netto-opbrengst van de loterij - dit kan zijn een kopie van een bankafschrift, een rekeningoverzicht of factuur van de betalingen voor het in de vergunning opgenomen doel