Sponsoring


Sponsoring is een vorm van reclame. Dit betekent dat de algemene regels voor reclame- en wervingsactiviteiten ook bij sponsoring gelden. Op deze pagina geeft de Kansspelautoriteit (Ksa) extra toelichting.

Sponsoring en het beschermen van kwetsbare groepen

Sponsoring mag nooit gericht zijn op kwetsbare groepen. Aanbieders moeten hier op alle mogelijke manieren rekening mee houden. Van bijvoorbeeld de inhoud tot het medium. Met kwetsbare groepen worden minderjarigen bedoeld. Daarnaast vallen bij speelcasino’s en online kansspelen en speelhallen ook jongvolwassenen onder kwetsbare groepen.

Let op:

  • Gesponsorde beroepssporters en aanbieders maken duidelijke afspraken. Zo’n afspraak gaat bijvoorbeeld over bij welke gelegenheden beroepssporters gesponsorde shirts dragen. Aanbieders leggen dit vast in een contract. Aanbieders zijn er verantwoordelijk voor dat iedereen zich aan de afspraak houdt.
  • Aanbieders mogen jeugdteams en minderjarige beroepssporters niet sponsoren. Ook mogen speelcasino’s en online kansspelen en speelhallen jongvolwassen beroepssporters niet sponsoren.
  • Aanbieders mogen niet aan shirtsponsoring in kindermaten doen.

Verschil risicovolle en minder risicovolle kansspelen

De wet maakt bij sponsoring onderscheid tussen risicovolle en minder risicovolle kansspelen. Voor aanbieders van risicovolle kansspelen geldt een verbod op het gebruik van rolmodellen bij wervings- en reclameactiviteiten. Hieronder vallen de instantloterij (krasloten), sportweddenschappen (landgebonden), de totalisator (harddraverijen en paardenrennen), speelcasino’s, speelautomatenhallen en kansspelen op afstand (waaronder online sportweddenschappen).

Aanbieders van minder risicovolle kansspelen zijn de staatsloterij, lotto en goededoelenloterijen. Zij mogen in reclame-uitingen geen gebruik maken van rolmodellen jonger dan 25 jaar of die een groot bereik hebben onder minderjarigen of jongvolwassenen. Deze aanbieders moeten onderzoek doen naar het bereik van het rolmodel.

Neutrale sponsorvermelding

Bij sponsoring moet de vermelding neutraal zijn. Denk hierbij aan een neutrale vermelding van het logo of de merknaam van aanbieders op sportkleding van beroepssporters. Als de vermelding niet neutraal is, dan valt het onder reclame. En dat is verboden. Ook bij titelsponsoring moet de vermelding neutraal zijn. Titelsponsoring is het vertonen van een naam, (beeld)merk, product of dienst van een sponsor in de titel van een gesponsord media-aanbod of in de titel van een gesponsord evenement.

Let op: in de uiting moet duidelijk zijn dat de sport of sporter gesponsord wordt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een voetballer die een wedstrijd speelt in een gesponsord shirt, of bij een aankondiging of weergave hiervan, of bij een sporter die direct na de wedstrijd wordt geïnterviewd.

Een paar voorbeelden van wat niet mag:

  • Het tonen van een voetballer in een gesponsord shirt zonder dat er een directe relatie bestaat met het beoefenen van de sport of de plaats waar deze sport wordt uitgeoefend. De vertoning valt dan niet onder de definitie van sponsoring en is dus ongerichte reclame. Dit is verboden.
  • Ook een uiting van aanbieders zoals een felicitatie aan een gesponsorde in een tijdschrift of op een openbare plaats valt niet onder de definitie van sponsoring. Het is ongerichte reclame en dus verboden.
  • Aanbieders mogen bij sponsoring geen wervende teksten gebruiken. Sponsorvermelding moet namelijk neutraal zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat aanbieders bezoekers van een sportwedstrijd niet met een uiting mogen aansporen om de app de vergunninghouder te gebruiken.

Slogans

Aanbieders mogen geen slogans gebruiken bij sponsoring. Slogans zorgen voor extra aandacht voor de naam van de aanbieder. Hierdoor is er geen sprake meer van neutrale sponsorvermelding. Elke toevoeging aan de merknaam zorgt voor extra aandacht op de merknaam. Dit is sluikreclame. Het schaadt kwetsbare groepen en is daarom verboden. Aanbieders mogen dus ook hun internetadres (URL) niet toevoegen.

Uiteraard mogen aanbieders bij overige wervings- en reclameactiviteiten, die op grond van de wet- en regelgeving zijn toegestaan, wel slogans inzetten. Er is geen algemeen verbod op het gebruik van slogans.

Sponsoring en het rolmodellenverbod

Sponsoring is reclame, dus geldt ook het rolmodellenverbod. Een voorbeeld van een rolmodel is een influencer zoals een model, zanger, content creator of (oud-)beroepssporter. Om kwetsbare groepen te beschermen zijn er strenge regels voor het inzetten van rolmodellen bij wervings- en reclameactiviteiten.

Let op: het hangt van de omstandigheden af of er in een concrete situatie sprake is van promotie. Een paar voorbeelden van wat niet mag:

  • Bij sponsoring mag de naam of het logo van aanbieders niet in dezelfde uiting staan als de afbeelding, stem of naam van de rolmodellen.
  • Rolmodellen mogen op geen enkele manier gelinkt zijn aan aanbieders als de rolmodellen daardoor de kansspelen (in)direct promoten.
  • Promoten is meer dan alleen het uitspreken van de naam van aanbieders. Ook bepaald gedrag van rolmodellen kan zorgen voor promotie van aanbieders. Een voorbeeld hiervan is een rolmodel dat petjes met de naam van een aanbieder signeert en uitdeelt op een door een aanbieder gesponsord evenement. Of bijvoorbeeld het heel bewust met een camera inzoomen op het logo van de aanbieder die het tv-programma sponsort, terwijl het rolmodel het middelpunt van de video-opname is.
  • Gesponsorde (teams van) beroepssporters en andere rolmodellen mogen niet figureren in reclame voor aanbieders van risicovolle kansspelen.
  • Websites en sociale media van aanbieders en een gesponsord team of een gesponsorde beroepssporter mogen niet naar elkaar verwijzen wanneer het rolmodellenverbod van toepassing is. Een verwijzing is bijvoorbeeld het vermelden van de website of sociale media van de ander of daarnaar doorlinken.

Overgangstermijn bestaande sponsorcontracten online aanbieders

Op 1 juli 2023 is het verbod op ongerichte reclame voor kansspelen op afstand in werking getreden. Het verbod heeft als doel kwetsbare groepen, waaronder jongvolwassenen, beter te beschermen tegen het risico op een kansspelverslaving. Wervings- en reclameactiviteiten mogen geen minderjarigen, jongvolwassenen en andere kwetsbare groepen bereiken.

Er zijn specifieke regels voor aanbieders van online kansspelen. Zo is sponsoring een vorm van ongerichte reclame. Het valt onder het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen. Voor bestaande sponsorcontracten die zijn afgesloten vóór 1 juli 2023 geldt een overgangstermijn. De overgangstermijn voor sponsoring van tv-programma’s en evenementen duurt tot 1 juli 2024. Het sponsoren van (teams van) sporters, clubs en competities en shirts en ander materiaal blijft toegestaan tot 1 juli 2025.

Let op: het is niet toegestaan om na 1 juli 2023 nieuwe overeenkomsten te sluiten. Ook het verlengen of wijzigen van bestaande sponsorovereenkomsten is na 1 juli 2023 niet toegestaan.