11 januari 2018
De Kansspelautoriteit gaat onderzoek doen naar een reclame-uiting van de Postcodeloterij. Die verstuurde reclame in witte enveloppen met daarop de term 'Herinnering'. Op de voorkant van de enveloppe is niet te zien dat het om post van de Postcodeloterij gaat. Op de achterkant van de enveloppe staat het logo van de Postcodeloterij in zwartwit.
Meldingen
Bij de Kansspelautoriteit, maar ook bij de Reclame Code Commissie (RCC) en de Consumentenbond, zijn klachten binnengekomen over de actie van de Postcodeloterij. Mensen vinden de reclame ongepast en misleidend. De Kansspelautoriteit heeft inmiddels contact gezocht met de Nationale Postcodeloterij over deze kwestie. De RCC behandelt de klachten op 25 januari. De Consumentenbond heeft aangekondigd een zogenoemd ‘handhavingsverzoek’ in te dienen bij de Kansspelautoriteit. De toezichthouder op de markt voor kansspelen gaat kijken of de Nationale Postcodeloterij de wet heeft overtreden.
Toezichthouder
De inspanningen van de Kansspelautoriteit zijn erop gericht dat mensen veilig kunnen spelen op een eerlijke markt. In dit kader houdt de Kansspelautoriteit ook toezicht op de reclame-uitingen van aanbieders van kansspelen, waaronder loterijen vallen. Aanbieders van kansspelen met een vergunning mogen reclame maken, maar die mag mensen niet op het verkeerde been zetten. Dit staat in de Leidraad reclame voor kansspelen. Daarin staat ook dat reclame 'terughoudend en evenwichtig' moet zijn; 'agressieve' reclame mag niet.