Marja Appelman: 'Focus op jongeren, zij zijn de sleutelfactor voor succesvol toezicht in de toekomst’


31 maart 2017

Marja Appelman, directeur van de Nederlandse Kansspelautoriteit, sprak op 29 maart 2017 in het Britse Lagerhuis. Op uitnodiging van de All Party Betting & Gaming Group van het Britse parlement gaf zij haar visie op de toekomst van het toezicht in de kansspelindustrie.

In haar toespraak (pdf, 204 kB) benadrukte Appelman dat de toekomst in handen vanMarja Appelman Brits Lagerhuis 2 jongeren ligt en dat ze veel waarde hecht aan de bescherming van jongeren tegen de risico’s van gokken.

Appelman is van mening dat de risco’s van gokken op de loer liggen. Met name de vervaging tussen social games en betaald gokken heeft gevolgen voor jongeren.

Social games versus kansspelen

Social games worden hybride spellen en trekken daardoor een groter publiek naar gokken. Het aantal mensen dat in Nederland social casino games speelt, wordt geschat op 4,1 miljoen mensen. Dat is negen keer zoveel als het geschatte aantal mensen dat deelneemt aan online gokspellen. Door gokelementen aan het spel toe te voegen, gaan social games steeds meer op kansspelen lijken. Andersom zie je in online kansspelen ook steeds meer elementen terug van videogames.

‘Social games verleiden jongeren om gratis gokapps te downloaden, wat hun uiteindelijk aan het gokken brengt’

Appelman: ‘Gokken wordt ook steeds makkelijker: internet maakt de toegang tot gokspellen gemakkelijk, door smart phones kun je ze ook overal spelen. Deze technische ontwikkelingen hebben vooral veel invloed op jongeren, die opgroeien met social media, gaming en streaming. Onderzoek onder Nederlandse jongeren wijst uit, dat 96 % van de Nederlandse leerlingen aan de middelbare school actief is op social media, 86% op een dagelijkse basis. Een kwart van kinderen tussen de 12 en 16 jaar heeft een online kansspel gespeeld. 5% van hen speelde voor geld. Van de jongeren van 16 en 17 jaar heeft 31 % tegen betaling een kansspel gespeeld. Meestal gaat het om speelautomaten en sportweddenschappen.’

Social games werken verleidelijk

Omdat jongeren veel tijd doorbrengen op internet, staan ze bloot aan allerlei wervingsactiviteiten voor gokken. Direct of indirect worden ze aangetrokken door snelle videogames, commercials en social games met aantrekkelijke startbonussen. Social games verleiden hen om gratis gokapps te downloaden, wat hun uiteindelijk aan het gokken brengt.

Geraamd wordt dat de helft van de jongeren tussen 13 en 24 jaar die social games spelen, uiteindelijk de overstap naar online gokken maken.

Hoe kun je de risico’s indammen?

Appelman vertelde het onwenselijk te vinden dat jongeren gaan gokken. 'Wanneer het publiek dat een gokje waagt toeneemt, ontstaat bovendien het risico dat ook kansspelverslaving toeneemt. Om die risico’s in te dammen kunnen kansspelaanbieder data van elektronische spellen gebruiken om speelgedrag van hun klanten te controleren. Kansspelaanbieders kunnen hun klanten beter leren kennen en wanneer nodig ingrijpen. Kansspelaanbieders moeten hun klanten kennen; zij zijn gebonden aan eisen die in de vergunningen zijn opgenomen. Als de risico’s toenemen, zullen we als toezichthouder ook de eisen moeten opschroeven.’

Door elektronische spellen kunnen kansspelaanbieders ook makkelijker ingrijpen bij klanten met problematisch speelgedrag. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van pop-up berichten.

‘Bovendien kunnen we een deel van ons werk als toezichthouder automatiseren. We ontwikkelen een databank met gegevens van individuele vergunninghouders. Die gegevens helpen ons om te controleren of vergunninghouders hun verantwoordelijkheid nemen. Het wetsvoorstel Kansspelen op afstand dat nog voor behandeling bij de Eerste Kamer ligt, maakt het mogelijk om deze middelen in te zetten.’

Appelman zegt dat het om meer dan techniek alleen gaat. ‘We moeten handhaven dat wervingsactiviteiten consumenten niet aanzetten risicovol gokken. In Nederland mag werving en reclame consumenten niet aanmoedigen om meer te spelen. Consumenten moeten vooral naar het legale aanbod van kansspelaanbieders met een vergunning geleid worden. Ook mag de werving en reclame niet gericht zijn op jongeren.’

'Internationale samenwerking en focus op jongeren zijn de sleutelfactoren voor succesvol toezicht in de toekomst’

De Nederlandse Kansspelautoriteit heeft een maatschappelijke opdracht om ervoor te zorgen dat mensen die een gokje willen wagen, dat veilig kunnen doen op een eerlijke markt. ‘Daarom heeft iedereen een eigen verantwoordelijkheid: spelers, legale kansspelaanbieders, toezichthouders en andere betrokken organisaties. Consumentenbescherming is nu belangrijker dan ooit.’

Samenwerking

Appelman sloot haar speech af door het belang van samenwerken te onderstrepen. 'In deze internationale kansspelmarkt waarin grenzen tussen jurisdicties, soorten kansspelen en het verschil tussen games en gambling steeds vager worden, moeten we als toezichthouders nauw samenwerken en ervaringen met elkaar uitwisselen. Ook is samenwerking met vergunde aanbieders van belang. Internationale samenwerking en focus op jongeren zijn de sleutelfactoren voor succesvol toezicht in de toekomst.’