Kansspelautoriteit dwingt af: geen reclame gericht op jeugd


Gepubliceerd op 2 november 2017

3 november 2017

De Kansspelautoriteit heeft een aantal kansspelaanbieders gesommeerd te stoppen met reclame die zich specifiek richt op jongeren. Volgens de wet mogen kansspelaanbieders dit niet doen. De Kansspelautoriteit besteedt extra aandacht aan dit onderwerp, omdat meedoen aan kansspelen schade kan aanrichten bij jeugdigen.

De Kansspelautoriteit constateerde dat de organisaties reclame maken op websites die zich op jongeren richten. Die kansspelaanbieders, alle in het bezit van een kansspelvergunning, zijn gemaand hier direct mee te stoppen. Ook moeten zij maatregelen nemen om herhaling te voorkomen. Om dit af te dwingen, is hun een zogenoemde last onder dwangsom opgelegd. Dit is een sanctie gericht op het beëindigen van de overtreding en herhaling daarvan te voorkomen. Als de Kansspelautoriteit vaststelt dat deze partijen opnieuw reclame maken op sites voor jongeren, dan moeten zij een geldbedrag betalen. Tot nu toe zijn er geen herhalingen van de overtredingen geconstateerd.

De loterijen waar het om gaat zijn de Bankgiroloterij, de Nationale Postcode Loterij, de Vriendenloterij, de Staatsloterij en Lotto. Ook Holland Casino kreeg een last onder dwangsom.

De Kansspelautoriteit, de toezichthouder op de markt voor kansspelen met als doel een veilig en betrouwbaar spelaanbod, sprak al eerder vergunninghouders aan op hun reclame-uitingen. Ook treedt de Kansspelautoriteit handhavend op tegen illegale online aanbieders van kansspelen.