Evaluatie wet Koa
De evaluatie van de wet Kansspelen op afstand (Koa) is in november 2024 gepubliceerd. Dit is een belangrijk moment voor ons, omdat deze evaluatie terugblikt op de legalisering van de online markt in 2021. De evaluatie blikt terug op de totstandkoming van het beleid rond kansspelen op afstand, toetst de logica van dat beleid en beoordeelt of de doelstellingen van de wet behaald zijn.
De evaluatie houdt derhalve geen rekening met de maatregelen voor online kansspelen die in oktober 2024 zijn ingevoerd. Onder deze maatregelen vallen onder andere het verantwoord bepalen van een speellimiet en het voorschrijven van een verplicht contactmoment tussen een speler en de kansspelaanbieder wanneer de speler de stortingslimiet wil verhogen. Ook kon nog geen rekening gehouden worden met de in 2024 verscherpte beleidsregels verantwoord spelen. Toch zijn de conclusies duidelijk. De Wet Koa heeft tot dan toe niet voldoende bijgedragen aan verantwoord en controleerbaar online spelaanbod. Wel zijn er veel nieuwe spelers bijgekomen, waaronder veel jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar. De verwachting is dat vooral bij deze laatste groep in de toekomst veel gokschade kan ontstaan. Daarom, zo stelt de evaluatie, is verbetering van de regulering nodig.
Wij zijn het eens met de conclusies uit de evaluatie. Wij zijn ook nauw betrokken bij het doorvoeren van (een deel van) de aanbevelingen die de bescherming van spelers moet verbeteren. Om onze opdracht in de toekomst beter te kunnen uitvoeren, hebben we vier concrete wensen ingediend bij de staatssecretaris voor Rechtsbescherming:
- Blokkeren van illegale websites
We willen websites kunnen blokkeren die kansspelen zonder vergunning aanbieden of die reclame maken voor dat soort sites. De Wet op de kansspelen (Wok) heeft hier weliswaar een procedure voor, maar die is buitengewoon traag en werkt daarom niet goed. Er zijn dus aanpassingen nodig om (snelle) blokkades mogelijk te maken. - Effectievere onvrijwillige inschrijving Cruks
Om kansspelverslaving te voorkomen, kan iemand een speler tegen zijn of haar wil inschrijven voor een gokstop in het centraal register uitsluiting kansspelen (Cruks). Er zijn echter maar weinig van die onvrijwillige inschrijvingen. Dit komt onder andere door strenge criteria, hoge bewijslast en korte duur van zes maanden. Wij willen de procedure eenvoudiger maken en de uitsluiting langer laten duren om de effectiviteit ervan te vergroten. - Aanpassing reclameregels
De regels rond reclame voor kansspelen willen we aanscherpen. Nu is ‘alles mag, tenzij verboden’ de regel. Wij stellen het principe rond tabaksreclame voor: ‘alles is verboden, tenzij toegestaan’. Verder moeten kansspelen met vergelijkbare risico’s dezelfde regels krijgen. De risico’s verdelen we in laag, midden en hoog risico. - Valse identiteitsbewijzen
Voor optimaal toezicht op internetgokken (legaal en illegaal) is het nodig dat wij kunnen deelnemen aan kansspelen op afstand (mystery shoppen). Hierbij mag de aanbieder natuurlijk niet weten dat het de Ksa is, want anders gaat hij zich anders gedragen. Als er een politieauto achter je rijdt, ga je ook netter rijden. Er zijn dus valse identiteitsbewijzen nodig. Alleen de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens mag en kan in deze context bruikbare valse identiteitsbewijzen verstrekken. Hiervoor is een wetswijziging noodzakelijk.