Wij zijn verantwoordelijk voor uitgifte van verschillende soorten vergunningen waarmee aanbieders legaal kansspelen kunnen aanbieden.

Koa-vergunningen

Het aantal aanvragen voor een vergunning op basis van de Wet Kansspelen op afstand (Koa) kende een piek in april 2021, vlak voor de inwerkingtreding van de wet in oktober 2021. Ook bij het aflopen van de coulanceregeling op 1 april 2022 leidde tot een piek in aanvragen. Deze zijn allemaal afgerond. We zien in 2023 en 2024 dan ook een stevige daling van het aantal nieuwe aanvragen.

Lopende vergunningen d.d. 31 december 2024*
2024 2023 2022
Kansspelen op afstand vergunning 30 27 24

* Dit betekent niet dat de vergunninghouder de vergunning actief exploiteert en kansspelen aanbiedt.

Aanvraagproces - Kansspelen op afstand (Koa)
2024 2023 2022
In behandeling op 1 januari 3 18 14
Aanvraag ontvangen 3 3 27
Aanvraag ingetrokken door aanvrager 0 10 7
Aanvraag afgewezen 0 4 3
Vergunning verleend 5* 4 13
In behandeling op 31 december 2 3 18

* Waarvan 1 in het kader van een beslissing op bezwaar.

Wijzigingsverzoeken

Van de 7 lopende wijzigingsverzoeken in 2024 hebben we met 5 ingestemd. De andere 2 liepen op 31 december 2024 nog. Alle verzoeken gaan over uitbreiding van het toegestane spelaanbod.

Intrekkingen

In 2024 hebben 2 vergunninghouders verzocht hun Koa-vergunning om bedrijfseconomische redenen in te trekken. De verzoeken zijn gehonoreerd en de vergunningen zijn ingetrokken. Voor deze partijen blijven, als voormalig vergunninghouder, wel meerdere wettelijke verplichtingen gelden. Denk aan het bewaren van de in de controledatabank (CBD) opgenomen gegevens en het aanhouden van de voorziening spelerstegoeden totdat alle tegoeden aan de spelers zijn terugbetaald.

Meldingen

Bepaalde veranderingen moeten Koa-vergunninghouders verplicht melden. In 2024 gebeurde dit 317 keer. Meestal ging het om kleine meldingen, zoals een nieuwe (mede)beleidsbepaler of wijzigingen in het reclame- of verslavingspreventiebeleid.

Tussentijdse integriteitsonderzoeken

Ook voor wijzigingen als nieuwe bestuurders, aandeelhouders en antecedenten geldt een meldplicht. Bij deze meldingen voeren wij een integriteitsbeoordeling uit. In 2024 is dit 30 keer gebeurd; 29 keer was er geen aanleiding om op te treden. In het 30e geval heeft de vergunninghouder – gedurende de integriteitsbeoordeling - zelf verzocht de vergunning in te trekken.

Exploitatievergunningen speelautomaten

Exploitatievergunningen voor speelautomaten kennen strenge integriteitseisen. Zo beperken wij de risico's voor een veilige, eerlijke en integere kansspelmarkt zoveel mogelijk. Wij voeren diepgaande integriteitsonderzoeken uit. Exploitanten, bedrijfsleiders en beheerders moeten aantoonbaar van onbesproken gedrag zijn. Ook onderzoeken we via de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) of er gevaar is van crimineel misbruik van vergunningen.

Lopende exploitatievergunningen d.d. 31 december 2024*
2024 2023
Exploitatievergunning 520 541

* Dit betekent niet dat de vergunninghouder de vergunning actief exploiteert en speelautomaten aanbiedt.

Aanvragen exploitatievergunning

Van de 57 lopende vergunningsaanvragen in 2024 zijn er 41 verleend, 6 aanvragen werden afgewezen en 10 liepen op 31 december 2024 nog.

Integriteitsbeoordelingen en onvrijwillige intrekkingen

In 2024 zijn er 47 integriteitsbeoordelingen gedaan vanwege aanvragen voor exploitatievergunningen. Er werden 41 vergunningen verleend en 6 geweigerd. Ook hebben 25 integriteitsbeoordelingen bij al verleende exploitatievergunningen plaatsgevonden. Dit leidde tot 2 onvrijwillige intrekkingen en 1 keer Bibob-voorschriften.

Incidentele en meerjarige loterijvergunning

De Ksa verleent incidentele (eenmalige) en niet-incidentele (meerjarige) vergunningen voor het organiseren van loterijen waarbij prijzen en premies opgeteld € 4.500 of meer waard zijn. Als het prijzengeld minder bedraagt, is de gemeente waar de trekking plaatsvindt bevoegd een vergunning te verlenen. Incidentele loterijen worden meestal georganiseerd door lokale verenigingen.

Aanvragen – Incidentele loterijvergunning
2024 2023 2022
In behandeling op 1 januari 3 8 0
Aanvraag ontvangen 24 38 35
Aanvraag ingetrokken door aanvrager 2 3 2
Aanvraag buiten behandeling gesteld 1 2 0
Aanvraag afgewezen 0 1 1
Vergunning verleend 23 37 24
In behandeling op 31 december 1 3 8
Aanvragen – Niet-incidentele loterijvergunning
2024 2023 2022
In behandeling op 1 januari 1 0 0
Aanvraag ontvangen 1 2 1
Aanvraag ingetrokken door aanvrager 0 0 0
Aanvraag buiten behandeling gesteld 0 0 0
Aanvraag afgewezen 0 0 0
Vergunning verleend 1 1 1
In behandeling op 31 december 1 1 0
Lopende vergunningen d.d. 31 december*
2024 2023 2022
Meerjarige loterijvergunning 8 7 7

* Dit betekent niet dat de vergunninghouder de vergunning actief exploiteert en kansspelen aanbiedt

Monopolievergunningen

Voor sommige kansspelen is op grond van de Wet op de kansspelen (Wok) slechts 1 vergunning mogelijk. Dit geldt voor het lottospel, de instantloterij, sportweddenschappen, de totalisator, de staatsloterij en casinospelen. Deze monopolievergunningen gaan allemaal over fysieke kansspelen, ook wel bekend als landgebonden kansspelen.

Lopende vergunningen d.d. 31 december*
2024 2023 2022
Monopolievergunning 6 6 6

* Dit betekent niet dat de vergunninghouder de vergunning actief exploiteert en kansspelen aanbiedt.

Voorlopige voorziening

De rechtbank Oost-Brabant oordeelde in februari 2024 dat wij een vergunningsaanvraag voor het aanbieden van de lotto, (fysieke) sportweddenschappen en de instantloterij onterecht afgewezen hadden. Dit deden wij omdat er al een monopolievergunning vergeven was.

Het beroep tegen deze afwijzingen verklaarde de rechtbank gegrond. Deze wettelijke beperking is in de ogen van de rechtbank in strijd met het Unierecht. Wij mochten de aanvragen dus niet op deze grond weigeren. We zijn tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan en we hebben de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State verzocht om een voorlopige voorziening. Dit is toegewezen, waarmee de uitspraak van de rechtbank is geschorst totdat op de hoger beroepen is beslist.

In 2024 is nog een aanvraag voor een monopolievergunning ontvangen. Met de aanvrager hebben wij afgesproken de aanvraag aan te houden tot uitspraak in hoger beroep is gedaan.

Modeltoelatingen speelautomaat

Om een nieuw type speelautomaat op de Nederlandse markt te brengen is een modeltoelating nodig. Hiertoe moet een geaccrediteerde keuringsinstelling het model keuren. Wij controleren onder meer of de automaat aan de wettelijke eisen voldoet. Wie iets wijzigt aan het model, moet een modelwijziging aanvragen.

Komt de speelautomaat hierna op de markt, dan moet de houder van de modeltoelating de automaat voorzien van een merkteken. Dit is een tegen namaken en losmaken beveiligde sticker, die de fabrikant of de importeur (houder van de toelating) bij ons aanschaft. Aan de kleur en het merktekennummer is te zien tot welke klasse een speelautomaat behoort.

Aantal toelatingen, wijzigingen en merktekens
2024 2023 2022
Modeltoelatingen 88 151 86
Modelwijzigingen 38 28 9
Merktekens 342 422 433
Type speelautomaten
2024 2023 2022
TK: kansspelautomaat voor speelcasino’s (in de zin van de wet, die van Holland Casino) 75 123 59
TS: kansspelautomaat voor speelautomatenhallen 2 8 9
TB: behendigheidsautomaat 9 15 18
TH: kansspelautomaat voor (hoogdrempelige) horeca (mag ook in speelautomatenhallen staan) 2 5 0