Ksa_VoetbalwedstrijdOm kwetsbare groepen te beschermen gelden strenge regels voor de inzet van rolmodellen bij wervings- en reclameactiviteiten. Wie een risicovol kansspel aanbiedt, heeft zelfs een verbod op het gebruik van rolmodellen.

In 2024 hebben we meerdere kansspelaanbieders op de vingers getikt voor het overtreden van het verbod. Een partij heeft een last onder dwangsom gekregen, waarna de verboden reclame direct is verwijderd.

We zagen in 2024 ook allerlei ongeoorloofde omzeilingen van het verbod. Zo was er rond de Formule-1 sprake van reclame voor sportweddenschappen met verwijzingen naar een populaire coureur, al was deze niet direct afgebeeld. We tillen hier zwaar aan. Dit soort direct of indirect verwijzen is alleen toegestaan bij het aanbieden van een sportweddenschap (odds). De naam van een rolmodel waarop kan worden ingezet, mag dan genoemd worden. Verdere verwijzingen mogen niet. Bedrijven die op deze wijze het rolmodellenverbod hebben geschonden, zijn gewaarschuwd.

Ongerichte reclame/sponsoring

Ongerichte reclame is verboden. Onder strenge voorwaarden was sponsoring van tv-programma’s nog wel toegestaan tot 1 juli 2024: het logo of de naam van de aanbieder moest neutraal vermeld worden.

Wij hebben meerdere aanbieders op de vingers getikt voor het overtreden van deze regels. Zo was er een aanbieder die ongerichte reclame maakte tijdens een spelshow op tv. En een eredivisieclub, door een kansspelaanbieder gesponsord, wilde een levensgrote afbeelding van de aanvoerder in tenue op een prominent gebouw plaatsen. Deze club hebben wij aangesproken, waarna ze afzagen van hun plan.

Ook hebben we verschillende waarschuwingen gegeven. Zoals aan een online vergunninghouder die voor een zender tv-reclame maakte met daarin een voetballer in T-shirt met logo van de online aanbieder. En een andere aanbieder waarschuwden we voor het blijven gebruiken van promotionele artikelen met de naam van de aanbieder erop, terwijl de sponsorovereenkomst al verlopen was. Het ging mis bij een sportwebshop waar shirts met logo van de aanbieder in kindermaten aangeboden werden. Dat is reclame richting een kwetsbare groep. En we waarschuwden een aanbieder die een groot sportevenement sponsorde maar de reclames buiten de sportwedstrijden toonde. Daardoor konden kinderen en jongvolwassenen deze uitingen ook zien.

Verder werd de online aanbieder bij een autosportevenement gewaarschuwd die reclame had op een pacecar op de openbare weg. Tot slot hebben we een speelautomatenhal gewaarschuwd dat reclame op digitale schermen in een sportschool voor jongeren en jongvolwassenen niet is toegestaan.

Gaat een aanbieder na de waarschuwing opnieuw over de schreef, dan kan een zwaardere maatregel volgen.