Communicatiecampagnes
Om kansspelverslaving te voorkomen zijn het coördineren van verslavingspreventie en het geven van voorlichting belangrijke taken. We doen dit bijvoorbeeld via communicatiecampagnes gericht op gokkers. Zo heeft de Ksa met hulp van gespecialiseerde bureaus in 2024 twee publiekscampagnes uitgevoerd. Het Trimbos Instituut was onze onafhankelijke expertisepartner bij de campagnes.
Speel geen spelletjes met je geld
Met het EK Voetbal en de Olympische Spelen verwachtten we een drukke sportzomer vol ‘betjes’ op sportwedstrijden. Daarom lanceerden we in juni 2024 de sportzomercampagne Speel geen spelletjes met je geld. Speciaal gericht op jongvolwassenen van 18 tot 24 jaar, zetten we in op sociale media en influencers, naast een stevige PR-campagne.
Onder het label van Loket Kansspel was het doel jongvolwassenen te wijzen op de risico’s die gokken op sportwedstrijden met zich meebrengen. Ook wilden we breder maatschappelijk bewustzijn creëren rond deze risico’s. De uitingen op sociale media leidden naar de actiesite speelgeenspelletjes.nl waar je een goktest kon doen. Wie zorgwekkend scoorde, kreeg het advies contact te zoeken met Loket Kansspel, het landelijke steunpunt voor mensen met gokproblemen.
Het onderzoek naar sportweddenschappen, de basis onder deze campagne, geeft een zorgwekkend beeld: ruim 60% Nederlandse jongvolwassenen dacht erover te gaan gokken op het EK. Met aandacht in veel media, zoals NPO/NOS, Telegraaf, Linda, Q-music, BNR Nieuwsradio en FunX was het bereik van de campagne groot. Er werden 7 interviews gegeven, 47 artikelen gepubliceerd en er waren 63 items op de radio. De campagne leidde verder tot een merkbare toename van de hulpgesprekken bij Loket Kansspel.
Pak je leven weer op, neem een gokstop
Eind 2023, begin 2024 liep een succesvolle Cruks-pilotcampagne om het Centraal register uitsluiting kansspelen bekender te maken. Marketingtijdschrift Adformatie riep de campagne uit tot een van de 24 beste van 2024. Met de resultaten en inzichten uit deze pilotcampagne is eind 2024 opnieuw een campagne gestart: Pak je leven weer op, neem een gokstop. De term gokstop bleek namelijk beter te blijven hangen dan Cruks.
De nieuwe campagne moet de naamsbekendheid van gokstop vergroten en kwetsbare spelers erop wijzen dat zij zichzelf kunnen beschermen tegen problematisch gokgedrag. De boodschap is positief: de video’s, advertenties en berichten op sociale media laten zien wat een nieuw begin met je doet. De resultaten van de campagne volgen in 2025.