Ksa intensiveert toezicht op reclameregels sportsponsoring


Gepubliceerd op 22 mei 2025

De Kansspelautoriteit (Ksa) verscherpt deze zomer haar toezicht op het verbod op sportsponsoring dat op 1 juli van dit jaar ingaat. Dit heeft de toezichthouder laten weten in een informatiebrief aan Nederlandse aanbieders van online kansspelen.

Op 1 juli 2023 is het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen in werking getreden. Daarmee kwam er een einde aan reclame op openbare plaatsen en in voor het publiek toegankelijke gebouwen. Omdat voor sportsponsoring vaak langer lopende contracten worden afgesloten, gold voor deze vorm van reclame een overgangsregeling tot juli 2025. Die loopt deze zomer af. Sponsoring van sporters, teams van sporters, maar ook bijvoorbeeld van clubs, competities, shirts en ander (promotie)materiaal is vanaf dat moment niet meer toegestaan.

De Ksa zal deze zomer extra scherp zijn op overtredingen van het reclameverbod en zal daarbij direct handhavend optreden. In de aanloop naar het verbod is de toezichthouder daarnaast in gesprek met brancheverenigingen over de impact van het verbod en eventuele vragen die nog leven bij de branche.

Michel Groothuizen, bestuursvoorzitter van de Kansspelautoriteit: ‘In andere landen met een soortgelijk verbod zien we dat kansspelaanbieders op creatieve manieren proberen het verbod te omzeilen. Wat mij betreft is dat in Nederland niet aan de orde. Deze wet is opgesteld om jongvolwassenen en andere kwetsbare groepen te beschermen. Dat doe je door te voorkomen dat ze aan gokreclame worden blootgesteld, ongeacht van wie die reclame afkomstig is. Daar gaan we als Ksa heel scherp op zijn.’


Meer informatie

Lees de veelgestelde vragen over het verbod op sportsponsoring.