Vraag & antwoord vergunning online kansspelen
Vragen over wie in aanmerking komt voor een vergunning
Alleen vergunninghouders mogen reclame maken voor kansspelen. Het maken van reclame voor kansspelen zonder dat er een vergunning is verleend, levert een antecedent op dat meeweegt bij de betrouwbaarheidstoets bij de aanvraag van een vergunning. Let op: reclame is een breed begrip. Naamsbekendheid genereren valt hier ook onder.
U mag ook niet de naam of het logo van de Kansspelautoriteit gebruiken om uw aanbod aan te prijzen. Dit is strafbaar (artikel 435b van het Wetboek van Strafrecht).
Alleen een aanbieder van kansspelen kan een aanvraag doen voor een KOA-vergunning. Wij verlenen geen KOA-vergunningen aan B2B bedrijven, zoals software-ontwikkelaars. Ook verlenen wij geen KOA-vergunningen waarin spellen worden goedgekeurd of gecertificeerd.
Wij krijgen veel en vaak gedetailleerde vragen over de concrete invulling van wet- en regelgeving door aanvragers. Deze vragen kunnen wij helaas niet beantwoorden. Wij hebben niet de taak of de capaciteit om individuele kansspelaanbieders bij hun vergunningaanvraag te begeleiden.
Wij verwachten van professionele partijen dat zij in staat zijn om zelfstandig invulling te geven aan de eisen uit wet- en regelgeving. Wij hebben diverse informatie gepubliceerd - Beleidsregels, Leidraden, Q&A’s - die daarbij helpt.
Mocht u behoefte hebben aan meer concreet advies, dan kunt u juridisch of technisch advies inwinnen bij een deskundige op het gebied van kansspelregelgeving.
Alleen met een vergunning op grond van artikel 31a van de Wet op de kansspelen (de KOA-vergunning) mogen online kansspelen worden aangeboden. Het enige juiste overzicht van verleende vergunningen staat in de Kansspelwijzer. Alleen deze vergunningen voor online kansspelen zijn verleend.
U heeft pas een KOA-vergunning als deze op grond van artikel 31a van de Wet op de kansspelen aan u verleend is. U heeft dus geen KOA-vergunning na het ontvangen van een modeltoelating of exploitatievergunning speelautomaten, een loterijvergunning of een ontheffing in het kader van keuringen als onderdeel van een aanvraagprocedure.
Als leverancier hoeft u geen eigen Koa vergunning te hebben. Als uw klant actief wil zijn als online kansspelaanbieder op de Nederlandse markt heeft hij een vergunning nodig. Uw klant kan wel informatie van u nodig hebben die relevant is voor zijn Koa vergunningaanvraag in Nederland.
U mag een speler pas gebruik laten maken van uw spelaanbod nadat die speler zich heeft ingeschreven volgens de procedure die de nieuwe wet voorschrijft. Er ontstaat dan een nieuw account.
Heeft u in Nederland een spelersbestand opgebouwd in een periode waarin u niet beschikte over de vereiste vergunning?
Dan mag u de gegevens van die spelers niet gebruiken
- bij de inschrijfprocedure
- bij wervings- en reclameactiviteiten voor uw aanbod
U kunt wel een speler de mogelijkheid bieden om na de nieuwe inschrijving gegevens die bij u over de speler bekend waren te laten importeren in het nieuwe account.
Wij verlenen maximaal 1 vergunning per aanvrager. Op deze vergunning kunt u meerdere merken exploiteren. Houd wel rekening met het feit dat per vergunning maar 1 speelrekening mag worden aangeboden aan een individuele speler. De grenzen van het speelgedrag van een speler zijn steeds gekoppeld aan deze ene speelrekening, en dus niet aan het merk of de merken waaronder u uw spellen aanbiedt. Als u meer dan 1 speelrekening wilt aanbieden aan spelers, moeten meerdere rechtspersonen uit uw concern een eigen vergunning aanvragen.
U mag zoveel merken en domeinnamen onder 1 vergunning exploiteren als u wilt. U mag echter per vergunning maar 1 speelrekening aanbieden per speler. Alle merken en domeinnamen die u als vergunninghouder exploiteert, zijn dus allemaal gekoppeld aan één en dezelfde speelrekening.
In artikel 3.8 van de Beleidsregels vergunningverlening kansspelen op afstand staat hoe illegaal aanbod wordt betrokken in de beoordeling van de vraag of de betrouwbaarheid van de aanvrager van een vergunning buiten twijfel staat. Deze beleidsregels worden niet veranderd door het handhavingsbeleid dat op 1 november 2021 in werking is getreden.
Bekijk het handhavingsbeleid.
Vragen over vestigingsplaats & plaats elektronische middelen
1. Wilt u zelf live casinospelen organiseren vanuit een land buiten de EU of EER?
Houd u dan rekening met het volgende. Artikel 4.42, eerste lid, van het Besluit Kansspelen op afstand bepaalt dat de elektronische middelen die worden gebruikt bij het organiseren van kansspelen op afstand, moeten worden geplaatst in Nederland, of in een staat die partij is bij het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie of de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte.
Een dealer in een live casino kan niet opereren los van de elektronische middelen, zoals een camera en een verbinding met de speler.
2. Wilt u het organiseren van live casinospelen uitbesteden aan een derde partij buiten de EU of EER?
Als vergunninghouder bent en blijft u verantwoordelijk voor de naleving van de regelgeving. Dit staat in artikel 4.3 van het Besluit kansspelen op afstand. Een van de regels die de vergunninghouder moet naleven, is artikel 4.42 van dit Besluit.
Meer over de organisatie van live casinospelen is opgenomen in artikel 3.9a van de Regeling Kansspelen op afstand. In de toelichting op deze bepaling is opgenomen: Ongeacht de locatie moet de vergunninghouder bij de organisatie van live casinospelen waartoe hij de speler (in Nederland) op afstand toegang toe biedt zich houden aan de voorschriften die gelden bij of krachtens de Wok.
U moet zich houden aan alle relevante wet- en regelgeving, ook als u liquiditeit poolt. Voor de plaats van de elektronische middelen gelden er andere voorwaarden, zie ook ons antwoord op de vraag over de plaats van elektronische middelen.
Voor het kunnen aanbieden van kansspelen op afstand in Nederland, dient de vergunninghouder gevestigd te zijn binnen de EU of de EER. Dit is geregeld in artikel 31g, eerste lid, van de Wet Koa. Dit vestigingsvereiste wordt gehanteerd vanwege het passende beschermingsniveau binnen de EU en EER. Op dit vereiste wordt geen ontheffing verleend.
Met Brexit is het Verenigd Koninkrijk niet langer onderdeel van de EU en EER, maar geldt het als een zogeheten ‘derde land’. Kansspelaanbieders die vanuit het VK kansspelen op afstand willen aanbieden in Nederland, komen dan ook niet in aanmerking voor een vergunning.
Artikel 4.42 van het Besluit Koa verplicht de vergunninghouder de elektronische middelen, zoals de liquidity server, in de EU/EER te plaatsen. De Kansspelautoriteit heeft er begrip voor dat (aspirant-)vergunninghouders door uiteenlopende omstandigheden niet altijd op het moment van vergunningverlening al hun elektronische middelen in de EU/EER kunnen plaatsen en dat ze wellicht meer tijd nodig hebben om dat voor elkaar te krijgen.
De plaats van de elektronische middelen hoeft vergunningverlening niet in de weg te staan. Ook in ons toezicht en handhavingsbeleid kunnen wij rekening houden met deze omstandigheden.
Plaatsing buiten de EU/EER mag in ieder geval niet tot gevolg hebben dat de vergunninghouder zich onttrekt aan de relevante verplichtingen die volgen uit het Unierecht, bijvoorbeeld ten aanzien van consumenten- en privacybescherming.
Controledatabank moet in Nederland staan
Een uitzondering op het bovenstaande betreft de verplichting om de controledatabank in Nederland te plaatsen, waaraan aanbieders onverkort moeten voldoen. De Kansspelautoriteit zal daar dan ook op toezien.
Vragen over de juistheid en volledigheid van uw aanvraag
De senior behandelaar is het aanspreekpunt tijdens de aanvraagprocedure. Aan het begin van het traject neemt hij of zij telefonisch contact op en zijn of haar naam staat onderaan de brieven aan de aanvrager.
Tijdens de behandeling kunnen wij vragen stellen over uw aanvraag.
Sommige vragen zullen eenvoudig en snel te beantwoorden zijn. Die vragen hebben in het algemeen geen gevolg voor de beslistermijn. Voorbeeld: u geeft bij de aanvraag aan dat uw bedrijf gaat verhuizen. De vraag is dan of u inmiddels verhuisd bent.
Het kan ook zijn dat een vraag wél gevolgen heeft voor de beslistermijn. Bijvoorbeeld als informatie zo summier is, dat het onvoldoende is om een beslissing te nemen. Dan wordt een extra termijn gegeven om de aanvraag aan te vullen. En wordt de beslistermijn opgeschort.
Wij krijgen veel en vaak gedetailleerde vragen over de concrete invulling van wet- en regelgeving door aanvragers. Deze vragen kunnen wij helaas niet beantwoorden. Wij hebben niet de taak of de capaciteit om individuele kansspelaanbieders bij hun vergunningaanvraag te begeleiden.
Wij verwachten van professionele partijen dat zij in staat zijn om zelfstandig invulling te geven aan de eisen uit wet- en regelgeving. Wij hebben diverse informatie gepubliceerd - Beleidsregels, Leidraden, Q&A’s - die daarbij helpt.
Mocht u behoefte hebben aan meer concreet advies, dan kunt u juridisch of technisch advies inwinnen bij een deskundige op het gebied van kansspelregelgeving.
Wij geven geen oordeel over de juistheid van de door u gekozen invullingen van concreet kansspelaanbod of beleidsdocumenten, zoals het reclamebeleid of het beleid voor het voorkomen van kansspelverslaving. Wij beoordelen in dit stadium alleen of u in aanmerking komt voor een vergunning.
De praktijk ná vergunningverlening en de uitwerking van uw keuzes in de praktijk, valt buiten de aanvraagprocedure. Dit hoort bij het toezicht op de naleving.
U bent verplicht om alleen gevraagde informatie aan te leveren en wij nemen ook alleen de gevraagde informatie in overweging bij onze beoordeling. Levert u te veel informatie in? Deze laten wij buiten beschouwing.
Let op! U kunt wel extra, niet verplichte informatie bij uw aanvraag voegen als het portaal daar een optie voor biedt. Bijvoorbeeld bij het onderdeel CDB.
U kunt uw aanvraag pas indienen via het portaal als u alle verplichte documenten heeft geüpload. Als er nog verplichte documenten ontbreken, dan geeft het portaal aan welke dat zijn.
Let op! Het portaal controleert alleen óf u alle verplichte documenten heeft geüpload en niet de juistheid of volledigheid van de documenten.
Als uw aanvraag niet volledig blijkt, dan wordt u in de gelegenheid gesteld om de aanvraag aan te vullen.
Bij aanvragen geldt een termijn van maximaal 6 weken voor het aanvullen van informatie. In dat geval schorten wij de beslistermijn op. Wij volgen daarbij de regels van de Algemene wet bestuursrecht.
Een voorbeeld: u doet een aanvraag op 2 mei 2022. De wettelijke beslistermijn is 6 maanden bij een volledige aanvraag. De beslistermijn loopt dus tot 2 november 2022. Uw aanvraag is niet volledig. U krijgt een termijn van 6 weken om uw aanvraag aan te vullen. De aanvraag moet volledig zijn op 13 juni 2022. De beslistermijn eindigt dan 14 december 2022. Let op: bij tussentijdse vragen of verzoeken om aanvulling kan de beslistermijn verder worden verlengd.
Kijk ook naar de termijnen in Artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Het verzwijgen van bepaalde informatie, bijvoorbeeld strafrechtelijke antecedenten, kan direct leiden tot afwijzing van de aanvraag.
Als u aanvullende informatie eerder indient dan gevraagd eindigt ook de termijn van opschorting eerder. Heeft u een termijn gekregen van 3 maanden en dient u de gevraagde informatie in na 2 maanden? Dan eindigt de opschorting ook na 2 maanden. Dat is een wettelijke regeling. U krijgt daar dus geen apart bericht over.
Alle verplichte documenten moet u bijvoegen, anders kunt u uw aanvraag niet indienen. Voor een aantal onderwerpen kunt u de verplichte documenten later aanleveren. Hoe dat werkt, verschilt per onderwerp.
U bent verplicht documenten in PDF formaat te uploaden, bij grote voorkeur optisch doorzoekbaar (OCR). Een plaatje kunt u niet doorzoekbaar maken, dus dat kan niet OCR.
U kunt de user ID en het wachtwoord van de contactpersoon gebruiken of contact opnemen met de Kansspelautoriteit om de contactpersoon bij het account te laten veranderen.
De maximale bestandsgrootte is 10 MB. Maar het advies is om de bestanden zo klein mogelijk te houden, zodat dit de prestaties van het portaal niet negatief beïnvloedt.
U kunt de leges ook betalen voordat u de aanvraag volledig heeft afgerond. U vermeldt bij uw betaling het referentienummer van de aanvraag. Het bewijs van betaling voegt u toe bij de laatste stap van het indienen van uw aanvraag in het portaal.
Kansspelautoriteit rekeningnummer
BIC: ABNANL2A
IBAN: NL07ABNA0501634479
Ten name van: Kansspelautoriteit, Den Haag
Bij aanvragen die voor 15 april 2021 zijn ingediend: de aanvraag wordt niet verder behandeld als deze niet uiterlijk 1 juli 2021 volledig is.
Bij aanvragen die zijn ingediend op of na 15 april 2021: de aanvraag wordt niet verder behandeld als de verleende termijn is verstreken en de aanvraag niet volledig is.
Vragen over wijzigingen in uw aanvraag
Dat is afhankelijk van de wijziging. Geeft u een nieuw telefoonnummer door, dan heeft dat geen invloed op de beslistermijn. Als er sprake is van een wijziging die evident gevolgen heeft voor de beslissing op uw aanvraag is dat anders.
De beslistermijn wordt dan opgeschort op grond van artikel 4:15, tweede lid, onder b, van de Algemene wet bestuursrecht: de vertraging bij de besluitvorming is toe te rekenen aan de aanvrager.
Tijdens uw vergunningaanvraag kansspelen op afstand bent u verplicht om de wijzigingen door te geven die evident leiden tot een andere uitkomst op de aanvraag, zoals:
- Vestigingsplaats statutaire zetel, hoofdbestuur of hoofdvestiging
- Rechtsvorm van de aanvrager
- Faillissement, liquidatie
- Surseance van betaling of executoriaal beslag of de opheffing daarvan
- Nieuwe antecedenten voor relevante (rechts)personen
- Nieuwe relevante (rechts)personen met antecedenten
- Relevante (rechts)personen met antecedenten met wie alle banden zijn verbroken
- Toevoegen of vervallen van een categorie kansspelen zoals bedoeld in artikel 2.1 van het Besluit kansspelen op afstand en onderdeel 2 van de modelvergunning
De overige wijzigingen zoals bedoeld in artikel 4.41 van het Besluit kansspelen op afstand hoeft u niet te melden. U volgt voor deze wijzigingen de bepalingen van artikel 4.41 van dit Besluit, ook tijdens de aanvraagprocedure.
Voor de volledigheid wijzen wij u ook op artikel 31d Wet kansspelen op afstand.
Vragen over uw handtekening bij de aanvraag
Als u geen elektronische handtekening gebruikt stuurt u alleen het - met de hand ondertekende - aanvraagformulier per post. Alle verdere bij uw aanvraag benodigde documenten dient u uitsluitend via het portaal in.
Als u ons andere documenten dan het aanvraagformulier per post opstuurt, kan dit het proces voor de vergunningaanvraag vertragen.
U stuurt de uitdraai van uw aanvraagformulier naar:
Kansspelautoriteit
Afdeling vergunningen kansspelen op afstand
Postbus 298
2501 CG Den Haag
De Kansspelautoriteit stuurt u via het portaal een ontvangstbevestiging na ontvangst van de digitale aanvraag. Wij sturen geen ontvangstbevestiging naar aanleiding van een ontvangen betaling of ‘natte handtekening’.
Als wij een betaling niet ontvangen of de met de hand ondertekende print van het aanvraagformulier niet ontvangen, ziet u dat in uw inbox in het portaal.
De Kansspelautoriteit zal u op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht gelegenheid geven om uw aanvraag op deze punten aan te vullen.
Als datum voor de indiening van de aanvraag geldt de datum waarop de aanvraag digitaal via het portaal is ingediend. Dit geldt ook als het uitgeprinte, met de hand ondertekende aanvraagformulier later dan die datum wordt ontvangen. Als wij het met de hand ondertekende aanvraagformulier niet ontvangen, geven wij op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid om de aanvraag op dit punt aan te vullen. Omdat een ondertekende versie van de aanvraag een vereiste is uit de Awb, kunt u ervoor kiezen uw post aangetekend te versturen.
Elektronische handtekening of handgeschreven
Bij het indienen van uw aanvraag heeft u een voldoende betrouwbare elektronische handtekening nodig of een uitgeprint en met de hand ondertekende download van het aanvraagformulier - zonder bijlagen - dat u per post opstuurt naar:
Kansspelautoriteit
Afdeling vergunningen kansspelen op afstand
Postbus 298
2501 CG Den Haag
Wanneer voldoet mijn elektronische handtekening?
Een gekwalificeerde elektronische handtekening kunnen wij snel controleren, heeft hetzelfde rechtsgevolg als een handgeschreven handtekening, en bevordert de behandeling van uw aanvraag. Gebruikt u een elektronische handtekening met een onbekend certificaat? Dan kan dit de behandeling van uw aanvraag bemoeilijken.
Uw gekwalificeerde elektronische handtekening voldoet in ieder geval als deze:
- is verstrekt via een vertrouwensdienst op de vertrouwenslijst van Nederland of vertrouwenslijsten EU
- voldoet aan alle in artikelen 26 en 3, lid 12, van de EIDAS-verordening genoemde eisen:
a) op unieke wijze aan de ondertekenaar is verbonden
b) de ondertekenaar is ermee te identificeren
c) tot stand is gekomen met gegevens die alleen de ondertekenaar kan gebruiken;
d) het mogelijk maakt elke wijziging in gegevens achteraf op te sporen
e) de handtekening is aangemaakt met een gekwalificeerd middel voor het aanmaken van elektronische handtekeningen
f) de handtekening is gebaseerd op een gekwalificeerd certificaat voor elektronische handtekeningen
Meer over uw aanvraag & het portaal
Vragen over Beleidsregels Koa
Een bank voldoet als deze een instelling is die ‘ingevolge de Wet op het financieel toezicht in Nederland het bedrijf van bank mag uitoefenen’. U kunt volstaan met een download - in pdf - uit een openbaar register, bijvoorbeeld van De Nederlandsche Bank. Hieruit moet in ieder geval blijken dat de betreffende instelling is gevestigd binnen de EU/EER en per datum van het indienen van de aanvraag voldoet aan de notificatievereisten.
We schrijven niet voor wie u als begunstigde moet aanmerken bij de keuze voor bankgarantie als voorziening voor spelerstegoeden. U moet als aanvrager de voorziening kunnen waarborgen, zo staat dat ook in de regelgeving. Ook moet u kunnen aantonen dat de uitkering van deze spelerstegoeden, bijvoorbeeld in het geval van een faillissement, door middel van de voorziening door u is geborgd.
Let op: u kunt de Kansspelautoriteit niet als begunstigde aanwijzen. De Kansspelautoriteit moet toezicht kunnen houden op vergunninghouders, ook als zij bijvoorbeeld in staat van faillissement verkeren. Dat toezicht wordt belemmerd als de Kansspelautoriteit zelf activiteiten voor zo’n vergunninghouder uit moet voeren.
Ja, ook als bestaande vergunninghouder moet u alle gevraagde gegevens verstrekken voor de betrouwbaarheidstoets.
De Kansspelautoriteit bepaalt in artikel 8.1 lid 4 van de Beleidsregels vergunning Koa dat wij van iedere aanvrager een zekerheidsstelling verwachten van €50.000. Dat bedrag is gebaseerd op artikel 5.4 van het Besluit kansspelen op afstand waarin staat dat de Kansspelautoriteit bevoegd is om de hoogte van de financiële zekerheid te bepalen, maar dat het bedrag niet hoger mag zijn dan de geldboete van de 6e categorie.
Meer over de Beleidsregels Koa & modelvergunning
Vragen over het onderwerp betrouwbaarheid
Meer over het onderwerp betrouwbaarheid
Vragen bij financiele zekerheid
Een bank voldoet als deze een instelling is die ‘ingevolge de Wet op het financieel toezicht in Nederland het bedrijf van bank mag uitoefenen’. U kunt volstaan met een download - in pdf - uit een openbaar register, bijvoorbeeld van De Nederlandsche Bank. Hieruit moet in ieder geval blijken dat de betreffende instelling is gevestigd binnen de EU/EER en per datum van het indienen van de aanvraag voldoet aan de notificatievereisten.
Ja, onder de volgende voorwaarden:
De waarborgsom houdt altijd een storting in op de bankrekening van de Kansspelautoriteit. Het maakt niet uit van welke bank de storting komt, mits de rekening op naam van de aanvrager staat.
Voor de bankgarantie geldt dat deze acceptabel is als de aanvrager kan aantonen dat de bank in een EU-land gevestigd is dat gelijkwaardig bancair toezicht houdt, voldoende waarborgen biedt voor veiligheid en toegankelijkheid van de fondsen, en zich te allen tijde houdt aan de EU Executieverordening en het Verdrag van Lugano. Een bankgarantie van een bank gevestigd in Malta voldoet niet aan deze eisen, vanwege Bill 55.
Als u financiële zekerheid wilt stellen met een bankgarantie kunt u de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit aanmerken als begunstigde. Bij de aanvraag is dat voor iedere aanvrager €50.000. U dient tevens een fysiek exemplaar van de bankgarantie te verstrekken aan de Kansspelautoriteit. Dit exemplaar kunt u naar het hieronder genoemde adres sturen.
Er is geen sprake van een overeenkomst tussen de aanvrager en de Kansspelautoriteit, de financiële zekerheid wordt gesteld ten behoeve van een wettelijke verplichting.
U kunt de volgende gegevens gebruiken voor de bankgarantie:
Raad van Bestuur van de Kansspelautoriteit
Anna van Buerenplein 45A
2595 DA ’s-Gravenhage
Nederland
KvK nummer 55010792
U dient de waarborgsom over te maken voordat u uw aanvraag indient. Dit verloopt via het digitale portaal. Bij de aanvraag is dat voor iedere aanvrager een bedrag van €50.000.
Bij het aanvraagproces is in het digitale portaal toegelicht op welk bankrekeningnummer van de Kansspelautoriteit en met welke verwijzing u de waarborgsom dient over te maken.
Als bewijsstuk vragen wij een kopie van de storting van de waarborgsom, te uploaden in het digitale portaal.
Meer over het onderwerp financiële zekerheid
Vragen over de voorziening spelerstegoeden
We schrijven niet voor wie u als begunstigde moet aanmerken bij de keuze voor bankgarantie als voorziening voor spelerstegoeden. U moet als aanvrager de voorziening kunnen waarborgen, zo staat dat ook in de regelgeving. Ook moet u kunnen aantonen dat de uitkering van deze spelerstegoeden, bijvoorbeeld in het geval van een faillissement, door middel van de voorziening door u is geborgd.
Let op: u kunt de Kansspelautoriteit niet als begunstigde aanwijzen. De Kansspelautoriteit moet toezicht kunnen houden op vergunninghouders, ook als zij bijvoorbeeld in staat van faillissement verkeren. Dat toezicht wordt belemmerd als de Kansspelautoriteit zelf activiteiten voor zo’n vergunninghouder uit moet voeren.
Een bank voldoet als deze een instelling is die ‘ingevolge de Wet op het financieel toezicht in Nederland het bedrijf van bank mag uitoefenen’. U kunt volstaan met een download - in pdf - uit een openbaar register, bijvoorbeeld van De Nederlandsche Bank. Hieruit moet in ieder geval blijken dat de betreffende instelling is gevestigd binnen de EU/EER en per datum van het indienen van de aanvraag voldoet aan de notificatievereisten.
Meer over het onderwerp spelerstegoeden
Vragen over betaaltransacties
Een bank voldoet als deze een instelling is die ‘ingevolge de Wet op het financieel toezicht in Nederland het bedrijf van bank mag uitoefenen’. U kunt volstaan met een download - in pdf - uit een openbaar register, bijvoorbeeld van De Nederlandsche Bank. Hieruit moet in ieder geval blijken dat de betreffende instelling is gevestigd binnen de EU/EER en per datum van het indienen van de aanvraag voldoet aan de notificatievereisten.
Mag ik voor betaaltransacties met spelers betaalinstrumenten gebruiken die een EGI heeft uitgegeven?
Ja, u mag voor betaaltransacties met spelers betaalinstrumenten gebruiken die door een elektronischgeldinstelling (EGI) zijn uitgegeven. De minister voor Rechtsbescherming bereidt een wijziging van de artikelen 1.1, 4.25 en 4.27 van het Besluit kansspelen op afstand voor. Daarop vooruitlopend staat de Kansspelautoriteit vast toe dat vergunninghouders gebruik mogen maken van betaalinstrumenten die zijn uitgegeven door elektronischgeldinstellingen. Het is wel belangrijk dat daarbij aan alle overige wettelijke eisen wordt voldaan. Zo moeten de betreffende elektronischgeldinstellingen beschikken over de benodigde vergunningen en moeten de betaalinstrumenten altijd ondubbelzinnig zijn te herleiden tot de persoon van de speler.
Meer over het onderwerp betaaltransacties
Vragen bij keuren spelsysteem
Het vooraf inkopen van spellen waarna deze verplicht moeten worden afgespeeld is een vorm van automatische spelen. Een dergelijke inrichting van het spelaanbod is in strijd met Artikel 3.8 van de Regeling Kansspelen op afstand. Volgens de regelgeving moet een speler een geïnformeerd en een weloverwogen besluit kunnen nemen voor elk afzonderlijk spel. Bij het vooraf inkopen van spellen committeert de speler zich aan meer dan één spel tegelijkertijd.
Als vergunninghouder voor online kansspelen in Nederland bent u verplicht om de Nederlandse taal te gebruiken. Bij live casinospelen is het gebruik van de Engelse taal voor ‘small talk’ ofwel conversaties door een host (bijvoorbeeld croupier/dealer) toegestaan, mits u alle spelregels, spelinstructies en spelknoppen in de Nederlandse taal beschikbaar maakt.
Het gebruik van de Engelse taal is niet toegestaan bij informatie die van invloed is op het spelverloop of het spelgedrag en de spelbeslissingen van de speler.
Als u een vergunning heeft om kansspelen op afstand aan te bieden, dan gelden voor u de artikelen 4.34 en 4.38 van het Besluit kansspelen op afstand. In artikel 4.34 staat welke informatie u de speler moet geven. In artikel 4.38 staat dat de informatie in het Nederlands moet worden verstrekt. U bent vrij om informatie daarnaast ook in andere talen te verstrekken.
Let op: in verschillende bepalingen in de wet- en regelgeving staat dat informatie ‘duidelijk en begrijpelijk’ moet zijn. Bijvoorbeeld in de artikelen 3.24, 3.25 en 3.26 van de Regeling Kansspelen op afstand en de artikelen 2a en 8 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Informatie in de Nederlandse taal bevordert die duidelijkheid en begrijpelijkheid. Ook hier geldt dat u de informatie daarnaast in een andere talen kunt aanbieden.
Wat doe ik als aanbieder als de winstuitkering de financiële speellimiet van de speler overschrijdt?
Een winstuitkering moet u op de bankrekening van de speler storten als deze over zijn financiële speellimiet heen gaat, niet op zijn speelrekening. Niemand mag over de maximum stortingen en het maximum saldo op de speelrekening heen. Ook u als spelaanbieder niet. U richt het spelsysteem zo in dat u stortingen na het bereiken van de speellimiet weigert, of zonder onnodige vertraging terugboekt.
U berekent de maximale speeltijd als de totale duur dat een speler is ingelogd. Als de speler bijvoorbeeld heeft aangegeven 1 uur per dag te willen gokken, dan maakt het niet uit hoe vaak de speler in- of uitlogt. Als de speler in totaal 1 uur is ingelogd, is het maximum voor die dag bereikt.
Maximum bereikt tijdens het spel?
U zorgt ervoor dat de speler niet over zijn maximale speeltijd heen gaat. Deze grens kan echter worden bereikt als de speler nog deelneemt aan een spel dat nog niet is afgerond. In zo’n geval kunt u als aanbieder de speler bijvoorbeeld met een pop-up berichten dat zijn speeltijd voorbij is. De speler mag dit spel afmaken, maar na afloop mag de speler geen nieuw spel starten.
Meer over het onderwerp keuringen
Vragen over speler checken in Cruks
Als een speler zich registreert in Cruks vragen wij alle nationaliteiten te registreren. De speler hoeft zich bij u met maar 1 van die nationaliteiten te identificeren om een geldige Crukscode te kunnen maken.
Nee, dat mag niet. De wettelijke regelingen over het registreren van spelers in Cruks en uw gebruik van het burgerservicenummer treden pas in werking op 1 oktober 2021 (zie besluit van 29 januari 2021, Staatsblad 2021, 45).
Voor het verwerken van persoonsgegevens is een wettelijke grondslag nodig. Die is er pas op 1 oktober 2021. Als u voor die tijd gegevens van spelers verzamelt, is dat in strijd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Een ‘voorregistratie’ is dus niet toegestaan.
Meer over speler checken in Cruks
Details bij het inrichten van uw CDB
Verdere verplichting bij gebruik CDB en bij beëindiging
Wij willen tijdig op de hoogte zijn van een geplande verstoring in, aan of van uw CDB, bijvoorbeeld door onderhoud. Zo voorkomt u dat wij overbodig onderzoek doen naar mogelijk disfunctioneren van de CDB.
Volgens het Besluit Koa is de Kansspelautoriteit bevoegd om fysiek onderzoek te doen aan uw CDB. Bij fysiek onderzoek gaat het om bevoegdheden in het kader van toezicht zoals:
- betreding van de ruimte waar de CDB is geplaatst (artikel 5:15 Awb en artikel 34e Wok)
- het onderwerpen van de CDB aan onderzoek (artikel 5:18 Awb) en
- verzegeling van de CDB dan wel de ruimte waar die zich bevindt (artikel 34d Wok)
Als u computerapparatuur of dienstverleners huurt voor uw CDB neemt u in het contract met de verhuurder of dienstverlener op dat wij onze onderzoeksbevoegdheden kunnen uitvoeren. U neemt dan bijvoorbeeld op dat een datacenter of de dienstverlener de Kansspelautoriteit toegang geeft tot de opgeslagen gegevens.
De inhoud van bijvoorbeeld een gehuurde computer kan door de security officier van het datacenter beschikbaar worden gesteld voor overname van die gegevens door de Kansspelautoriteit.
Een exitplan CDB is verplicht bij de vergunning voor het aanbieden van kansspelen op afstand.
Met uw exitplan voldoet u aan de eisen in artikel 5:3 Besluit Koa, de leden 3 (toegang), 4 (bescherming van gegevens tegen verlies en onrechtmatige verwerking) en 5 (veilige overdracht van gegevens) bij beëindiging van een CDB.
In het bijzonder moet uw exitplan een oplossing bieden voor voor de 12-maanden-termijn (artikel 4.13, vierde lid, RKoa) bij beëindiging van de CDB.
Met uw exitplan dekt u zowel een aangekondigde als een onverwachte beëindiging van uw CDB af. De aanleiding voor een beëindiging kan bijvoorbeeld zijn: einde van uw vergunning, overname van uw bedrijf, of faillissement. Uw exitplan voorziet in de daarbij passende maatregelen.
Wanneer meld ik een exit-situatie?
In uw exitplan neemt u in elk geval op dat u een naderende beëindiging bij de Kansspelautoriteit meldt zodra deze bekend is. In elk geval doet u de melding uiterlijk 72 uur voorafgaand aan de inwerkingtreding van het exitplan.
In het plan is ook opgenomen hoe u de melding aan de Kansspelautoriteit doet. Bijvoorbeeld zowel mondeling als schriftelijk.
Hoe regel ik de overdracht van data?
U moet zelf zorgdragen voor passende beheersmaatregelen voor de data in de CDB.
Het is mogelijk dat u zelf niet meer in staat bent om de integriteit en beschikbaarheid van de (meta)data te waarborgen. Bijvoorbeeld bij een (plotseling) faillissement.
Daarom neemt u in uw exitplan op hoe de Kansspelautoriteit beschikking krijgt over uw technische middelen als u daar zelf niet meer toe in staat bent.
Alleen als u dat zelf niet meer kunt, zorgen wij voor een complete en accurate beëindiging en vernietiging van de (meta)data. De kosten hiervan worden op u verhaald, eventueel via de curator.
Let op: ter beschikking stelling aan de Kansspelautoriteit is dus een voorziening voor noodgevallen. Het is geen standaard beheersmaatregel.
Meer over het inrichten van uw controledatabank
Vragen over verslavingspreventie
Uw vertegenwoordiger moet bereikbaar zijn voor relevante gespreks- en contractspartijen in Nederland, zoals verslavingspreventiedeskundigen.
Daarom moet u ten minste vermelden: de heer of mevrouw [achternaam], een e-mailadres en een postadres. U hoeft geen rechtsreeks e-mailadres te vermelden. U kunt volstaan met bijvoorbeeld VP@naamaanbieder.com.
Ook vermeldt u hoever de volmacht van de vertegenwoordiger strekt, ofwel wat zijn of haar bevoegdheden zijn. U bent vrij om meer informatie te vermelden.
Nee, u mag als kansspelaanbieder geen minimum speellimiet vragen aan een speler. Niet in geld en niet in tijd. De speler moet zelf zijn speellimiet kunnen instellen. Als aanbieder bent u verplicht om de financiële speellimiet standaard op nul te zetten.
Volgens artikel 4.14 van het Besluit Kansspelen op afstand geeft een speler zijn speellimiet aan als hij een account aanmaakt bij de vergunninghouder. Daarmee geeft hij aan:
- hoe lang hij wil spelen per dag, week of maand
- wat hij maximaal wil uitgeven per dag, week of maand en
- het maximale tegoed op de speelrekening
U berekent de maximale speeltijd als de totale duur dat een speler is ingelogd. Als de speler bijvoorbeeld heeft aangegeven 1 uur per dag te willen gokken, dan maakt het niet uit hoe vaak de speler in- of uitlogt. Als de speler in totaal 1 uur is ingelogd, is het maximum voor die dag bereikt.
Maximum bereikt tijdens het spel?
U zorgt ervoor dat de speler niet over zijn maximale speeltijd heen gaat. Deze grens kan echter worden bereikt als de speler nog deelneemt aan een spel dat nog niet is afgerond. In zo’n geval kunt u als aanbieder de speler bijvoorbeeld met een pop-up berichten dat zijn speeltijd voorbij is. De speler mag dit spel afmaken, maar na afloop mag de speler geen nieuw spel starten.
Wat doe ik als aanbieder als de winstuitkering de financiële speellimiet van de speler overschrijdt?
Een winstuitkering moet u op de bankrekening van de speler storten als deze over zijn financiële speellimiet heen gaat, niet op zijn speelrekening. Niemand mag over de maximum stortingen en het maximum saldo op de speelrekening heen. Ook u als spelaanbieder niet. U richt het spelsysteem zo in dat u stortingen na het bereiken van de speellimiet weigert, of zonder onnodige vertraging terugboekt.
De toets bij vergunningverlening richt zich op begrijpelijkheid en betekent geen voorafgaande goedkeuring van het beleid of van de invulling van open normen door de aanbieder. Open normen laten ruimte voor interpretatie, maar de Kansspelautoriteit beoordeelt uiteindelijk het handelen van de aanbieder op basis van de wet. Indien nodig gaat de Ksa hierover in gesprek met de vergunninghouder. Aanbieders zijn zelf verantwoordelijk voor het correct interpreteren en naleven van deze normen.
Meer over verslavingspreventie
Vragen over reclame
Nee, dat is niet toegestaan. Het maken van reclame voor kansspelen waarvoor (nog) geen vergunning is verleend, kan een antecedent opleveren dat meeweegt bij de betrouwbaarheidstoets. Let op: reclame is een breed begrip. Wervende uitspraken in een interview vallen hier ook onder, net als naamsbekendheid genereren.
U mag wel bekend maken dat u een vergunning heeft aangevraagd. Het aanvragen van een vergunning, de betaling van leges, het doorlopen van de aansluittest CRUKS, of een andere stap in de aanvraagprocedure, betekent niet automatisch dat u ook een vergunning krijgt. Wij adviseren u dan ook zeer zorgvuldig te zijn met publieke uitlatingen over een nog niet verleende vergunning.
Als u een vergunning hebt van de Kansspelautoriteit om (online) kansspelen aan te bieden, dan mag u reclame maken voor dat aanbod. Bonussen en andere vormen van promotie zoals spaarprogramma’s zijn vormen van reclame. Voor het maken van kansspelreclame gelden strenge eisen. Een van die regels is dat u reclame niet richt op kwetsbare groepen van personen zoals minderjarigen. Bent u houder van een vergunning tot het organiseren van een speelcasino, het aanwezig hebben van kansspelautomaten of het organiseren van kansspelen op afstand? Dan mag u reclame, en dus bonussen of spaarprogramma’s, ook niet richten op jongvolwassenen in de leeftijd tussen 18 en 24 jaar.
Vragen over wijzigingen in uw aanvraag
Dat is afhankelijk van de wijziging. Geeft u een nieuw telefoonnummer door, dan heeft dat geen invloed op de beslistermijn. Als er sprake is van een wijziging die evident gevolgen heeft voor de beslissing op uw aanvraag is dat anders.
De beslistermijn wordt dan opgeschort op grond van artikel 4:15, tweede lid, onder b, van de Algemene wet bestuursrecht: de vertraging bij de besluitvorming is toe te rekenen aan de aanvrager.
Tijdens uw vergunningaanvraag kansspelen op afstand bent u verplicht om de wijzigingen door te geven die evident leiden tot een andere uitkomst op de aanvraag, zoals:
- Vestigingsplaats statutaire zetel, hoofdbestuur of hoofdvestiging
- Rechtsvorm van de aanvrager
- Faillissement, liquidatie
- Surseance van betaling of executoriaal beslag of de opheffing daarvan
- Nieuwe antecedenten voor relevante (rechts)personen
- Nieuwe relevante (rechts)personen met antecedenten
- Relevante (rechts)personen met antecedenten met wie alle banden zijn verbroken
- Toevoegen of vervallen van een categorie kansspelen zoals bedoeld in artikel 2.1 van het Besluit kansspelen op afstand en onderdeel 2 van de modelvergunning
De overige wijzigingen zoals bedoeld in artikel 4.41 van het Besluit kansspelen op afstand hoeft u niet te melden. U volgt voor deze wijzigingen de bepalingen van artikel 4.41 van dit Besluit, ook tijdens de aanvraagprocedure.
Voor de volledigheid wijzen wij u ook op artikel 31d Wet kansspelen op afstand.
Vragen over uw account
Het gekoppelde e-mailadres kunt u niet zelf aanpassen. Dit doen wij voor u. Volg daarvoor onderstaande stappen:
- Maak een nieuw account aan in het portaal met het nieuwe e-mailadres.
Tip: kies een toekomstbestendig e-mailadres. - Dien een verzoek tot wijziging in via de wijzigingenknop in het portaal. U doet dit in het account met het oude e-mailadres. Zorg dat dit verzoek het oude en nieuwe e-mailadres bevat.
- Na ontvangst van uw verzoek koppelen we uw bestaande account aan het nieuwe e-mailadres. Als dit gelukt is, ontvangt u bericht van ons.
Let op! Wij voeren geen verificatie uit op uw verzoek. Als een verzoek binnenkomt op een account in het portaal, dan gaan wij ervanuit dat de betreffende vergunninghouder dit verzoek doet. Dat doen wij immers bij alle andere wijzigingsverzoeken ook.
Vragen over een nieuwe aanvraag na intrekken, weigeren of buiten behandeling stellen
Ja, als uw eerdere aanvraag niet verder is behandeld kunt u wel een nieuwe aanvraag indienen. Het is een nieuwe aanvraag, dus u moet wel opnieuw de kosten betalen én u dient alle gevraagde documenten opnieuw via het portaal te uploaden. Let op: u kunt uw eerder ingezonden documenten weer gebruiken, maar voor sommige documenten (zoals de VOG) geldt dat deze van recente datum moeten zijn.
Uw nieuwe aanvraag wordt dan in behandeling genomen.
Ja, als u uw aanvraag heeft ingetrokken kunt u een nieuwe aanvraag indienen. Het is een nieuwe aanvraag, dus u moet wel opnieuw de kosten betalen én u dient alle gevraagde documenten opnieuw via het portaal te uploaden. Let op: u kunt uw eerder ingezonden documenten weer gebruiken, maar voor sommige documenten (zoals de VOG) geldt dat deze van recente datum moeten zijn.
Ja, als uw eerdere aanvraag is geweigerd kunt u een nieuwe aanvraag indienen. Het is een nieuwe aanvraag, dus u moet wel opnieuw de kosten betalen én u dient alle gevraagde documenten opnieuw via het portaal te uploaden. Let op: u kunt uw eerder ingezonden documenten weer gebruiken, maar voor sommige documenten (zoals de VOG) geldt dat deze van recente datum moeten zijn.
Artikel 4:6 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing.