De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft onderzoeksbureau Behavioural Insights gevraagd onderzoek te doen naar gedragsbeïnvloeding op online kansspelplatformen. Met de resultaten van het onderzoek kan de Ksa zich nog beter richten op het verbeteren van de zorgplicht door online aanbieders.
Uit het onderzoek komt naar voren dat online kansspelaanbieders, net als andere online bedrijven zoals webshops, gebruik maken van gedragsbeïnvloeding om het gedrag van consumenten te sturen. Dat gebeurt op zowel positieve als negatieve wijze. In positieve zin betekent dat bijvoorbeeld dat aanbieders spelers feedback geven op hun speelgedrag en hen de mogelijkheid bieden te pauzeren. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat speelgedrag op negatieve manieren wordt beïnvloed, bijvoorbeeld door het nieuwe spelers makkelijk te maken hoog in te zetten. Deze vormen van sturing zijn met name gevaarlijk voor verslavingsgevoelige spelers, die zo geconditioneerd worden om meer te spelen.
Met het onderzoek heeft de Ksa meer inzicht gekregen in de technieken die aanbieders gebruiken om spelers aan het gokken te houden.
Michel Groothuizen, bestuursvoorzitter van de Ksa:
Bij de Ksa begrijpen we dat online aanbieders, net als andere commerciële bedrijven, kijken wat gebruikers van hun platformen doen en hoe ze dat in hun voordeel kunnen sturen. Dankzij dit onderzoek weten we beter hoe ze dit doen, en kunnen we bovendien meer richting geven op het gebied van negatieve sturing en zaken die we niet meer willen zien.
De Ksa start naar aanleiding van de uitkomsten een eigen onderzoek naar de negatieve vormen van gedragssturing, en in hoeverre die in strijd zijn met de zorgplicht van aanbieders. Ook kunnen op een later moment aangescherpte richtlijnen volgen, om deze negatieve sturing in te perken.