Kansspelautoriteit pakt promotie illegaal aanbod via nieuwsbladen structureel aan


Gepubliceerd op 15 juli 2025

De Kansspelautoriteit (Ksa) zet structureel in op het tegengaan van de promotie van illegaal kansspelaanbod via (online) tijdschriften en nieuwsbladen. Eerder startte de toezichthouder al met de actieve benadering van de betreffende media, waarbij informatiebrieven werden verstuurd met adviezen om overtredingen in de toekomst te voorkomen.

De Ksa ontvangt nog steeds veel meldingen over nieuwsartikelen waarin consumenten worden verleid om te spelen bij casino’s zonder Cruks. Met een inschrijving in het Cruksregister kunnen spelers een gokstop nemen als ze het gevoel hebben hun speelgedrag niet meer onder controle te hebben. Actieve promotie gericht op deze kwetsbare doelgroep is dan ook zeer schadelijk. Om deze vorm van reclame nog beter tegen te kunnen gaan, zet de Ksa nu steviger in op de gehele keten.

Niet alleen de media die de berichten publiceren worden ditmaal aangesproken, ook wordt er een onderzoek opgezet naar de marketingbureaus die de artikelen tegen betaling bij de verschillende media aanbieden. Deze bureaus zullen vervolgens gemeld worden bij de bevoegde toezichthouders op het gebied van marketing- en reclameactiviteiten, zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Stichting Reclame Code (SRC). Ook gaat de Ksa in gesprek met de brancheverenigingen voor nieuwsbladen om hen te informeren over wat wel en niet is toegestaan. Met deze aanpak wil de Ksa de bewustwording in de keten vergroten, zodat deze vorm van promoten van illegaal aanbod snel stopt. Waar nodig zal de Ksa ook handhavend optreden, bijvoorbeeld met het opleggen van boetes.