De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft zeven waarschuwingen uitgedeeld voor overtredingen van reclameregels. De aanpak van reclame gericht op jongvolwassenen heeft hoge prioriteit voor de Ksa, omdat deze doelgroep meer risico loopt op een kansspelverslaving.
In twee van de gevallen ging het mis bij de samenwerking met een partnerorganisatie. Eén van de aanbieders sponsort een autosportevenement, waarbij onder andere het logo op een ‘pacecar’ te zien is. Deze auto werd na het evenement ook op de openbare weg waargenomen. Autoreclame is een vorm van ongerichte reclame en is verboden. De Ksa heeft de aanbieder hierop aangesproken, waarna deze direct met de samenwerkingspartner heeft afgesproken dat de auto alleen nog tijdens de races en op de evenementenlocaties te zien zal zijn. In het tweede geval ging het om reclame voor een fysieke speelhal, die via een partner ingekocht was en te zien was op digitale schermen in een sportschool. Omdat het hier om een sportschool gaat die zich specifiek richt op jongeren en jongvolwassenen, trad de Ksa ook hier op met een waarschuwing.
Rolmodellenverbod
De derde waarschuwing raakte aan het rolmodellenverbod en het verbod om reclame te richten op minderjarigen en jongvolwassenen. Een aanbieder van online kansspelen adverteerde op haar website met een acteur en strip- en animatiefiguren. De Ksa is van mening dat het hier om rolmodellen gaat en bovendien om strip- en animatiefiguren waartoe voornamelijk een jonge doelgroep zich aangetrokken voelt.
De andere vier waarschuwingen betroffen ook het rolmodellenverbod. Verschillende aanbieders maakten rondom Formule 1-races reclame voor sportweddenschappen met onder andere verwijzingen naar coureur Max Verstappen. Zij gebruikten hierbij geen directe afbeelding van de coureur, maar hintten met onder meer woordspelingen en visuele elementen toch op Verstappen om het aanbod te promoten. Dit soort creatieve pogingen tot omzeiling van het rolmodellenverbod neemt de Ksa zwaar op. Het is in het algemeen niet toegestaan op welke wijze dan ook, direct of indirect, verwijzingen op te nemen naar een rolmodel.
Toezichtagenda 2025
De Ksa geeft aanbieders nogmaals dwingend mee dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun reclame-uitingen, ook als deze ingekocht worden bij/door een externe partner. Wanneer partijen na een waarschuwing opnieuw over de schreef gaan, kan een zwaardere sanctie volgen. Daar waar weloverwogen en bewust grenzen worden opgezocht, zal de Kansspelautoriteit direct overgaan tot handhaven. Handhaving van de reclameregels is in 2025 één van de hoofdprioriteiten van de toezichtagenda van de Ksa en de Ksa komt later dit jaar met meer guidance op dit gebied.