Op donderdag 4 december heeft de Kansspelautoriteit (Ksa) een rondetafelgesprek gehouden met aanbieders van online kansspelen. Het gesprek vond plaats naar aanleiding van drie recente onderzoeken die de Ksa uitvoerde in het kader van de zorgplicht. De focus lag op het verbeteren van de spelersbescherming en het uitvoeren van de zorgplicht, waarbij de Ksa de uitkomsten van de onderzoeken deelde en samen met de aanbieders drie belangrijke onderwerpen besprak.
Kennisgevingen in Cruks
Als de aanbieder vermoedt dat er sprake is van onmatige deelname of kansspelverslaving bij een speler en de geboden maatregelen onvoldoende blijken te helpen, Dan is de aanbieder verplicht om de speler te adviseren zich in te schrijven in Cruks. Wanneer de speler dit niet doet, moet de aanbieder dit melden bij de Ksa door het doen van een kennisgeving. Op basis van deze kennisgeving kan de Ksa besluiten om de speler onvrijwillig in te schrijven in het uitsluitingsregister Cruks. Het onderzoek van de Ksa wees uit dat aanbieders drempels ervaren bij het doen van kennisgevingen. Ook kwam naar voren dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen aanbieders in het aantal kennisgevingen, en dat de gegevens in de dossiers bij de kennisgevingen niet altijd volledig zijn. De aanbieders Optdeck Service Limited (Unibet) en Holland Casino leveren vaak goede en volledige dossiers aan en hebben daarom een presentatie gegeven over hoe zij hun proces met betrekking tot de kennisgevingen hebben ingericht.
Persoonlijk onderhoud
Een ander punt van gesprek was het verplichte persoonlijk onderhoud dat aanbieders moeten voeren met spelers die onmatig speelgedrag vertonen. Het onderzoek wees uit welke knelpunten aanbieders ervaren en welke verbeterpunten er zijn in de uitvoering.
De Ksa besprak samen met de aanbieders hoe de uitvoering van het persoonlijk onderhoud verbeterd kan worden, zodat tijdig en op de juiste manier ingegrepen kan worden bij problematisch gedrag van een speler.
Sluiten van spelersaccounts
De laatste discussie ging over de praktische aspecten van het sluiten van spelersaccounts. De Ksa hoorde van aanbieders hoe zij omgaan met de situatie als spelers hun account willen sluiten en welke obstakels zij tegenkomen.
Een constructief gesprek
Volgens de Ksa was het een productieve en waardevolle bijeenkomst. "Het was goed om het gesprek met de aanbieders aan te gaan. Dit is leerzaam voor de sector en biedt ook bruikbare input voor ons toezicht", aldus Ella Seijsener, afdelingshoofd Zorgplicht Online van de Ksa.
De Ksa zal de input die tijdens het gesprek is verzameld meenemen in haar vervolgstappen en onderzoeken naar de uitvoering van de zorgplicht. Ook hebben deze onderwerpen aankomend jaar extra aandacht bij het uitvoeren van het toezicht op de online kansspelmarkt. De Ksa blijft zich inzetten voor het verbeteren van de kansspelmarkt en het beschermen van kwetsbare spelers.