De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft de eigenaar van social media account Luxurybingods een last onder dwangsom opgelegd voor het organiseren van bingo’s zonder vergunning en het reclamemaken voor die bingo’s. De Ksa wil voorkomen dat de betrokken partij verder gaat met het organiseren van en reclame maken voor bingo’s zonder er een vergunning voor te hebben. Voor het organiseren is de last onder dwangsom € 19.000 per bingo met een maximum van € 190.000. en voor het reclamemaken geldt een last onder dwangsom van € 9.500 per reclame met een maximum van € 95.000.
Kleine kansspelen als bingo’s mogen alleen georganiseerd worden door een vereniging die minstens drie jaar bestaat en niet is opgericht om kansspelen te houden. De te winnen prijzen mogen niet meer waard zijn dan € 400 per stuk of € 1.550 in totaal. Verder is er een verbod op het maken van reclame voor deze kleine kansspelen.
Uitvoerige reclame
Bij een bezoek aan de Harbour Club in Eindhoven op 27 maart dit jaar zagen toezichthouders van de Ksa dat de Luxurybingods-bingo in volle gang was. Hiervoor was geen vergunning aangevraagd. Verder laat onderzoek zien dat voor deze bingo uitvoerig reclame gemaakt is via TikTok. Tickets kostten € 65 per stuk en de waarde van de prijzen lag ver boven het in de wet toegestane maximum. De bingo werd ten bate van de organisatie zelf gehouden.
Herhaling
De Ksa denkt dat de kans op herhaling groot is. Mede omdat op andere locaties ook al bingo’s gehouden zijn en de eigenaar in 2022 illegale online loterijen aanbood via het Instagramaccount Luxurybingods. Hiervoor is de organisatie al eerder op de vingers getikt door de Ksa. Met de opgelegde last onder dwangsom wordt voorkomen dat de betrokkene verder gaat met het organiseren van dit soort bingo’s.