De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft een waarschuwing uitgedeeld aan één van haar online vergunninghouders voor overtreding van het verbod op ongerichte reclame. In een tv-reclame voor een televisiezender was een voetballer in een t-shirt met daarop de naam van een online aanbieder te zien. Het ongericht maken van reclame voor bijvoorbeeld casino’s, sportweddenschappen of online kansspelen is verboden om kwetsbare groepen, zoals jongvolwassenen, te beschermen.
Sponsoring
In de betreffende reclame uiting waren voetballers in tenue te zien, waaronder een voetballer in een sporttenue met daarop de naam van de aanbieder afgebeeld. De reclame was te zien op zowel televisie als social media. Hoewel de reclame niet voor de kansspelaanbieder zelf was, zijn kansspelaanbieders te allen tijde verantwoordelijk voor uitingen van hun merk, ook als die getoond worden door derden met wie zij een sponsorovereenkomst hebben. Het is bij sportsponsoring van belang dat er een directe relatie bestaat tussen de vermelding van de aanbieder, het beoefenen van de sport en de plaats waar de sport wordt uitgeoefend (bijvoorbeeld een voetbalstadion). Bij de televisiereclame was daar geen sprake van.
Omdat de aanbieder maatregelen heeft getroffen om herhaling van de overtreding te voorkomen, houdt de Ksa het bij een waarschuwing.
Ongerichte reclame
Sinds juli 2023 is het verboden om ongerichte reclame te maken voor online kansspelen en sinds 1 juli 2024 voor programma- en evenementensponsoring. Dat betekent dat reclame voor online kansspelen in de publieke ruimte en op radio en tv verboden is, omdat het met deze vorm van reclame onmogelijk is kwetsbare doelgroepen, zoals jongvolwassenen, uit te sluiten.