Op 16 december lanceert de Kansspelautoriteit (Ksa) een nieuwe bewustwordingscampagne om aandacht te vragen voor de gokstop. Met de campagne ‘Pak je leven weer op, neem een gokstop’ willen wij als toezichthouder de aandacht voor de risico’s van gokken vergroten en het Cruksregister meer bekendheid geven.
Inzichten
De campagne is een vervolg op de pilotcampagne uit 2023. Bij deze pilot werden veel waardevolle inzichten opgedaan, bijvoorbeeld dat meer mensen aangesproken worden door het woord gokstop. Deze naam wordt daarom in de nieuwe campagne gebruikt.
Positief effect
De campagne richt zich vooral op jongvolwassenen die het gokken (mogelijk) niet meer goed onder controle hebben. Mede daarom loopt de campagne grotendeels via social media in plaats van traditionele (massa)media. De focus ligt op het positieve effect dat een gokstop op het leven van een persoon met gokproblemen heeft. De sterke momenten van jonge mensen die hun leven weer oppakken zie je terug in online video’s, social ads en social posts (Google, YouTube, Meta en Snapchat).