De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft na het ingaan van het verbod op ongerichte reclame van 1 juli bij drie legale aanbieders ingegrepen. De overtredingen zijn daarna direct gestaakt.
Bij één van de drie aanbieders konden gokkers een speciaal t-shirt winnen, met daarop de naam en het logo van de aanbieder. Het uitdelen van ‘merchandise’ is verboden, omdat dit ongerichte reclame is die zichtbaar zal zijn in de openbare ruimte.
Twee andere aanbieders overtraden het verbod op ongerichte reclame door bij sponsoruitingen verder te gaan dan slechts een neutrale uiting. Hoewel sportsponsoring en sponsoring van televisie- en radioprogramma’s nog is toegestaan, zitten daar strenge regels aan vast. Zo mag de sponsoruiting niet meer zijn dan een neutrale uiting waaraan de aanbieder te herkennen is, bijvoorbeeld het logo of de merknaam van een aanbieder. Bij één van de twee aanbieders was bij programmasponsoring ook de slogan te horen en te zien, die wat de Ksa betreft niet onder een neutrale uiting valt. Bij de tweede aanbieder werden bezoekers van een sportwedstrijd met de uiting aangespoord de app van de aanbieder te gebruiken.