Waarschuwing Postcodeloterij voor inzet rolmodel


Gepubliceerd op 2 november 2022

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft de Nationale Postcode Loterij (NPL) een waarschuwing gegeven voor het inzetten van een bekende Nederlander in reclames. Dat is een overtreding van de regelgeving. In de periode oktober 2021 - maart 2022 was de persoon in kwestie te zien in reclames op tv en online voor het loterijspel ‘Deal or no Deal’ van NPL.

Aanbieders van minder risicovolle kansspelen zoals loterijen, moeten als zij een bekende Nederlander willen gebruiken in een reclame een onderzoek doen naar het bereik van die persoon onder minderjarigen en jongvolwassenen. Is dat substantieel, dan mag het rolmodel niet worden ingezet in reclames. Omdat jongeren kwetsbaar zijn voor het ontwikkelen van kansspelverslaving, moeten zij extra worden beschermd.

NPL deed pas onderzoek nadat de Ksa daarnaar vroeg. De Ksa stelde bovendien vast dat het betreffende rolmodel een substantieel bereik heeft onder jongeren. Daarom had de NPL het rolmodel niet mogen inzetten in reclames.

Waarschuwing in plaats van boete

De Ksa had de NPL een boete kunnen geven voor deze overtredingen, maar laat het bij een waarschuwing. De reden hiervoor is de discussie rond de wijziging van de regelgeving tijdens de procedure. Die ging onder meer over wat moet worden verstaan onder het begrip ‘rolmodel’. Dit begrip is vanaf 30 juni 2022 nader uitgewerkt in de regelgeving.

Verbod inzet rolmodel meer risicovolle kansspelen

Sinds deze datum is er voor de meer risicovolle kansspelen, zoals online kansspelen, een algeheel verbod op de inzet van rolmodellen. Voor de minder risicovolle kansspelen zoals loterijen, blijft gelden dat een rolmodel niet mag worden ingezet in reclames als die persoon een substantieel bereik heeft onder minderjarigen en jongvolwassenen.