Ksa spreekt Koa-vergunninghouder aan op misleidende reclame sportweddenschappen


Gepubliceerd op 9 december 2021

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft een vergunninghouder aangesproken op het maken van misleidende reclame voor online sportweddenschappen.

De vergunninghouder had zogenoemde quoteringen laten plaatsen op een site met nieuws over voetbal. Een quotering is een bedrag dat wordt uitbetaald bij een uitslag van een wedstrijd. Via het klikken op een quotering kwam de consument nietsvermoedend op de site van de vergunninghouder terecht.

Verboden

Deze manier van reclame maken is verboden. De Wet op de kansspelen zegt dat reclame zorgvuldig moet zijn en niet mag misleiden. Bij reclame voor een online kansspel moet klip en klaar zijn dat het om reclame gaat en van wie de reclame afkomstig is. Ook moet voldaan zijn aan een aantal informatieverplichtingen. Dat geldt ook wanneer reclame wordt gemaakt via een andere partij, zoals in dit geval een website met voetbalnieuws.

Misleiding

De Ksa meldde de vergunninghouder dat hier sprake is van misleiding en dat niet voldaan is aan de informatieverplichtingen rond reclame. De Ksa sommeerde de vergunninghouder om de reclame binnen anderhalve dag aan te passen of te verwijderen. De vergunninghouder trok de reclame hierop terug.