De Kansspelautoriteit (Ksa) roept aanbieders van online kansspelen, speelautomaten en speelcasino’s op alle registraties van spelers te controleren die gedaan zijn tussen 2 en 20 oktober 2021.
De Ksa krijgt meldingen dat spelers soms toch toegang hebben tot het kansspel van de aanbieder, terwijl zij op de juiste wijze in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) staan ingeschreven. Dat kan alleen als de registratie aan de kant van de aanbieder niet goed is gegaan.
Wat kan er mis zijn gegaan?
Bij de registratie van spelers bij aanbieders kunnen er tussen 2 en 20 oktober fouten zijn gemaakt met het invullen van het burgerservicenummer (BSN), naam en/of geboortedatum. Denk bijvoorbeeld aan het (handmatig) onjuist invoeren van de achternaam, het achterwege laten van speciale (lees)tekens of een registratie zonder BSN (terwijl de speler daar wel over beschikt). Als dit het geval is, vindt raadpleging van Cruks door de aanbieder plaats met onjuiste gegevens en heeft de speler toch toegang tot het kansspel. De Ksa kan dat niet herstellen, omdat het gegevens zijn in het systeem van de aanbieder. De Ksa roept aanbieders daarom op de gegevens te controleren. Als er geregistreerd is zonder BSN (terwijl de speler daar wel over beschikt) of niet exact de goede gegevens zijn ingevoerd, moet de bestaande Cruks-code verwijderd worden. Opnieuw registreren is dan noodzakelijk.
Foute registratie niet meer mogelijk
Per 20 oktober 2021 voerde de Ksa een verbetering door in Cruks. Vanaf die datum krijgt de aanbieder een foutmelding (http 404) als het BSN, naam en/of geboortedatum onjuist wordt ingevuld bij de registratie in het systeem van de aanbieder, doordat er een automatische verificatie plaatsvindt met de Beheervoorziening burgerservicenummer (BV BSN).