WK Voetbal


31 oktober 2022

Het is u ongetwijfeld niet ontgaan: het WK Voetbal in Qatar is in aantocht. Over een maand rolt de bal en heeft ook het Nederlands elftal zijn eerste wedstrijd tegen Senegal achter de rug. Er valt veel te zeggen over dit toernooi dat, anders dan andere WK’s, tijdens het lopende voetbalseizoen wordt gespeeld in een land dat andere opvattingen heeft over mensenrechten dan wij. Ik denk echter niet dat veel mensen op mijn mening hierover zitten te wachten.

Waar ik wél graag de aandacht op wil vestigen is een brief die de Kansspelautoriteit (Ksa) stuurde  naar de houders van een online kansspelvergunning. Daarin doen wij de oproep niet alle remmen los te gooien op het gebied van reclame. Ik snap uiteraard dat een WK Voetbal een uitgelezen kans is om de aandacht te vestigen op het aanbod aan sportweddenschappen. Toch hoop ik zeer dat niet dezelfde fout wordt gemaakt als na 1 oktober 2021, toen de legale markt voor online kansspelen in Nederland open ging. Het bombardement aan reclame zorgde voor zoveel ergernis dat minister Franc Weerwind (kansspelbeleid) zich, mede op aandringen van de Tweede Kamer, genoodzaakt zag in te grijpen. Er is sinds 30 juni al een verbod op het inzetten van bekende Nederlanders, de zogenoemde rolmodellen, in reclame-uitingen. In de maak is een algeheel verbod op zogenoemde ongerichte reclame (denk aan tv-spotjes en abri’s in het straatbeeld) voor gokproducten. Hiervoor is een wijziging van de regelgeving nodig.

Ik hoop maar dat de onderliggende boodschap tot de kansspelaanbieders is doorgedrongen. Die is: er zit een grens aan wat de samenleving accepteert. Die werd door de sector na de opening van de legale online kansspelmarkt duidelijk overschreden. De sector als geheel en individuele gokbedrijven afzonderlijk blonken niet uit in het tonen van goed overwogen gedrag. Snel geld verdienen en extra marktaandeel verwerven, mag niet belangrijker worden gevonden dan het zorgvuldig en gezamenlijk opbouwen van een sector waar de consument in een veilige omgeving terecht kan voor recreatieve en beheerste deelname aan kansspelen. Integendeel!

Er is een aloud Nederlands gezegde dat hier van toepassing is: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Een nieuwe vloedgolf aan reclames zou een extra tik betekenen voor het imago van de sector en misschien wel de opmaat tot nog verdergaande regulering van wat mag op het gebied van reclame. Ik zou zeggen: laat het niet zover komen!

René Jansen