Opstarten


Donderdag 14 oktober was ik te gast bij het programma ‘Zaken doen’ van BNR Nieuwsradio om te praten over de opening van de online markt.

In het gesprek met presentator Thomas van Zijl kwamen in een hoog tempo veel onderwerpen aan de orde. Zo zal het volgers van de kansspelmarkt ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat de opening van de online markt op 1 oktober de nodige problemen kende.

Een probleem met Cruks, het systeem waarmee spelers zich kunnen uitsluiten van deelname aan risicovolle kansspelen, zorgde ervoor dat de eerste legale aanbieders niet meteen op 1 oktober spelers konden inschrijven, maar een dag later. Daarnaast konden spelers in Nederland zich helaas pas vanaf maandag 4 oktober registreren in het Cruks-register.

Ik vind het echt spijtig dat het zo gelopen is en ben me uiteraard zeer bewust van mijn bestuurlijke verantwoordelijkheid voor deze opstartperikelen. We hebben alle zeilen bijgezet om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

We waren helaas niet de enige die last hadden van een ‘koude start’. Meerdere aanbieders hadden ook de nodige opstartproblemen. Zo krijgen we signalen van spelers dat de klantenservice van sommige aanbieders niet goed bereikbaar is en dat de stortingen niet altijd slagen. Als toezichthouder houden we hier nadrukkelijk een vinger aan de pols om vergunninghouders zo nodig bij te laten sturen.

Ik kreeg ook een vraag over het aantal vergunningen: 10 online aanbieders is dat niet te weinig? Mijn antwoord is dat de eerste vergunde aanbieders een breed aanbod hebben en dat alle speltypes vertegenwoordigd zijn, maar … dat we er nog niet zijn. Het is goed als de markt verder wordt uitgebreid om de keuze voor de speler breed en attractief te maken. Dat is geen doel op zich, maar een middel om ervoor te zorgen dat, als Nederlanders willen spelen, ze dat doen bij legale aanbieders, zodat ze zo goed mogelijk beschermd zijn.

Ik denk dat we rond juli 2022 een goed beeld hebben hoe de markt er de komende jaren uitziet. Op dit moment zijn er vergunningaanvragen in behandeling en daarnaast verwacht ik nog aanvragen van partijen die vanwege de motie Postema in een afkoelingsperiode zitten. Wordt vervolgd dus!

Ten slotte is er nog een onderwerp dat in het oog springt en dat is de reclame voor kansspelen. Dit is van oudsher – terecht - een gevoelig onderwerp. Aan de ene kant wil je mensen niet te uitgebreid in aanraking laten komen met een risicovolle dienst, maar aan de andere kant is gokken ook een ‘fact of life’.

De laatste tijd is opnieuw bevestigd dat al bijzonder veel Nederlanders (illegaal) online gokken. Je wilt dat er wordt gespeeld bij legale aanbieders, die voldoen aan alle eisen op het punt van het voorkomen van probleemgedrag en verslaving. Door reclame zorg je ervoor dat mensen dáár belanden; in een veilige omgeving.

Maar de lijn is dun, dat onderkent ook de Kansspelautoriteit. Als aanbieders te actief en wervend worden, de matiging uit het oog verliezen, is dat niet goed en levert dat terecht maatschappelijke weerstand op. Het blijft dus zaak dat aanbieders zich hier zeer bewust van blijven, hun verantwoordelijkheid nemen en er naar handelen. Ook als iets mag, betekent dat niet altijd dat je het moet doen. De randen van de wet- en regelgeving opzoeken is eveneens onverstandig. Zeker wanneer het gaat om gerichtheid op jongeren.

De toezichthouders van de Kansspelautoriteit houden de vinger aan de pols en grijpen in waar nodig en mogelijk. Ook hier geldt: wordt vervolgd.