Ga naar de inhoud
Logo Kansspelautoriteit, ga naar de homepage
Sla navigatie over (Direct naar)
Direct naar
  • Over ons
  • English
  • Contact
Terug naar navigatie (Direct naar)
Kansspelautoriteit

Veilig spelen

Sla navigatie over (Hoofdrubrieken)
Hoofdrubrieken
  • Home
  • Nieuws
  • BesluitenBesluiten
    • Sanctiebesluiten
    • Besluiten Wob-verzoeken
  • Soorten kansspelenSoorten kansspelen
    • Bingo, rad van fortuin (kleine kansspelen)
    • Promotionele kansspelen
    • Casinospellen (Holland Casino)
    • Speelautomaten
    • Weddenschappen
    • Loterijen
    • Toelichting meldplicht vergunninghouders
  • Onderwerpen A-Z
  • Klaar voor Wet Koa?Klaar voor Wet Koa?
    • Voorbereiden vergunning Koa
    • Centraal Register Uitsluiting Kansspelen - Cruks
    • Voorkomen verslaving
    • Extra eisen reclame
    • Beleidsregels & modelvergunning
Terug naar navigatie (Hoofdrubrieken)
Zoeken
Broodkruimelnavigatie
Home › Klaar voor Wet Koa? › Extra eisen reclame

Extra eisen reclame

De Wet kansspelen op afstand stelt extra eisen aan reclame voor risicovolle kansspelen.

Bent u aanbieder van risicovolle kansspelen? Onder risicovolle kansspelen verstaan wij casinospelen of weddenschappen die online gespeeld kunnen worden en speelcasino’s of speelautomatenhallen waar de speler naar binnen kan lopen.

Bekijk dan welke extra eisen straks gelden voor reclame en hoe u zich kunt voorbereiden.

Voorbereiden op extra eisen reclame

Zorg voor evenwichtige en zorgvuldige reclame

De manier waarop u reclame maakt is evenwichtig en zorgvuldig.

Uw reclame

  • Zet niet aan tot onmatige deelname, bijvoorbeeld door te suggereren dat veel spelen de kans op winst doet toenemen of door deelname voor te spiegelen als een oplossing voor financiële of persoonlijke problemen
  • Is niet agressief en niet gericht is op kwetsbare personen of jongeren
  • Is eerlijk en mag consumenten niet op het verkeerde been zetten
  • Combineert u niet met uitingen over verslavingspreventie, bijvoorbeeld als u een speler informeert over de grenzen van het speelgedrag
  • Richt u niet op personen die gebruik maken van bepaalde voorzieningen in het kader van verslavingspreventie of –zorg
  • Is verboden tussen 7.00 en 21.00 uur op radio en tv

Stem reclame af op risicoanalyse per type spel

Een eis in het kader van verslavingspreventie is het maken van een risicoanalyse per type kansspel.

U stemt uw reclame- en wervingsbeleid af op

  • De uitkomst van risicoanalyses per kansspel
  • Het door u gevoerde verslavingspreventiebeleid

Zet geen beroepssporters en andere rolmodellen in

Onderstaande rolmodellen mogen niet ingezet worden voor wervings- en reclameactiviteiten:

  • Rolmodellen jonger dan 25 jaar
  • Individuele beroepssporters en teams van beroepssporters
  • Rolmodellen ouder dan 25 jaar met een ‘substantieel bereik’ onder minderjarigen
  • Jongvolwassen tot 24 jaar

Voor elk rolmodel geldt dat u moet onderzoeken onder welke doelgroep hij of zij bereik heeft en hoe groot dat is, voordat u met hem of haar in zee gaat.

Sponsor geen rolmodellen met substantieel bereik

Sponsoring is een vorm van reclame. U mag rolmodellen - met uitzondering van sporters - die ‘substantieel bereik’ hebben onder jongeren, niet sponsoren, bijvoorbeeld door hem of haar een logo of een kansspel op een T-shirt of op een andere manier te laten tonen.

U mag wel individuele beroepssporters en –teams sponsoren. Deze uitzondering is gemaakt omdat sporters en teams in grote mate afhankelijk zijn van sponsorgelden.

Ga zorgvuldig om met bonussen

Spelers moeten worden geïnformeerd over bonussen, die een vorm van reclame zijn. Ze worden gedefinieerd als ‘goederen en diensten, waaronder gratis speeltegoed, die worden ingezet om spelers voor de vergunde kansspelen te werven of te behouden of om reclame voor die kansspelen te maken’.

  • U moet spelers voorlichten over de voorwaarden die gelden
  • De bonus mag alleen worden verstrekt als de speler die uitdrukkelijk heeft aanvaard
  • Bonussen mogen niet tijdens het spel worden aangeboden
  • Bonussen mogen niet binnen een bepaalde termijn aangeboden worden nadat een interventie in het kader van verslavingspreventie (zie ook Informatie over verslavingspreventie voor landgebonden spelaanbieder) heeft plaatsgevonden. Hoe lang die periode is, is afhankelijk van het type interventie
  • Bonussen mogen niet worden aangeboden om een speler ertoe aan te zetten langer door te spelen - als de speler bijvoorbeeld op het punt staat naar huis te gaan, biedt u geen bonus aan
  • Als een speler aangeeft geen bonus te willen ontvangen, respecteert u die wens

Rapporteer over meer onderwerpen

Aan de al bestaande periodieke rapportageverplichting over reclame en werving aan de Kansspelautoriteit wordt een aantal onderwerpen toegevoegd.

U rapporteert straks ook over

  • Het totaalbedrag aan bonussen dat u heeft uitgekeerd
  • De wijze waarop u de werving en reclame heeft afgestemd op de uitkomsten van de risicoanalyses per type kansspel, zie ook voorkomen verslaving

Aan de bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend: de tekst in de wet- en regelgeving over gokken op eerstekamer.nl is leidend. De lagere regelgeving bij de wet is bovendien nog niet definitief. Dat betekent dat er nog wijzigingen kunnen komen. Voor een deel gelden bovenstaande eisen nu ook al.


Bent u betrokken bij dit onderwerp?

De Kansspelautoriteit werkte verslavingspreventie en extra eisen reclame nader uit.

Concept beleidsregel verantwoord spelen

Navigatie
Sla navigatie over (Navigatie)
  • Klaar voor Wet Koa?
  • Voorbereiden vergunning Koa
  • Centraal Register Uitsluiting Kansspelen - Cruks
  • Voorkomen verslaving
  • Extra eisen reclame
  • Beleidsregels & modelvergunning
Terug naar navigatie (Navigatie)

Kansspelautoriteit

Veilig spelen

Meer info

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • RSS

Vragen?

Op werkdagen beantwoorden wij vragen tussen 09.00 -13.00 uur.

Bekijk contactgegevens & route

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en voor onze themanieuwsbrief Wet kansspelen op afstand.

Volg ons op

Volg ons op FacebookVolg ons op LinkedInVolg ons op Twitter
Naar boven