Ga naar de inhoud
Logo Kansspelautoriteit, ga naar de homepage
Sla navigatie over (Direct naar)
Direct naar
  • Over ons
  • English
  • Contact
Terug naar navigatie (Direct naar)
Kansspelautoriteit

Veilig spelen

Sla navigatie over (Hoofdrubrieken)
Hoofdrubrieken
  • Home
  • Nieuws
  • BesluitenBesluiten
    • Sanctiebesluiten
    • Besluiten Wob-verzoeken
  • Soorten kansspelenSoorten kansspelen
    • Bingo of rad van fortuin organiseren
    • Promotionele kansspelen
    • Casinospellen (Holland Casino)
    • Speelautomaten
    • Weddenschappen
    • Loterijen
    • Toelichting meldplicht vergunninghouders
  • Onderwerpen A-Z
  • Klaar voor Wet Koa?Klaar voor Wet Koa?
    • Voorbereiden vergunning Koa
    • Uitsluitregister - Cruks
    • Voorkomen verslaving
    • Extra eisen reclame
    • Regels & leidraden
Terug naar navigatie (Hoofdrubrieken)
Zoeken
Broodkruimelnavigatie
Home › Klaar voor Wet Koa? › Uitsluitregister - Cruks › Speler registreren

Speler registreren in Cruks

Vrijwillig of gedwongen?

Opname in Cruks kan vrijwillig of gedwongen. Registratie in Cruks is altijd voor de duur van minimaal 6 maanden. De speler kan dit door eigen keuze verlengen.

Speler registreert zichzelf, minimaal 6 maanden

Tenminste vanaf 1 september 2021 kan een speler zichzelf vrijwillig uitsluiten van kansspelen met een registratie in Cruks. De speler kan dat op eigen initiatief doen. Het kan ook zijn dat de speler dit doet na aandringen of waarschuwen door een kansspelaanbieder.

Registratie kan op 2 manieren:

  1. Via een online applicatie. Dit werkt onmiddellijk, maar er is wel een DigiD nodig. In de applicatie kan de speler ook de eigen registratie beheren.
  2. Via een papieren formulier dat als PDF gedownload kan worden. Registratie duurt dan een paar dagen.

Registratie in Cruks duurt minimaal 6 maanden.

Een vrijwillige registratie kan ook langer dan 6 maanden, en kan ook op verzoek van de speler worden verlengd.

Als de duur van de registratie bereikt is, stopt deze automatisch. De speler hoeft niets te doen en krijgt ook geen bericht.

Een ander verzoekt om registratie, maximaal 6 maanden

Ook een kansspelaanbieder of iemand uit de naaste omgeving van de speler, bijvoorbeeld een gezins- of familielid, kan verzoeken een speler op te laten nemen in Cruks. De Kansspelautoriteit kan dan na zorgvuldige afweging een speler onvrijwillig in het register plaatsen.

Een onvrijwillige registratie duurt altijd 6 maanden. Als een langere duur gewenst is, moet een nieuwe registratie voor opnieuw 6 maanden plaatsvinden.

Na einde registratie verdwijnen de gegevens

De gegevens van de speler verwijderen wij op de beëindigingsdatum uit het register.

Hoe werkt registratie in Cruks?

Welke gegevens registreren jullie in Cruks en waarom?

De gegevens die wij in Cruks vastleggen zijn:

  • BSN, naam, geboortedatum en geboorteplaats
  • Periode van uitsluiting
  • De reden: vrijwillig of onvrijwillig
  • De herkomst van gegevens in het register:  vergunninghouder, speler zelf of een 'derde belanghebbende', zoals familie

Deze gegevens zijn nodig om om de Cruks-code te genereren en om de identiteit van de persoon vast te stellen. Zie 33h derde lid juncto 21 Besluit Koa.

Wij mogen gegevens niet voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor verzameld. Wij gaan met de uiterste zorgvuldigheid om met persoonsgegevens zie onze privacyverklaring.

Wat moet de speler doen bij meerdere nationaliteiten?

Als een speler zich registreert in Cruks vragen wij alle nationaliteiten te registreren. Bij controle in Cruks door de aanbieder hoeft de speler zich met maar 1 van zijn nationaliteiten te identificeren.

Wie mag een speler onvrijwillig uitsluiten?

Uitgangspunt is dat de speler zichzelf registreert, ‘vrijwillig’. Uitsluiting heeft immers het meeste zin als de speler zelf hiervoor kiest en zich zo nodig ook laat behandelen voor zijn of haar gokverslaving.

Maar er zijn 2 omstandigheden waarin een speler tegen zijn wil - ‘onvrijwillig’ - kan worden ingeschreven:

  1. Op verzoek van iemand die aantoonbaar een persoonlijke relatie heeft met de speler- een zogeheten ‘derde belanghebbende’, bijvoorbeeld een partner, een familielid, een door de rechter aangewezen curator, een voogd of bewindvoerder.
  2. Een aanbieder van risicovolle kansspelen is verplicht zijn spelers te monitoren op tekenen van kansspelverslaving. Als hij het vermoeden heeft dat een speler door onmatige deelname of door kansspelverslaving zichzelf of naasten schade kan berokkenen en deze speler zich na het advies van de kansspelaanbieder niet vrijwillig laat registreren in het register, moet de kansspelaanbieder dit melden bij de Kansspelautoriteit. De Kansspelautoriteit kan die speler dan in Cruks registreren.

In beide gevallen zal de Kansspelautoriteit eerst zelf onderzoek doen voordat ze eventueel overgaat tot registratie.

Wat moet een aanbieder of belanghebbende doen om een speler onvrijwillig op te laten nemen in Cruks?

In het Conceptbesluit kansspelen op afstand dat de minister van Rechtsbescherming aan de Tweede Kamer heeft voorgelegd staat - in artikel 19, pagina 26 - welke gegevens een aanbieder of derde belanghebbende moet verstrekken aan de Kansspelautoriteit als hij een speler wil aandragen voor onvrijwillige inschrijving in Cruks. Op pagina 149 van het Conceptbesluit staat een toelichting op dit artikel.

De Kansspelautoriteit werkt op dit moment aan een beleidsregel waarin staat welke gegevens de Kansspelautoriteit nodig heeft van een derde belanghebbende of aanbieder en hoe de zorgvuldige afweging in beide gevallen tot stand komt.

Hoe lang duurt het tot de Kansspelautoriteit een beslissing neemt na een verzoek?

De beslistermijn van de Kansspelautoriteit na een verzoek tot opname van aanbieders en derde belanghebbenden nemen wij op in een beleidsregel en maken wij dan hier bekend. De Kansspelautoriteit werkt op dit moment aan deze beleidsregel.



Navigatie
Sla navigatie over (Navigatie)
  • Uitsluitregister - Cruks
  • Aansluiten op Cruks
  • Speler registreren
  • Speler checken
Terug naar navigatie (Navigatie)

Kansspelautoriteit

Veilig spelen

Meer info

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • RSS

Vragen?

Op werkdagen beantwoorden wij vragen tussen 09.00 -13.00 uur.

Bekijk contactgegevens & route

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en voor onze themanieuwsbrief Wet kansspelen op afstand.

Volg ons op

Volg ons op FacebookVolg ons op LinkedInVolg ons op Twitter
Naar boven