Maurits Knoop: 'Betere reputatie speelhal is lonend'


Als private speelhallen gezamenlijk aan hun reputatie werken, kunnen zij op termijn marktaandeel van staatsbedrijf Holland Casino afsnoepen. Dat concludeert Maurits Knoop in zijn masterscriptie Dutch casino regulation: The effects on the key resources & capabilities and strategies to succeed in this regulated market waarmee hij de Kansspelautoriteit Scriptieprijs 2020 won.

In zijn masterscriptie onderzocht hij de effecten van regulering op de prestaties van de speelcasino’s van Holland Casino enerzijds en de private speelhallen anderzijds. Ook analyseerde hij strategieën om het gat in marktaandeel tussen private speelhallen en Holland Casino te verkleinen. Holland Casino is met 14 speelcasino's momenteel verantwoordelijk voor een groter marktaandeel dan de ongeveer 300 private speelhallen gezamenlijk.

Maurits KnoopMaurits Knoop, winnaar van de Kansspelautoriteit scriptieprijs 2020

Verschillende regels voor speelhal & casino

Knoop komt tot de conclusie dat een groot deel van de verschillen in marktaandeel tussen Holland Casino en de private speelhallen toe te schrijven is aan de verschillende regels die op hen van toepassing zijn. Knoop: ‘Holland Casino heeft een groot concurrentievoordeel ten opzichte van de speelhallen. Zo heeft Holland Casino bijvoorbeeld een alleenrecht op het aanbieden van tafelspelen met een menselijke croupier. Dat mogen speelhallen niet; die hebben alleen mechanische spellen. Een ander voorbeeld is dat spelers in de speelhallen gebonden zijn aan een relatief lage maximum inzet.'

Speelhal heeft weinig ruimte voor innovatie

Onder andere bovenstaande voorbeelden en het feit dat de huidige regelgeving de speelhallen niet of nauwelijks ruimte biedt voor differentiatie en innovatie, maken de mogelijkheden voor speelhallen om het competitieve gat met Holland Casino te verkleinen zeer beperkt. Zo ondervinden zij hinder van de huidige regelgeving bij het op de markt brengen van nieuwe spelsoorten.

Hier speelt zeker mee dat er een verschil is in reputatie: Holland Casino is een staatsbedrijf en heeft dus minder dan de speelhallen de uitstraling louter op winst uit te zijn. Knoop: ‘De enige manier waarop speelhallen gezamenlijk, wat betreft marktaandeel, significant dichter in de buurt van Holland Casino kunnen komen, is een regelgeving die hen meer ruimte voor differentiatie en innovatie biedt. Om de kans op zo'n veranderende regelgeving te vergroten, dienen de speelhallen te werken aan hun reputatie.’

Registratie speelgedrag straks verplicht

Het verwerven van een betere reputatie voor de speelhallen is best lastig, zegt Knoop, want er is wantrouwen in de samenleving ten opzichte van gokken. ‘Maar de speelhallen zouden de handen ineen kunnen slaan en zich bijvoorbeeld gaan profileren op het voorkomen van gokverslaving. Momenteel ervaren de meeste speelhallen het bijvoorbeeld als voordeel dat registratie bij een speelhal niet nodig is. Door de Wet Kansspelen op afstand gaat dat veranderen, want speelgedrag moet als die wet van kracht wordt, geregistreerd worden. Dat kunnen speelhallen vervelend vinden, maar ze kunnen het ook omarmen als middel om een betere reputatie te verwerven.’