Concept-beleidsregel

Betrouwbaarheidstoetsing naar aanleiding van online aanbod

De betrouwbaarheid van een aanvrager van een vergunning als bedoeld in artikel 31a van de Wet op de kansspelen staat in ieder geval niet buiten twijfel, als bedoeld in artikel 31i, eerste lid, van de Wet op de kansspelen,

indien de aanvrager in de twee jaren voorafgaande aan de datum waarop de Kansspelautoriteit zijn aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 31a, eerste lid van de Wet op de kansspelen ontvangt of tijdens de behandeling van die aanvraag,

zonder de daarvoor vereiste vergunning kansspelen op afstand heeft georganiseerd

en waarbij in die twee jaren, en/of tijdens de behandeling van de aanvraag, op enig moment is voldaan aan ten minste één van de volgende criteria:

  1. a) het aanbod vond geheel of gedeeltelijk plaats op een website waarvan de extensie eindigde op .nl;
  2. b) het aanbod vond geheel of gedeeltelijk plaats in de Nederlandse taal;
  3. c) er werd reclame gemaakt voor het betreffende aanbod of de aanbieder op tv, radio of in gedrukte media, gericht op de Nederlandse markt;
  4. d) voor het aanbod werd gebruik gemaakt van een of meer domeinnamen met daarin typische aan Nederland refererende begrippen in combinatie met kansspelaanduidingen;
  5. e) de website(s) waarop de kansspelen werden aangeboden bevatte(n) een of meer kenmerken waaruit gerichtheid op Nederland is af te leiden;
  6. f) ten behoeve van de aangeboden kansspelen kon gebruik gemaakt worden van betaalmiddelen die uitsluitend of grotendeels door Nederlanders worden gebruikt.

Deze regeling vervalt op 1 juli 2021. Ontvankelijke aanvragen die zijn ingediend, voorafgaand aan de datum waarop de regeling is vervallen, worden (mede) beoordeeld aan de hand van deze regeling. Op aanvragen die op of na die datum zijn ingediend of die pas op of na die datum als ontvankelijke aanvragen kunnen worden beschouwd, is deze regeling niet van toepassing.

Toelichting

Met deze regeling wordt beoogd invulling te geven aan de motie Postema (Eerste Kamer 2018/2019, 33996, nr. L). Aan de regeling ligt de gedachte ten grondslag dat enerzijds aanbieders die in het verleden illegaal kansspelen hebben aangeboden in beginsel niet als betrouwbaar kunnen worden aangemerkt, maar dat anderzijds ten behoeve van een effectieve kanalisatie voldoende aanbod noodzakelijk is. Hoewel ieder aanbod zonder vereiste vergunning verboden is, kent de Kansspelautoriteit ten behoeve van de beoordeling van de aanvraag van een KOA-vergunning aan die overtreding tijdelijk niet een zelfstandig doorslaggevend gewicht toe bij de beoordeling van de betrouwbaarheid. Voorwaarde daarvoor is dan wel dat het betreffende aanbod terughoudend is geweest. Wanneer daarvan sprake is, blijkt uit de genoemde criteria. Met deze criteria wordt een actieve gerichtheid op Nederland uitgedrukt. Zij zijn niet nieuw: de Kansspelautoriteit heeft ze al als prioriteringscriteria gebruikt sinds 1 juni 2017. Gelet op het belang van kanalisatie wil de Kansspelautoriteit voor sommige aanbieders dus een tijdelijke uitzondering maken. Aanbieders die aan spelers in Nederland online kansspelen hebben aangeboden, maar daarbij minimaal al twee jaar een zekere mate van terughoudendheid hebben betracht, hebben weliswaar de wet overtreden, maar de Kansspelautoriteit concludeert over hen niet bij voorbaat dat hun betrouwbaarheid vanwege die overtreding niet buiten twijfel staat.

Aanvragers die zonder vergunning kansspelen hebben aangeboden in de twee jaren voorafgaand aan de aanvraag, kunnen derhalve in aanmerking komen voor een vergunning als ze niet aan enig criterium hebben voldaan als genoemd onder a) tot en met f). Uiteraard dienen zij die criteria ook te respecteren gedurende de tijd dat hun aanvraag in behandeling is. Als tijdens die behandeling alsnog één of meer van die criteria worden overtreden dan staat de betrouwbaarheid van de betreffende aanvrager niet buiten twijfel en kan de aanvraag alleen al om die reden worden afgewezen.

Onder ‘de aanvrager’ worden ook begrepen de personen die zijn beleid bepalen of mede bepalen en van zijn uiteindelijke belanghebbende. Dat betekent dat als een rechtspersoon die onderdeel uitmaakt(e) van hetzelfde concern als de aanvrager, kansspelen op afstand heeft aangeboden zonder vergunning, die overtreding ten behoeve van de betrouwbaarheidstoets ook aan de aanvrager wordt toegerekend.

Ook als één of meer van de genoemde kenmerken pas zichtbaar waren na het aanmaken van een account, is voldaan aan het betreffende criterium.

Ad d): Voorbeelden zijn: ‘klompenbingo’, ‘gezelligheidspoker’ of ‘rood-wit-blauw-casino’.

Ad e): Het gaat hier om onder andere termen, symbolen en afbeeldingen. Voorbeelden zijn: plaatjes op de website van typisch Nederlandse elementen als klompen of molens, bonussen die aan te merken zijn als typisch Nederlands zoals stroopwafels, verwijzingen naar Sinterklaas of Koningsdag.

Ad f): In ieder geval wordt iDeal als een betaalmiddel aangemerkt dat uitsluitend of grotendeels door Nederlanders wordt gebruikt.

Deze regeling is alleen bedoeld om te bewerkstelligen dat er snel na inwerkingtreding van de Wet kansspelen op afstand een legale online markt ontstaat. Dat is immers een belangrijke doelstelling van de Wet Kansspelen op afstand. Daarmee is beoogd om de in kansspelen geïnteresseerde consument te geleiden naar een veilig en gecontroleerd aanbod van online kansspelen (kanalisatie). Daarom wordt er enige clementie betracht jegens aanbieders die in het verleden onder bepaalde omstandigheden de wet hebben overtreden. Zou die clementie niet worden betracht, dan bestaat het risico dat een dergelijke markt niet zal ontstaan of dat de markt te zwak is om een substantiële kanalisatie te realiseren. Zodra deze markt eenmaal is gecreëerd verdwijnt de noodzaak om nog langer clement te zijn jegens aanvragers die in het verleden de wet hebben overtreden. Daarom heeft deze regeling een beperkte looptijd. Voor rechtspersonen die in een later stadium een vergunning aanvragen kan derhalve een strengere toets gelden.

(Deze beleidsregel is nog in concept. De Ksa kan beleidsregels in het kader van de Wet Kansspelen op afstand pas definitief maken als de lagere regelgeving  vastgesteld is. Deze concept-beleidsregel zal deel uitmaken van een bredere beleidsregel voor de toetsing van de betrouwbaarheid van aanvragers.)