Kansspel om iets te promoten

Voorbeelden promotioneel kansspel

Wilt u een kansspel - bijvoorbeeld een loterij - organiseren waarbij

  • prijzen te winnen zijn en
  • u geen geld vraagt voor de lootjes?

Dat noemen wij een promotioneel kansspel. Hiervoor heeft u geen vergunning nodig. Er zijn wel voorwaarden.

Met een promotioneel kansspel kunt u een product, dienst of organisatie promoten. Denk bijvoorbeeld aan het promoten van frisdrank door het aanbrengen van codes in doppen van de flessen, waarmee je kans maakt  op het winnen van een prijs. Of denk aan een Like&Win-actie op sociale media.

Belangrijkste voorwaarden promotioneel kansspel

  • Deelname is gratis
  • U mag per product, dienst of organisatie maximaal 1 keer per jaar een promotioneel kansspel aanbieden
  • De deelnemer betaalt geen andere kosten dan daadwerkelijk gemaakte communicatiekosten van maximaal 45 eurocent
  • Bij deelname door een minderjarige is de toestemming van een ouder noodzakelijk, u bent zorgvuldig en terughoudend bij jeugdige doelgroepen en stemt de prijzen op hen af

Prijzenpakket 4.500 tot 100.000 euro? 3 extra voorwaarden

  • Het prijzenpakket bedraagt maximaal 100.000 euro
  • Er zijn maximaal 20 trekkingen
  • U stelt algemene voorwaarden op en maakt deze bekend aan de deelnemer

Kunt u aan bovenstaande voorwaarden voldoen?

Verder hoeft u niets te melden of aan te vragen.

Vraagt u wél geld voor de lootjes?

Wilt u een loterij organiseren waarbij prijzen te winnen zijn en vraagt u wél geld voor de lootjes? Dat mag alleen als deze loterij een algemeen belang (sport en welzijn, cultuur, onderwijs en wetenschap, natuur en milieu, zorg, ontwikkelingssamenwerking, dierenwelzijn) dient. En u heeft een vergunning nodig.